Nokia chce místo chytrých telefonů dělat chytrá auta

Finská Nokia končí po přechodu pod křídla Microsoftu končí s mobilními telefony, americký gigant tuto divizi přejmenuje na Microsoft Mobile. Firma jako taková ale existuje dál a hodlá se věnovat autům.
Nokia chce místo chytrých telefonů dělat chytrá auta

Změna orientace nenaznačuje, že by se snad chtěla Nokia stát automobilkou, to v žádném případě. Zbylé divize společnosti jsou ale stále samostatné a moderní auta používají elektroniku i software naprosto běžně. A bude hůř, tedy vlastně lépe.

No, uvidíme, každopádně se dosud jeden z nejvýznamnějších světových výrobců mobilů chce věnovat vývoji inteligentních vozidel. Opravdu nehodlá přemýšlet nad mechanickými komponenty, jen nad tím, v čem je dobrý. To znamená hlavně komunikaci z jednoho auta do druhého, také navigační mapy a podobně.

Snaží se i jiní

Nokia však v tomhle snažení není rozhodně sama a konkurentů už má víc než dost. Kupříkladu známý výrobce procesorů Intel si předloni vyčlenil 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun) na vývoj řešení pro komunikací vozidel se smartphony, infrastrukturou a ostatními auty. Hlavně poslední možnost je klíčová. Vozy si prostě budou „povídat“ na dálku, sdílet údaje o své poloze, rychlosti a tak dále. Jistě, výrobci se ohánějí hlavně bezpečností silničního provozu, protože stále na silnicích umírají lidé. A (ne)splnitelným snem je, aby se tak konečně nedělo. Tyto systémy mohou předcházet tragédiím i nehodám, když bude řidič vědět dopředu, jaké nebezpečí se například skrývá za zatáčku. George Orwell by se ale hodně divil...

Moderními vychytávkami se zabývají i samotné automobilky – BMW, Mercedes-Benz, Volvo a další. Pořád se hovoří o „autech bez řidiče“ v malosériové výrobě v roce 2020, ta se bez takových systémů pochopitelně neobejdou. Poměrně daleko jsou v tomto ohledu i alianční partneři Renault a Nissan, i když si každý z nich hraje tak trochu na vlastním písečku. Bez radarů a vzájemné komunikace ovšem nebude možné uvést takovou myšlenku vůbec v život.

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nokia již před několika lety vyvinula operační systém Terminal Mode, který umožňoval automobilu používat některé aplikace a funkce mobilního telefonu. Po převzetí mobilní divize Microsoftem se ve vývoji ovšem nepokračovalo. Třeba Apple iOS to umí také. Firma s nakousnutým jablkem ve znaku má hotový CarPlay pro iPhony, který třeba Ferrari nebo Mercedes-Benz uvedou na trh ještě letos.

Mapová služba Nokie s názvem Here ovšem neusnula, Finové ve spolupráci s Continentalem stále pracují na jejím rozvoji. Google chce protlačit zase svůj Android na dotykové obrazovky moderních aut, zájem mají Audi, Honda a Hyundai.

Valeo na CES: Autonomní parkování a ovládání pohledem

Valeo na CES: Autonomní parkování a ovládání pohledem

Nové obchodní zájmy Nokie jsou podpořeny vznikem fondu ve výši 100 milionů dolarů, který poslouží k dalším investicím v této oblasti. Paul Asel z divize Nokia Growth Partners, která právě tyto finanční prostředky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: „Auta již brzy dostanou techniku podobnou současným telefonům nebo tabletům.“ Pochopitelně musí existovat i patřičná legislativa. Za mořem v USA se už na ní pracuje, má ji na starost tamní ministerstvo dopravy ve spolupráci s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA – National Highway Safety Traffic Administration).

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky