Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Kapitoly článku:


WLTC: Opustí nás start/stop?

Nová metodika měření se jmenuje WLTC (Worldwide harmonized Light vehicle Test Cycle) a platit začne v roce 2017. Tento cyklus byl sestaven na základě dat z reálných jízdních cyklů, v rámci kterých bylo najeto 450 000 km v Evropě, 153 000 km v USA a 98 000 km v Asii.

Na rozdíl od NEDC, kde jsou dvě části, WLTC může mít až čtyři části a navíc dělí automobily do čtyř kategorií. Celkově bude po nasazení tohoto cyklu těžší splnit stanovené limity, které se ještě před nástupem WLTC dále zpřísní.

71765767
Nová metodika je přísnější. Akcelerace jsou prudší, auto méně stojí a kratší dobu jede konstantní rychlostí. Konkrétní průběhy se liší podle třídy, do které bude vůz zařazen

WLTC se skládá ze čtyř částí: Low Speed (589 s), Medium Speed (433 s), High Speed (455 s) a Extra-High Speed (323 s). Dohromady auto ujede 23 262 m, při celkové době 1800 s. Jinak řečeno, test bude delší, pojede se rychleji, omezí se doby volnoběhu i ustálené jízdy a akcelerace budou prudší. Zatímco NEDC připouští zrychlení 1,042 m/s2, WLTC počítá s hodnotou 1,58 m/s2. Základní rozdíly najdete v přiložené tabulce.

Liší se ale také zdánlivé drobnosti. Tak třeba už nebudou pevně dané momenty přeřazení, zvýší se zatížení automobilu a změní se teploty při testování. Podle lidí z VTP Roztoky bude výsledkem nárůst spotřeby o zhruba 2-3 %. Jiné zdroje uvádějí jako příklad vůz, který aktuálně produkuje 95 g CO2 na kilometr jízdy. Takové auto dosáhne v testu WLTC hodnoty 102 gramů CO2 na kilometr.

Jízdní cyklus WLTC 3b NEDC
Volnoběh [%] 13 27
Ustálená rychlost [%] 4 38
Zrychlení [%] 44 20
Zpomalení [%] 40 14
Průměrná rychlost [km/h] 46 34
Počet fází 4 2

Důležitá je ovšem skutečnost, že to, co se opravdu v rámci WLTC pojede, bude záviset na kategorii, kam dané auto zapadne. Třídy jsou stanoveny podle poměru výkonu k hmotnosti. Třída 1 je pro auta s poměrem menším nebo rovným 22 W/kg, třída 2 platí pro rozmezí 22 až 34 W/kg a do třídy 3 patří automobily s výkonem větším než 34 W na kilogram, přičemž se dále dělí na 3a (maximální rychlost pod 120 km/h) a 3b (maximální rychlost přes 120 km/h). Lze očekávat, že právě 3b bude nejčastější.

U čistě spalovacích motorů je vše jasné, stejně jako u elektromobilů. V případě hybridů nebo automobilů s generátorem elektrické energie se při udávání poměru výkonu na hmotnost bere v úvahu pouze výkon spalovacího motoru, nikoliv výkon celé soustavy.

Třída vozu Jízdní cykly 
Class 1 (≤ 22 W/kg) Low 1 Medium 1 Low 1 -
Class 2 (> 22 ≤ W/kg) Low 2 Medium 2 High 2 Extra High 2
Class 3a (> 34 W/kg), v_max < 120 km/h Low 3 Medium 3-1 High 3-1 Extra High 3

Class 3b (> 34 W/kg), v_max > 120 km/h

Low 3 Medium 3-2 High 3-2 Extra High 3

Podle toho, kam dané auto zapadne, se upravuje také jízdní cyklus. Tak třeba třída 1 pojede pouze Low Speed, Medium Speed a znovu Low Speed. Třída dva jede Low, Medium, High a Extra High. Liší se ale také konkrétní průběhy v jednotlivých částech. Jen pro představu, do třídy 1 spadá z aktuálně prodávaných aut například BMW i3 REX.

Celkově se s příchodem WLTC zvětší oblast zatížení motoru a díky přesnějším definicím a podrobnějšímu dělení vozů by se výsledek měl více přiblížit realitě. Protože se měření celkově natáhne, ale zároveň klesne procentuální podíl doby, kdy motor běží na volnoběh, existuje jistá šance, že se start/stop stane zbytečným. Uvidíme. 

Doporučujeme

Články odjinud