Příchod každého nového sporťáku je ve světě plném hybridů a elektroaut obrovský svátek. Přivítejte sedmou generaci ikonického kupé!
První generace Nissanu Fairlady/Datsunu 240Z se představila koncem roku 1969. Pěkný design v kombinaci s šestiválcovým motorem (nejprve řadovým, od třetí generace 300ZX vidlicovým) na zákazníky zabíral zase a znova. Celkově se prodalo 1,8 milionu všech „Zetek.“ Právě představená sedmá generace má velkou šanci na tyto úspěchy navázat – však také Nissan hlásí, že jde o dárek pro všechny bývalé, současné a budoucí nadšence.
Na rozdíl od předchozí verze s atmosférickým šestiválcem o objemu 3,7 litru a s výkonem 234 kW (331 k) či 253 kW (344 k) v provedení Nismo vsadila aktuální novinka na dvojité přeplňování. V její přídi úřaduje třílitrový vidlicový šestiválec VR30DDTT s 298 kW (405 k) a 475 Nm – jde tedy o nárůst o 64 kW (74 k) a 109 Nm.
Pro milovníky neředěných řidičských zážitků je zde šestistupňový manuál s automatickými meziplyny, volitelně můžete mít devítistupňový automat. Obě provedení mají systém launch control pro co nejrychlejší odpich z místa.
Přední ramena mají konfiguraci dvojitých lichoběžníků, vyrobena jsou z hliníkové slitiny. Přední i zadní tlumiče mají větší průměr než u 370Z a lépe zvládají nerovnosti. Zetko bude k mání ve verzích Sport nebo Performance, přičemž druhá jmenovaná dostane mechanický samosvor. Provedení s manuálem pak má hnací hřídel z uhlíkového kompozitu. Údaje o zrychlení nebo maximální rychlosti Nissan zatím neprozradil.
Ohledně designu není co řešit, jde o nádhernou kombinaci retra s moderními prvky. Přední diodová světla tvoří půlměsíce, které odkazují na 240Z ze sedmdesátých let pro japonský trh, zadní světla zase připomínají 300ZX. Provedení Performance má na zádi funkční spoiler, který omezuje vztlak v zadní části vozu, přední aerodynamické prvky využívají zkušenosti z Nissanu GT-R ohledně míst s negativním tlakem.
Na interiéru automobilka spolupracovala s profíky ze závodního světa. Proto má například na digitálním přístrojovém štítu velký otáčkoměr se začátkem červeného pole na dvanácté hodině. Nechybí analogové budíky ukazující plnící tlak, otáčky turbodmychadel a voltáž.
Nissan prozatím představil Zetko ve specifikaci pro americký trh, odborníci odhadují jeho cenu na 40 000 dolarů (cca. 870 000 Kč). Uvedení na evropský trh je vysoce nepravděpodobné, ale snad ho na našich silnicích spatříme alespoň jako šedivý dovoz.