Nizozemci předběhli Slováky. Jejich létající auto se již prodává

Stroje z první limitované edice se budou prodávat za téměř půl milionu eur (13,5 milionu českých korun).

Na zemi je s ním možno jet až rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině, ve vzduchu letět až 180 km/hod. To jsou jedny z klíčových parametrů létajícího vozu Liberty, který začala nabízet zákazníkům nizozemská firma PAL-V.

Vlastně se jedná o automobilovou tříkolku kombinovanou s vrtulníkem. Dovnitř se vejdou dva lidé a nějaká ta zavazadla.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

I když jsou dodávky vyrobených kusů naplánované až na rok 2018, prodej první limitované devadesátikusové edice s označením Pioneer již začal. Stalo se to díky tomu, že výrobce získal jak evropskou tak americkou homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, tak i ve vzduchu.

Bez pilotního průkazu to nepůjde

Cena 499 tisíc eur sice není lidová, ale lze předpokládat, že zájemci se najdou. Navíc výrobce počítá s tím, že později bude méně vybavený model prodávat již od 299 000 eur (8,1 milionu korun). Dalších 25 tisíc eur pak stojí kurz ovládání stroje. Zájemce rovněž potřebuje vlastnit pilotní průkaz.

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

Díky stolitrové zásobě paliva je PAL-V schopen ujet po silnici 1315 kilometrů s průměrnou spotřebou 7,6 litrů na sto kilometrů, ve vzduchu je akční rádius menší - pouze 400-500 kilometrů. Je to díky spotřebě kolem 26 litrů za jednu letovou hodinu. Vystoupat lze až do výšky 3500 metrů.

Aby se stroj mohl vznést, je třeba dodržet speciální postup, který zabere deset minut. Stejně tak dlouho trvá přeměně z "verze vrtulník na auto". Pro vzlet pak potřebuje plochu o rozloze 20x200 metrů, na přistání by měl stačit pouze třicetimetrový pozemek.

Zaparkovat stroj na zemi se složenými listy vrtule nebude příliš velký problém. Rozměry jsou totiž podobné jako u malého hatchbacku - na délku stroj měří čtyři metry a šířka i výška činí 1,6 metru. 

Pokusů o vytvoření stroje schopného pohybu na zemi i ve vzduchu se již objevilo mnoho. V současnosti usilují o vyvinutí takového výrobku minimálně další dvě firmy. Jedna z nich sídlí na Slovensku. Vývoj tohoto Aeromobilu se ale po havárii prototypu pozdržel, zahájení sériové výroby zatím v nejbližším období neplánuje ani americká firmy Terrafugia. V obou zmíněných případech se má jednat o stroje s křídly, tedy více podobné malému letadlu. 

Galerii zachycující sériový stroj i testovací prototypy, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 420 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků