Nízké emise pro Ameriku: hybridy a vodíkový pohon

Nízké emise pro Ameriku: hybridy a vodíkový pohon

Na letošním autosalonu v Detroitu se prezentovalo hned několik řada nových konceptů, jejíchž hlavní devizou je vedle nízké spotřeby také snížená nebo nulová produkce emisí. Hybridní auta a vozy na vodíkový pohon se brzy stanou běžnou záležitostí.

Kapitoly článku:


Mánie okolo alternativního pohonu v Americe neustává, a to je jedině dobře. Vždyť Spojené státy jsou zodpovědné za třetinu světových emisí. Není proto divu, že se zde hybridní vozy začaly prodávat už v roce 2000, zatímco v Evropě jsme o nich tehdy ještě neměli takřka ani páru. Do dnešního dne se nabídka rozrostla hned na několik vozů, prim zde hrají japonštní výrobci Toyota a Honda. První automobilka boduje Priusem (59/51 mpg), druhá modely Civic Hybrid (46/51 mpg), Insight (60/66 mpg) a Accord Hybrid (29/37 mpg). Z amerických výrobců už má za sebou první sériový vůz třeba Chevrolet, který postavil první hybridní truck Silverado Hybrid (18/21 mpg).

Poznámka: První údaj v závorce udává spotřebu ve městě a druhý na dálnici, a to v počtu ujetých mil na jeden galon (3,8 l). Je vidět, že Prius je úspornější ve městě než mimo něj.

Možností, jak šetřit palivo a snižovat emise, je hned několik. Asi nejjednodušší je použití hybridního pohonu, který kombinuje spalovací (zážehový nebo vznětový) motor a elektromotor. Auto běžně jede na spalovací motor, elektrický se připojuje jen při akceleraci a při pomalé jízdě po městě. Tehdy - např. u Priusu - je možné jet pouze na elektřinu. Elektromotor také běží na křižovatkách, kdy spalovací motor odpočívá. Baterie elektromotoru se pak dobíjí při rychlé jízdě nebo při brzdění. Současné hybridní benzíno-elektrické pohony sice nemusí být v běžném provozu tak úsporné jako stejně výkonné nafťáky, ale mají o poznání nižší emise. A o to jde především.

Dalším způsobem, jak snížit emise, jsou vodíkové palivové články, které vyrábí elektřinu pro elektromotor. Jejich použití má tu výhodu, že oproti hybridům nejsou produkovány žádné emise. Nicméně účinnost tohoto pohonu je oproti klasické naftě nebo benzínu docela nízká. Chybí také čerpací stanice; zde vede Kalifornie, kde už několik stanic funguje a guvernér Schwarzeneger jich chce do budoucna vybudovat celou síť. Dalším typem pohonu na vodík je spalovací motor, který vodík přímo spaluje.


Následuje přehled „zelených“ konceptů, které se ukázaly na detrotiském autosalonu. O všech jsme už na AutoRevue.cz psali, zde je ale najdete hezky pohromadě.

BMW H2R

H2R Record Car je futuristicky vzhlížející vůz, který je poháněn šestilitrovým vodíkovým dvanáctiválcem o výkonu 210 kW (285 k). Prototyp se dostane na stovku za šest sekund a jeho maximálka činí 302,4 km. Základem se stal benzínový motor z BMW 760i, přičemž v motoru zůstaly technologie jako proměnný časování a zdvih ventilů Valvetronic. Zkušenosti z vývoje tohoto vozu BMW brzy zužitkuje v sériové výrobě motoru pro sedmičkovou řadu, který bude kombinovat benzínový a vodíkový pohon; řidič si bude moc vybrat, na které palivo pojede.

Typ pohonu: vodíkový spalovací
V prodeji: nikdy, ale BMW zužitkuje zkušenosti v existujících vozech

  

  

  

GM Sequel

Sequel je o crossover s pohonem všech kol. Je poháněn třemi elektromotory, kterým dodávají energii palivové články. Motory generují maximální výkon 110 kW, koncept se na stovku rozjede pod deset sekund; a to s téměř pěti metry délky a hmotností 2,2 tuny. Maximálka činí 145 km/h a dojezd zhruba 300 mil (480 km). Sequel je třetí koncept z dílny GM na vodíkové palivové články a ze všech uvedených má vzhled nejvíce podobný současným sériovým vozům.

Ve voze jsou použity zajímavé funkční prvky jako možnost otočení sedadla spolujezdce o 180 st., chybějící klasická středová konzola, kdy ovladače klimatizace a rádia jsou na levé loketní opěrce ve dveřích. Místo středové konzoly je pouze volič automatické převodovky. Nechybí bluetooth, možnost připojení notebooku, DVD či herní konzola.

Typ pohonu: palivové články a elektromotory
V prodeji: nikdy; GM uvede první sériové vozy na palivové články okolo roku 2010

  

  

  

  

  

GMC Graphyte

Druhým detroitským konceptem koncernu General Motors je GMC Graphyte. Jde o SUV s pohonem všech kol, které má o 25 procent nižší spotřebu než tentýž model vybavený pouze benzínovým motorem. Zážehový motor může běžet jak samostatně, tak v kombinovaném režimu. Základem se stal Vortec 5300 V8 s možností odpojení poloviny válců v případě, že není potřeba maximální výkon. K němu se přidávají dva elektromotory.

Typ pohonu: hybridní pohon kombinující benzínový motor a elektromotor
V prodeji: nikdy; tento systém pohonu plánuje General Motors použít v sériovém SUV v roce 2007

  

  

  

Doporučujeme

Články odjinud