Na novou pětiválcovou Cupru Formentor čekáme už od února letošního roku. Exkluzivní crossover se nyní ukazuje v obří galerii a ve videu dokonce jezdí dveřmi napřed!
Přestože většina automobilek působících v Evropě ve velkém elektrifikuje, pořád se na trhu najde spousta aut pro milovníky benzinu. Jedním z nich je i Cupra Formentor VZ5, vrcholná varianta s pětiválcovým benzinovým motorem, která se oficiálně představila v únoru letošního roku. Kdyby proběhnul tradiční ženevský autosalon, pravděpodobně by už u nás na webu vyšly alespoň první statické dojmy. Jenže na Ženevu ani osobní setkání zatím nedošlo, proto musíme vzít zavděk alespoň oficiálními materiály. A těch je už k dnešnímu dni naštěstí dost.
Nová Cupra Formentor VZ5 se koncem června ukázala na nových fotkách i ve videích, a protože lze očekávat řidičský nářez, přišlo nám škoda se o ně nepodělit. Crossover s výkonem 287 kW (390 koní), točivým momentem 480 N.m v rozmezí 2250 až 5700 otáček a pohonem všech kol řádí na okruhu Ascari, který automobilky často využívají k prezentacím nových vozů.
Jak to vypadá, Formentor VZ5 není pro svezení na této trati úplně špatné náčiní. Možná nebude nejrychlejší, protože se svou nepochybně vyšší hmotností má do sporťáku daleko, rozhodně s ním ale bude sranda. Má totiž pohon všech kol a tzv. Torque Splitter, který nahrazuje klasický zadní diferenciál dvojicí lamelových spojek, jako je tomu u nového Audi RS 3 či Golfu R.
Systém v zatáčce posílá více síly na vnější zadní kolo (teoreticky až 100 %), což je mnohem efektivnější než ztrátové přibrzďování vnitřního kola. Jak může vypadat výsledek, uvidíte v přiloženém videu. Cupra Formentor VZ5 driftuje skoro jako zadokolka a podle všeho jí do driftu nemusíte pomáhat agresivnějším přenosem hmotnosti. Však má za tímto účelem speciální driftovací režim, určený pro použití na uzavřených tratích. Vedle toho vůz nabídne i módy Comfort, Sport, Cupra, Individual a Offroad, které známe z dvoulitrové verze VZ.
Cupra uvádí, že je v případě Formentoru VZ5 exkluzivita zaručena. Vznikne totiž pouze 7000 kusů, z nichž 999 bude ve speciálním provedení s lakem Taiga Grey a hnědými, kůží Nappa čalouněnými sedadly. Kolik bude Formentor VZ5 stát, zatím nevíme, z levného kraje však nebude. Vždyť už zatím nejsilnější dostupné provedení s motorem 2.0 TSI/228 kW stojí 1.359.900 Kč.
Cupra Formentor VZ5: Základní technická data |
Motor |
2.5 TSI 4Drive |
Zdvihový objem [cm3] |
2480 |
Vrtání/zdvih [mm] |
82,5/92,8 |
Válce/ventily |
5/4 |
Největší výkon [kW/min] |
287/- |
Točivý moment [N.m/min] |
480/2250-5700 |
Převodovka |
7A |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,2 |
Max. rychlost [km/h] |
250 |