No ne, Česko má dvě nové kvalitní horské silnice

Při nedávných cestách po vlastech českých jsem zabloudil do odlehlých částí Šumavy a byl jsem příjemně překvapen: našel jsem nezvratné důkazy o tom, že v Česku se ještě staví resp. důkladně opravují okresní silnice. Za poslední roky dospěla devastace českých silnic do dříve snad nikdy nevídaného stavu. Za mnoho uplynulých let se postavilo pár velkých dálničních úseků, na běžné okresky se ale jaksi zapomnělo a najdeme jen naprostou hrstku silnic, které byly kvalitně rekonstruovány nebo nově vystavěny. Všimněte si prosím slůvka kvalitně, "doraženo" lajdáckou opravou jich bylo mnoho a situace dospěla vrcholu zřejmě letos, kdy po těžké zimě začaly být i mezinárodní silnice první třídy (!) "opravovány" směsí štěrku a tekutého asfaltu. Opravdu paráda, co nezničila zima, zdevastovali silničáři, podobná oprava silnice opravdu akorát přetvoří do ještě hůře opravitelného stavu. Přitom silničáři museli kdysi umět kvalitně záplatovat, dodnes najdeme spoustu silnic se staršími, stoprocentně udělanými opravami výmolů. Ty jsou frézováním přeměněny ve větší čtvercový výřez, jež je následně zaplněn kvalitním asfaltem a výškově přepečlivě srovnán s okolním povrchem. Když takovou záplatu přejedete, ani o ní nevíte. Letos jsem žádnou takto opravenou silnici neviděl, jen zmiňované odpornosti, které více zkazí než vylepší.

Ale zpátky na začátek. Vzhledem k výše zmíněnému jsem byl opravdu zaskočen, když jsem dorazil do jedné z nejneobydlenějších částí ČR a narazil na velmi kvalitně udělané nové cesty. Můžeme se oprávněně podivovat, že se staví silnice, po kterých jezdí pár aut, a z vysoka se kašle na cesty, po kterých jezdí denně tisíce či desetitisíce aut, ale všechno zlé je i k něčemu dobré. Obě silnice se totiž nacházejí ve velmi zajímavém horském terénu a jedna z nich nabídne alespoň pár klasických "alpských" vraceček (tedy utažené eliptické zatáčky s velkým převýšením na pár metrech), které si v ČR málokde vychutnáte a když už se najdou, je povrch silnice tak mizerný, že vás radost z jejich projíždění brzy přejde. Nejzajímavější "novinkou" je cesta z Rejštejna do Srní, lépe řečeno její poslední úsek od křížení s řekou Otavou až po obec Srní. Vlastně jde jen o párkilometrový úsek, je ale opravdu pěkně opravený (čímž se vám na začátku i na konci pochlubí Plzeňský kraj velkým informačním panelem, což asi nikdy nepochopím, opravovat silnice je snad jejich samozřejmá povinnost) a charakterem velmi zajímavý.


Nejzajímavější pasáž stoupání do Srní, zde ještě se starým povrchem (zdroj: mapy.cz)

Druhá novinka už není tak zajímavá svým charakterem (jde o trochu rychlejší silnici s mnoha terénními zlomy a táhlejšími zatáčkami), ale o to zajímavější je svou délkou a hlavně povrchem. Tvoří velkou část cesty na Kvildu resp. Horskou Kvildu z odbočky ze silnice 145 z Vimperka směrem na Kašperské Hory a Železnou Rudu. Ohromí hlavně superkvalitním provedením, které můžeme znát nejblíže z Rakouska - má nejen špičkový asfalt, ale i opravené podloží a je bez nadsázky zrcadlově hladká a rovná. Možná je to proto, že tato cesta byla pro změnu postavena z jakési podpory EU, takže se na ní asi nešetřilo. Je to vlastně paráda, díky přerozdělování se sice kodrcáme do Prahy, zato si můžeme v klidu prosvištět Šumavu (na druhou buďme upřímní, na stole jsou varianty 1) Všechny cesty mizerné a 2) Mizerná cesta do Prahy a EU podporovaná cesta do nikam, a tak buďme rádi i za to druhé...)


Jedna z typických pasáží opravené cesty do Kvildy (zdroj: mapy.cz)

Pokud nevíte, kam o dovolené nebo o volném víkendu, zkuste i jednou vzpomenout i na obyčejnou Šumavu - když vyrazíte na zmíněná místa, užijete si nejen hezké přírody a zajímavých pohledů do okolí, ale i trochu radosti po cestě. Vsadím se, že každý, kdo má k řízení alespoň trochu jiný vztah než k nutnému zlu, si zmíněné silnice "dá" alespoň dvakrát po sobě, v ČR jsou opravdu raritou.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků