Nízké emise pro Ameriku: hybridy a vodíkový pohon

Nízké emise pro Ameriku: hybridy a vodíkový pohon

Kapitoly článku:


Mercedes-Benz S Hybrid

V Detroitu ukázal svou variantu hybridního motoru také Mercedes-Benz a to v současné generaci třídy S. Na jeho vývoji spolupracoval MB s koncernem General Motors. Osmiválcový nafťák CDI s výkonem 191 kW (260 k) s točivým momentem 560 Nm je doplněn dvěma elektromotory, které mají celkový výkon 50 kW (70 k). Celkem se tak pod kapotou eska nachází 241 kW. Druhý elektromotor se používá také ke startování nafťáku bez toho, aniž byste při jízdě něco poznali nebo cítili. Elektromotory jsou napájeny 1,9 kWh baterií Ni-MH, která se nachází v zavazadlovém prostoru vozu. Energie se dobíjí jako obvykle při brzdění a tehdy, pokud vůz jede v režimu „pouze-nafťák“.

Motor je spojen se sedmistupňovým automatem 7G-Tronic, na stovku se vůz rozjede za 7,6 s. Elektrický pohon se připojuje zejména při akceleraci, popojíždění ve městě či v kolonách, ale také při konstantní rychlosti. To snižuje spotřebu o 15-20 procent v závislosti na jízdním režimu. Spotřeba se tak pohybuje okolo sedmi litrů nafty na sto km.

Typ pohonu: hybridní pohon kombinující naftový motor a elektromotor
V prodeji: zatím neurčeno, ale sériová výroba je pravděpodobná

 

Mercury Meta One

Pro Detroit si Mercury, dceřinná automobilka Fordu, nachystala studii Meta One. Vůz je vybaven hybridním pohonem, který kombinuje naftový agregát s elektromotorem. Základem se stal nafťák 2.7 V6 s výkonem 182 kW a točivým momentem 584 Nm, naftu doplňuje elektromotor s výkonem 35 kW. Kola jsou poháněna přes šestistupňový automat.

Typ pohonu: hybridní pohon kombinující naftový motor a elektromotor
V prodeji: nikdy; zkušenosti koncern Ford zužitkuje v SUV této značky

 

Opel Astra Hybrid

Základem pro hybridní model se stala třídveřová Astra GTC a motor 1.7 CDTi s výkonem 92 kW s filtrem pevných částic. K němu Opel přidal dva elektromotory s výkony 30 a 40 kW. Pokud je třeba, elektromotor se k nafťáku přidá, zvýší jeho výkon a sníží spotřebu; toho se využívá např. ve městech, kde se auto často rozjíždí z křižovatek.

Na stovku se Astra rozjede za méně než osm sekund a spotřebuje v kombinovaném režimu necelé čtyři litry nafty. To je o cca 25 procent méně, než má motor bez pomocného elektromotoru. Baterie typu NiMH je uložena u rezervního kola, dobíjí se při brzdění a váží 35 kg. Oproti standardní Astře se koncept nijak neliší, jen na palubní desce je umístěn druhý displej ukazují využití elektromotoru.

Typ pohonu: hybridní pohon kombinující naftový motor a elektromotor
V prodeji: zatím neurčeno, ale sériová výroba je pravděpodobná

  

  



Volvo 3CC

Studie 3CC se poprvé představila na soutěži Michelin Challenge Bibendum. Kupé s konfigurací sedadel 2+1 (dva dospělí, jedno dítě) je poháněno elektrickým motorem, který dokáže lehký koncept rozpohybovat z nuly na stovku za deset sekund; maximálku má 3CC na 135 km/h. Zajímavá je hodnota točivého momentu - 320 Nm, která je dostupná mezi 0-3 500 otáčkami. Dojezd 3,9m dlouhého vozu je 300 km, přičemž v běžném jízdním provozu je zhruba 20 procent energie akumulátoru Li-Ion obnoveno při brzdění. Díky průhlednému materiálu, z něhož je „postavena“ střecha, nabízí 3CC výborný výhled z vozu. Dveře se otvírají systémem „křídla“, studie stojí na 18" kolech z lehkých slitin, které obouvají pneumatiky 215/45.

Typ pohonu: elektromotor
V prodeji: nikdy; studie se stane základem pro Volvo C30

  

  

  

  

Doporučujeme

Články odjinud