Nizozemci předběhli Slováky. Jejich létající auto se již prodává

Stroje z první limitované edice se budou prodávat za téměř půl milionu eur (13,5 milionu českých korun).

Na zemi je s ním možno jet až rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině, ve vzduchu letět až 180 km/hod. To jsou jedny z klíčových parametrů létajícího vozu Liberty, který začala nabízet zákazníkům nizozemská firma PAL-V.

Vlastně se jedná o automobilovou tříkolku kombinovanou s vrtulníkem. Dovnitř se vejdou dva lidé a nějaká ta zavazadla.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

I když jsou dodávky vyrobených kusů naplánované až na rok 2018, prodej první limitované devadesátikusové edice s označením Pioneer již začal. Stalo se to díky tomu, že výrobce získal jak evropskou tak americkou homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, tak i ve vzduchu.

Bez pilotního průkazu to nepůjde

Cena 499 tisíc eur sice není lidová, ale lze předpokládat, že zájemci se najdou. Navíc výrobce počítá s tím, že později bude méně vybavený model prodávat již od 299 000 eur (8,1 milionu korun). Dalších 25 tisíc eur pak stojí kurz ovládání stroje. Zájemce rovněž potřebuje vlastnit pilotní průkaz.

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

Díky stolitrové zásobě paliva je PAL-V schopen ujet po silnici 1315 kilometrů s průměrnou spotřebou 7,6 litrů na sto kilometrů, ve vzduchu je akční rádius menší - pouze 400-500 kilometrů. Je to díky spotřebě kolem 26 litrů za jednu letovou hodinu. Vystoupat lze až do výšky 3500 metrů.

Aby se stroj mohl vznést, je třeba dodržet speciální postup, který zabere deset minut. Stejně tak dlouho trvá přeměně z "verze vrtulník na auto". Pro vzlet pak potřebuje plochu o rozloze 20x200 metrů, na přistání by měl stačit pouze třicetimetrový pozemek.

Zaparkovat stroj na zemi se složenými listy vrtule nebude příliš velký problém. Rozměry jsou totiž podobné jako u malého hatchbacku - na délku stroj měří čtyři metry a šířka i výška činí 1,6 metru. 

Pokusů o vytvoření stroje schopného pohybu na zemi i ve vzduchu se již objevilo mnoho. V současnosti usilují o vyvinutí takového výrobku minimálně další dvě firmy. Jedna z nich sídlí na Slovensku. Vývoj tohoto Aeromobilu se ale po havárii prototypu pozdržel, zahájení sériové výroby zatím v nejbližším období neplánuje ani americká firmy Terrafugia. V obou zmíněných případech se má jednat o stroje s křídly, tedy více podobné malému letadlu. 

Galerii zachycující sériový stroj i testovací prototypy, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků