Nová BMW M3 a M4 konečně oficiálně: Mají až 510 koní, v driftech vám pomůžou

Dvojka nových ostrých BMW již přijíždí. Zase je o mnoho schopnější a hned známe i české ceny.

Po mnoha upoutávkách a uniklých fotkách se již nové generace ostrého sedanu BMW M3 a kupé M4 představují, a to hned samozřejmě ve svých vrcholných variantách Competition. O designu s velkými ledvinkami už bylo napsáno dost během představení standardní řady 4, každý si udělá názor na nová „emka“ sám. Přece ale nelze k exteriéru dodat pár slov.

Tradičně agresivní postoj ostrých modelů s širokými blatníky, velkými nasávacími otvory či nepřehlédnutelným difuzorem a čtyřmi koncovkami výfuku vzadu tak u obou modelů doplňuje například standardně dodávaná střecha z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). A kdo by měl u Competition verzí karbonu snad málo, může zvolit i paket M Carbon s dalšími díly z uhlíkových vláken.

BMW 128ti táhne do boje proti Golfu GTI. Má 265 koní, přední pohon a samosvor!

BMW 128ti táhne do boje proti Golfu GTI. Má 265 koní, přední pohon a samosvor!

Ostatně plno karbonu najdete i v kabině nových M3 a M4, kde nechybí sportovní volant s červenými M tlačítky, a případně karbonovými pádly řazení, nebo sportovní elektricky nastavitelná sedadla (poprvé si lze u M3 a M4 objednat i jejich ventilaci). Součástí paketu M Carbon jsou poté lehké karbonové sedačky, snižující hmotnost vůči standardním kusům o 9,6 kg.

Zajímavější věci se nicméně dějí pod kapotou. BMW bude totiž M3 a M4 nabízet hned v několika variantách. Stavebním kamenem je pokaždé dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který v základní specifikaci kombinované s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem jen zadních kol produkuje 480 koní (353 kW) a 550 N.m točivého momentu. Výchozí verze sedanu i kupé tak zvládnou zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,2 vteřiny.

BMW řady 4 Cabrio odhaleno únikem. Patentové ilustrace ukazují skoro všechno

BMW řady 4 Cabrio odhaleno únikem. Patentové ilustrace ukazují skoro všechno

V případě verze Competition se výkon a točivý moment řadové šestky zvyšuje na 510 koní (375 kW) a 650 N.m, výhradně už nastupuje osmistupňová automatická převodovka M Steptronic, zatímco pohon zadních kol zůstává. Vůči starým generacím Competition modelů tak jde o navýšení o 60 koní (44 kW) a 100 N.m. Sprint na 100 km/h zvládnou oba vozy v tomto naladění za 3,9 sekundy. Maximální rychlost je pak u všech variant M3 a M4 limitovaná na 250 km/h, s volitelným M Driver's paketem lze nicméně omezovač posunout na 290 km/h.

Nakonec BMW u nových M3 a M4 Competition uvede přibližně od léta 2021 také varianty s pohonem všech kol xDrive, a to s již známým systémem, který umožní režimem 2WD odpojit pohon předních kol a kompletně vypnout stabilizaci.

Iron Man bude jezdit stylovým BMW. Slavný herec si doplnil garáž novou hračkou

Iron Man bude jezdit stylovým BMW. Slavný herec si doplnil garáž novou hračkou

Když se přesuneme na podvozek, inženýři hleděli na zvýšení torzní tuhosti s dodatečnými výztuhami, vozy mají nově vyvinutá hliníková příčná i spodní podélná ramena, zvětšený rozchod kol a specificky nastavený odklon i variabilní převod řízení, zatímco standardní výbavou je adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.

Objevuje se rovněž posilněný brzdový systém s možnosti dvou různých nastavení odezvy brzdového pedálu. Základem jsou šestipístkové třmeny a 380 mm kotouče vpředu, vzadu pak 370mm kotouče a jednopístkové plovoucími třmeny. Za příplatek lze mít karbon-keramické brzdy se 400mm kotouči vpředu a 380mm vzadu. Lehká kovaná kola mají 18 palců vpředu a 19 palců vzadu, avšak Competition modely s pohonem xDrive dostanou vpředu 19palcová a vzadu 20palcová.

Nové BMW M5 má české ceny. Příplatky v hodnotě auta do města jsou tu běžné

Nové BMW M5 má české ceny. Příplatky v hodnotě auta do města jsou tu běžné

Co dalšího se objevuje na nových „emkách“? Přirozeně třeba nový výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, systém kontroly trakce nastavitelný v deseti úrovních zásahu a vozy s manuální převodovkou mají systém automatických meziplynů (lze deaktivovat). Další novinkou je i systém M Drive Professional (standardně pro verze Competition), který řidiči usnadní najít ideální stopu na okruhu, ale také v případě vaši chuti po driftech pomůže udržet vůz v přetáčivém smyku a volantem jej opět srovná.

Nová BMW M3 a M4 vstoupí na trh včetně verzí Competition v březnu příštího roku, verze s pohonem všech kol je doplní v létě. Objednávky však už české zastoupení přijímá nyní a na první cenovky se můžete podívat níže v tabulce. Uvedení praktičtější M3 Touring čekejte někdy v roce 2022, ještě předtím se ale dočkáme i otevřené M4 Cabrio.  

BMW M3, M3 Competition, M4 a M4 Competition: Technická data a české ceny
Model  BMW M3 BMW M3 C BMW M4 BMW M4 C
Motor 3.0 biturbo 3.0 biturbo 3.0 biturbo 3.0 biturbo
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Pohon 2WD 2WD 2WD 2WD
Největší výkon [kW/min] 353/6250 375/6250 353/6250 375/6250
Točivý moment [N.m/min] 550/2650-6130 650/2750-5500 550/2650-6130 650/2750-5500
Převodovka 6M 8A 6M 8A
Max. rychlost [km/h] 250(290) 250(290) 250(290) 250(290)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,2 3,9 4,2 3,9
Komb. spotř. [l/100 km] 10,8 10,2 10,8 10,2
Provozní hmotnost [kg] 1780 1805 1775 1800
Cena M3 [Kč] 2.233.400 - - -
Cena M3 Comp. [Kč] - 2.340.000 - -
Cena M4 [Kč] - - 2.273.700 -
Cena M4 Comp. [Kč] - - - 2.380.300
Od jara 2021 bude pro verze Competition dostupný i pohon všech kol xDrive

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Za volantem sériového Hyundaie i20 1.0 T-GDI mHEV: Kdo se může od koho učit?

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Třetí generace Hyundaie i20 se už nechce od konkurentů jen učit, ale v řadě ohledů hodlá stanovit nová měřítka.

27.  10.  2020 | Martin Jeník | 15 příspěvků
Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Cupra Leon ST eHybrid

Ačkoliv to tak při pohledu na registrační značku nemusí vypadat, novou Cupru Leon jsme poprvé testovali na českých silnicích. Jako první na trh vstoupí externě dobíjený hybrid, který však předpokládané sportovní zážitky dost naředil.

25.  10.  2020 | Jan Mička | 25 příspěvků
Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

21.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků