Druhé SUV značky Alfa Romeo se po opravdu dlouhé přípravě představuje v produkční formě.
Po třech letech čekání máme konečně k dispozici oficiální tiskové materiály, které nám prozrazují informace o novém modelu značky Alfa Romeo. Crossover Tonale cílí na mladé zákazníky a má za úkol nakopnout prodeje tradiční italské značky. Karoserie crossoveru k tomu dává předpoklady, ale co na novinku budou říkat alfisté?
Tonale je pro značku zlomovým modelem. Je to první Alfa Romeo s hybridními motory a bude zatím jediným modelem v aktuální nabídce s možností pohonu pouze předních kol. Modely Giulia a Stelvio totiž stojí na platformě Giorgio, která je výchozí zadokolkou a navíc neumožňuje hybridní zástavbu.
Z toho důvodu platforma Giorgio končí, ale hned tak to nebude. Stojí na ní ještě dosud nepředstavené SUV Maserati Grecale. Ale zpět k nové alfě. Vůz se bude vyrábět v modernizované továrně v Pomigliano d'Arco, kde se vyráběl už první Alfasud. Poslední zde vyráběnou Alfou byla 159 (a 159 Sportwagon), nyní zde bude Tonale dělat společnost Fiatu Panda.
Nabídku motorů otevírá 48voltový mild-hybrid, který se skládá ze zážehového čtyřválce o objemu 1,5 litru s výkonem 130 koní a točivým momentem 240 N.m a elektromotoru o výkonu 15 kW a s točivým momentem 55 N.m. Tento motor bude spárovaný se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Dále je k mání motor Hybrid VGT s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Je to již výše zmíněná patnáctistovka se stejným mild-hybridním systémem, ale nabídne výkon 160 koní. I v tomto případě jde o předokolku s automatem. U tohoto motoru Alfa zmiňuje co největší podíl elektrické jízdy po městě.
Na vrcholu motorové nabídky bude plug-in hybridní verze Q4. Ačkoliv je nejsilnější, základem je pouhá třináctistovka MultiAir s turbem. Ta ale pohání pouze přední kola, o zadní se stará elektromotor. Kombinovaný výkon obou jednotek činí až 275 koní, což má zajistit akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.
U této verze Alfa zmiňuje baterii o kapacitě 15,5 kWh, kterou lze nabít výkonem 7,4 kW za 2,5 hodiny a ujet na ní 80 čistě elektrických kilometrů (ve městě). U hybridní patnáctistovky pak zmiňuje ještě kompresní poměr 12,5:1, novou hlavu válců, variabilní časování ventilů a vstřikovače pracující s tlakem až 350 bar.
Mezi řádky ještě výrobce zmiňuje naftovou variantu, tedy čtyřválcový motor s kubaturou 1,6 litru, který dosahuje výkonu 130 koní a točivého momentu 320 N.m. Spárovaný je s 6stupňovou převodovkou TCT a všechna síla jde na přední kola. O manuální převodovce se tisková zpráva nezmiňuje ani u jedné motorizace. Američané se mohou těšit ještě na dvoulitr s výkonem 191 kW.
Správnou Alfu Romeo ale dělají také jízdní vlastnosti. Tvůrci se tak snažili o co nejlepší rozložení hmotnosti a soustředění těžkých prvků uprostřed vozu. Konkrétní v číslech ale Alfa není. Výřečnější je ale u velmi strmého převodu řízení, kde udává hodnotu 13,6:1. Zmiňuje také hliníková pádla pod volantem, což se cení, protože v tomto segmentu vídáme často plastová.
O zastavení vozu se starají brzdy Brembo se systémem IBS (Integrated Brake System). Tlumiče byly vyvinuty s tradičním partnerem značky Marelli a mají dva režimy tuhosti - Sport a Comfort. K dispozici by ale měly být i tlumiče Koni s technologií FSD. Jízdní režimy D.N.A. pak umožňují vypnutí kontroly trakce, takže by s autem mohla být skutečně zábava. Přední kola mají nezávislé zavěšení McPherson a pro typický feeling v řízení jim byla specificky nastavena geometrie.
Uvnitř vozu se můžete těšit na hlasovou asistentku Amazon Alexa či standardně dodávaný digitální přístrojový štít s infotainmentem o úhlopříčce 10,25“. Zde máme počítat se zcela novým rozhraním HMI, což znamená Human Machine Interface. Alfa slibuje update softwaru bezdrátově a i přes velké displeje si zachovává klasická tlačítka na nejdůležitější funkce.
Asistenční systémy zajistí 2. level autonomní jízdy. S přehledem o jízdní situaci vám pomůže hlídání slepých úhlů a s parkováním zase možnost 360stupňové kamery. Na palubě se můžete hýčkat dvouzónovou klimatizací, audiosystémem Harman Kardon, ambientním osvětlením či ventilovanými a vyhřívanými předními sedadly. Telefon lze nabíjet bezdrátově v přihrádce a víko kufru (objem kufru nespecifikován) lze otevřít elektricky.
Na moderní dobu je tedy Alfa Romeo Tonale skvěle připravená. Šmrncovní karoserie má 4,53 m na délku, 1,84 m na šířku a 1,6 m na výšku. Kola mohou být ve velikostech 17 až 20 palců. Vždy jsou hliníková a třešničkou na dortu je, že design kol teledial z konceptu zamíří do nabídky.
Zajímavostí je technologie NFT, tedy nezaměnitelný token. Automobilka tuto funkci využije pro soubor informací o jeho historii a servisu, čímž se z toho stane jakási unikátní servisní knížka. Pomoct to může při prodávání druhému majiteli.
Se třemi světelnými moduly vpředu i vzadu má Tonale vlastní světelný podpis. Více technických detailů se dozvíme až po homologaci. Stejně tak vás budeme informovat i o příchodu vozu na český trh. Zatím ale nemáme tušení, kdy by k tomu mohlo dojít.