Dvojka nových ostrých BMW již přijíždí. Zase je o mnoho schopnější a hned známe i české ceny.
Po mnoha upoutávkách a uniklých fotkách se již nové generace ostrého sedanu BMW M3 a kupé M4 představují, a to hned samozřejmě ve svých vrcholných variantách Competition. O designu s velkými ledvinkami už bylo napsáno dost během představení standardní řady 4, každý si udělá názor na nová „emka“ sám. Přece ale nelze k exteriéru dodat pár slov.
Tradičně agresivní postoj ostrých modelů s širokými blatníky, velkými nasávacími otvory či nepřehlédnutelným difuzorem a čtyřmi koncovkami výfuku vzadu tak u obou modelů doplňuje například standardně dodávaná střecha z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). A kdo by měl u Competition verzí karbonu snad málo, může zvolit i paket M Carbon s dalšími díly z uhlíkových vláken.
Ostatně plno karbonu najdete i v kabině nových M3 a M4, kde nechybí sportovní volant s červenými M tlačítky, a případně karbonovými pádly řazení, nebo sportovní elektricky nastavitelná sedadla (poprvé si lze u M3 a M4 objednat i jejich ventilaci). Součástí paketu M Carbon jsou poté lehké karbonové sedačky, snižující hmotnost vůči standardním kusům o 9,6 kg.
Zajímavější věci se nicméně dějí pod kapotou. BMW bude totiž M3 a M4 nabízet hned v několika variantách. Stavebním kamenem je pokaždé dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který v základní specifikaci kombinované s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem jen zadních kol produkuje 480 koní (353 kW) a 550 N.m točivého momentu. Výchozí verze sedanu i kupé tak zvládnou zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,2 vteřiny.
V případě verze Competition se výkon a točivý moment řadové šestky zvyšuje na 510 koní (375 kW) a 650 N.m, výhradně už nastupuje osmistupňová automatická převodovka M Steptronic, zatímco pohon zadních kol zůstává. Vůči starým generacím Competition modelů tak jde o navýšení o 60 koní (44 kW) a 100 N.m. Sprint na 100 km/h zvládnou oba vozy v tomto naladění za 3,9 sekundy. Maximální rychlost je pak u všech variant M3 a M4 limitovaná na 250 km/h, s volitelným M Driver's paketem lze nicméně omezovač posunout na 290 km/h.
Nakonec BMW u nových M3 a M4 Competition uvede přibližně od léta 2021 také varianty s pohonem všech kol xDrive, a to s již známým systémem, který umožní režimem 2WD odpojit pohon předních kol a kompletně vypnout stabilizaci.
Když se přesuneme na podvozek, inženýři hleděli na zvýšení torzní tuhosti s dodatečnými výztuhami, vozy mají nově vyvinutá hliníková příčná i spodní podélná ramena, zvětšený rozchod kol a specificky nastavený odklon i variabilní převod řízení, zatímco standardní výbavou je adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.
Objevuje se rovněž posilněný brzdový systém s možnosti dvou různých nastavení odezvy brzdového pedálu. Základem jsou šestipístkové třmeny a 380 mm kotouče vpředu, vzadu pak 370mm kotouče a jednopístkové plovoucími třmeny. Za příplatek lze mít karbon-keramické brzdy se 400mm kotouči vpředu a 380mm vzadu. Lehká kovaná kola mají 18 palců vpředu a 19 palců vzadu, avšak Competition modely s pohonem xDrive dostanou vpředu 19palcová a vzadu 20palcová.
Co dalšího se objevuje na nových „emkách“? Přirozeně třeba nový výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, systém kontroly trakce nastavitelný v deseti úrovních zásahu a vozy s manuální převodovkou mají systém automatických meziplynů (lze deaktivovat). Další novinkou je i systém M Drive Professional (standardně pro verze Competition), který řidiči usnadní najít ideální stopu na okruhu, ale také v případě vaši chuti po driftech pomůže udržet vůz v přetáčivém smyku a volantem jej opět srovná.
Nová BMW M3 a M4 vstoupí na trh včetně verzí Competition v březnu příštího roku, verze s pohonem všech kol je doplní v létě. Objednávky však už české zastoupení přijímá nyní a na první cenovky se můžete podívat níže v tabulce. Uvedení praktičtější M3 Touring čekejte někdy v roce 2022, ještě předtím se ale dočkáme i otevřené M4 Cabrio.
BMW M3, M3 Competition, M4 a M4 Competition: Technická data a české ceny |
Model |
BMW M3 |
BMW M3 C |
BMW M4 |
BMW M4 C |
Motor |
3.0 biturbo |
3.0 biturbo |
3.0 biturbo |
3.0 biturbo |
Zdvihový objem [cm3] |
2993 |
2993 |
2993 |
2993 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
Pohon |
2WD |
2WD |
2WD |
2WD |
Největší výkon [kW/min] |
353/6250 |
375/6250 |
353/6250 |
375/6250 |
Točivý moment [N.m/min] |
550/2650-6130 |
650/2750-5500 |
550/2650-6130 |
650/2750-5500 |
Převodovka |
6M |
8A |
6M |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
250(290) |
250(290) |
250(290) |
250(290) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,2 |
3,9 |
4,2 |
3,9 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
10,8 |
10,2 |
10,8 |
10,2 |
Provozní hmotnost [kg] |
1780 |
1805 |
1775 |
1800 |
Cena M3 [Kč] |
2.233.400 |
- |
- |
- |
Cena M3 Comp. [Kč] |
- |
2.340.000 |
- |
- |
Cena M4 [Kč] |
- |
- |
2.273.700 |
- |
Cena M4 Comp. [Kč] |
- |
- |
- |
2.380.300 |
Od jara 2021 bude pro verze Competition dostupný i pohon všech kol xDrive |