Automobilka nám slibovala něco skutečně výjimečného, ale z jejího nového sporťáku spadla celému světu brada až na zem. Je překrásný a pěkně rychlý!
Po padesáti letech se Alfa Romeo vrací k „fuoriserie,“ zakázkové výrobě. Její první výtvor opravdu stojí za to: model 33 Stradale, inspirovaný historickou krásou a určený pouze pro 33 vyvolených. Vzniká v nově založeném podniku Alfa Romeo Bottega, který si bere za vzor dílny renesančních mistrů a karosářská studia z šedesátých let minulého století.
Nová Alfa ROmeo 33 Stradale se inspiruje modelem z roku 1967, velmi citlivě pracuje s plochami a objemy, kombinuje estetiku s funkční stránkou. Vpředu vidíme slavný štít Scudetto a nízko uložená světla komplexních tvarů. Kola ctí tradici stylu číselníku ze starých telefonů, dveře se vyklápí směrem nahoru. Vůz je nejvyšší uprostřed střechy a ne na jejím začátku, jako u jiných sporťáků. Na zádi se skví kulatá světla, zamračená díky profilu ve tvaru písmene V.
Pod nádhernou kapotáží se skrývá hliníkové šasi s karbonovým monokokem – oba materiály byly zvoleny kvůli tuhosti a nízké hmotnosti. Tu jistí i polykarbonátové zadní okno, skla ve dveřích pak mají rámy z uhlíkových vláken. Odpružení je řešeno dvojitými rameny a aktivními tlumiči, nechybí užitečný systém pro zvedání přídě (o 50 mm) při přejezdu nerovností. Přední brzdové kotouče jsou chlazené a vrtané, zakusují se do nich šestipístkové brzdiče. Vzadu najdeme čtyřpístkové.
Každý z 33 majitelů si mohl vybrat, zda chce svou 33 s tradičním spalovacím motorem, nebo jako elektromobil. V případě, že zvolili 2,9litrový vidlicový šestiválec se dvěma turby, mají k dispozici 456 kW (620 k), které jdou na zadní kola přes osmistupňovou dvouspojkovou převodovku a samosvorný diferenciál. Zrychlení na 100 km/h trvá méně než tři sekundy a maximální rychlosti činí 333 km/h.
Volit mohou z jízdních režimů Strada (silnice) s měkčím odpružením a klapkami ve výfuku, otevíranými jen nad 5000 ot./min. V nastavení Pista (trať) mají tvrdší podvozek, rychlejší řazení, řízný zvuk napříč celým otáčkoměrem a možnost vypnout ESC.
Elektrická verze disponuje výkonem přes 550 kW (750 k) a na jedno nabití zvládne zhruba 450 km. Jízdní vlastnosti ladil pilot F1 Valtteri Bottas na testovací trati Balocco.