Nová čínská zeď: averze k japonskému zboží trvá, trpí hlavně automobilky

Japonsko-čínské územní spory nadále poškozují firmy z ostrovů. Zejména automobilky hlásí pokračující pokles prodeje na obřím asijském trhu. Dalším zasaženým odvětvím je turistika.
Nová čínská zeď: averze k japonskému zboží trvá, trpí hlavně automobilky

Mazda uvedla, že její tržby v Číně v prvních třech měsících letošního roku meziročně poklesly o 21,5 procenta. Firma přitom v listopadu vyjádřila naději, že se do konce března situace vrátí k normálu.

Nissan na počátku týdne oznámil patnáctiprocentní pokles, Toyota vykázala téměř třináctiprocentní. Nejlépe si stojí Honda, její čínský prodej se propadl zhruba o pět procent. Pomohl jí zřejmě nový model CR-V, představený loni.

Přestože se od září situace zlepšila, odborníci nejsou nijak optimističtí ohledně rychlého návratu k původním číslům. „Myslíme si, že to bude pokračovat letos, příští rok i další rok,“ řekl Reuters Masatoši Nišimoto z analytické společnosti IHS Automotive.

Z čínské nechuti k japonským značkám se těší hlavně společnosti z Německa, Jižní Koreje a Spojených států.

Průzkum zveřejněný počátkem roku ukázal, že japonské zboží bojkotují dvě třetiny Číňanů. Podle některých analytiků jsou však Číňané ve svém hněvu poměrně pragmatičtí. Japonským značkám se vyhýbají hlavně v případě drahého a nápadného zboží. Této teorii odpovídají záměry oděvního řetězce Uniqlo otevřít v květnu v Šanghaji obrovský obchodní dům.

Bojkot se ale netýká jen koncových zákazníků. Asociace malého byznysu nedávno vyzvala své členy, aby ve svých obchůdcích a restauracích nic japonského neprodávali. Z některých pultů proto zmizely například cigarety Mild Seven a pivo Asahi.

Politické napětí má dopad také na turistiku. Číňané dosud tvořili skoro pětinu návštěvníků Japonska. Letos v lednu jich ale do země přijelo o polovinu méně než ve stejném měsíci loňského roku.

„Všechny cestovní agentury mapují terén, aby viděly, jak bude trh reagovat na japonské zájezdy, ale výsledky nejsou dobré,“ citoval server China Daily mluvčí jedné z největších cestovních agentur. 

Zdroj: E15.cz

bazar

Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 125 143 km
Cena: 200 000 Kč
Nissan Pulsar 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 174 km
Cena: 340 000 Kč
Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2010
Stav: 55 851 km
Cena: 126 000 Kč
Nissan Pulsar 1,5
Rok výroby: 2015
Stav: 27 875 km
Cena: 340 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků