Nissan zveřejnil finanční výsledky

NISSAN OZNÁMIL REKORDNÍ VÝNOSY ZA HOSPODÁŘSKÝ ROK 2002 S MARŽÍ 10,8 %. PRVNÍ ROK PROGRAMU NISSAN 180 SMAZAL ZADLUŽENÍ A VYNESL 495 MILIARD JENŮ.

Tokyo, 23. duben - Společnost Nissan Motor Company dnes oznámila, že za fiskální rok 2002, jenž skončil v březnu 2003, očekává rekordní provozní zisk 737 miliardy jenů (6,25 miliardy EUR). Prezident a CEO Nissanu Carlos Ghosn prohlásil, že společnost počítá s nárůstem čistého zisku po zdanění na 495 miliard jenů (4,19 miliardy EUR). Nissan také oznámil, že čisté zadlužení automobilky, dosahující počátkem fiskálního roku 1999 celkem 2,1 biliónu jenů (17,8 miliardy EUR) a ještě na konci fiskálního roku 2001 celkem 431,7 miliard jenů (3,66 miliardy EUR), bylo kompletně vyrovnáno na nulu. Naopak Nissan hlásí zůstatek hotovosti na účtech ve výši 8 miliard jenů (68 miliónů EUR) podle konstantních účetních standardů.

"Oživení Nissanu je realitou", říká Ghosn. "Ještě před třemi lety vykazovaly naše výsledky dlouhodobě klesající trend, zatímco dnes jsme nejen zpět v globální soutěži, ale patříme dokonce k těm, kdo trhu udávají tempo. Po eliminaci zadlužení se nyní můžeme soustředit na návratnost investovaného kapitálu, kterou jen za rok 2002 odhadujeme na 19,5 %."

Konsolidované příjmy Nissanu za uplynulý hospodářský rok dosáhly 6,85 biliónu jenů (58,05 miliardy EUR), meziročně tak stouply o plných 10,6 %. Konsolidovaný provozní zisk vyskočil dokonce o 50,7 % na úroveň 737 miliard jenů. Dosažená provozní marže 10,8 % představuje naprosto špičkovou úroveň v celosvětovém měřítku automobilového průmyslu.

Pozitivní finanční výsledky jsou výsledkem mohutné vlny nově uváděných modelů. Za fiskální rok 2002 Nissan představil nejvíce novinek ve své historii - 12 zcela nových modelů, uvedených na trh v 21 regionech. Nissan prodal celosvětově 2,771.000 vozidel, což reprezentuje meziroční zvýšení o 174,000 kusů, respektive o 6,7 %.

"Naše prodeje byly postavené na kvalitách vozů samotných, nemuseli jsme je podporovat žádnými dalšími stimuly," řekl Ghosn. "Naší strategií je i nadále pokračovat s důrazem na rentabilitu, ne objem prodejů".

Dnešní oznámení shrnulo úspěchy, dosažené za první rok běhu tříletého plánu NISSAN 180, jehož cílem je položit základy pro dlouhodobě udržitelný ziskový růst. Plán má tři hlavní body: Zvýšit celosvětové roční prodeje o milión dalších automobilů ke konci fiskálního roku 2004, dosáhnout 8% provozní marže a smazat zadlužení automobilové části společnosti. Dva z těchto tří závazků přitom byly překonány již během prvního roku plánu.

ČISTÝ ZISK

Konsolidovaný čistý zisk po zdanění dosahuje 495 miliard jenů (4,19 miliardy EUR), což reprezentuje meziroční zlepšení o 33 %. Čistý zisk na jednu akcii dosáhl 110 jenů.

DIVIDENDY

Na výroční valné hromadě akcionářů, plánované na 19. června, požádá vedení Nissanu podílníky firmy o schválení výplaty dividendy ve výši 14 jenů na akcii.

PŘEDPOVĚĎ PRO FISKÁLNÍ ROK 2003

Rizika pro hospodářský rok, končící 31. 3. 2004, zahrnují horší ekonomické podmínky v Japonsku a další pokles celkové světové průmyslové produkce. Šancí Nissanu je zrychlená realizace všech bodů akčního plánu NISSAN 180.

Na základě těchto předpokladů Nissan připravil pro tokijskou burzu předpověď na fiskální rok 2003:  Konsolidované tržby by měly dosáhnout 7,45 biliónu jenů (57,31 miliardy EUR), což znamená meziroční zvýšení proti hospodářskému roku 2002 o 8,8 %. Provozní zisk očekává Nissan ve výši 820 miliard jenů (6,31 miliardy EUR), tedy zvýšení o 11,3 %. Čistý zisk by měl dosáhnout 495 miliard jenů (3,81 miliardy EUR). A hotovost by měla narůst na 100 miliard jenů (769 miliónů EUR) dokonce i poté, co Nissan zrealizuje investici ve výši 120 miliard jenů při nákupu 50 % projektu Dong Feng.

Poznámka:  Částky v eurech jsou přepočítány jen pro lepší orientaci čtenáře kursem 118 jenů/ euro, průměrnou hodnotou za fiskální rok, který skončil 31. března 2003. Předpověď vychází z průměru kursu k 23. dubnu 2003, kdy bylo 130 jenů/ euro.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků