Technologie je zatím v testovací fázi, na základě dosavadních výsledků však experti Nissanu doufají, že by se barva mohla v budoucnu dostat i na sériová vozidla.
Snížení teploty v kabině vozu během letních měsíců a rovněž redukce spotřeby energie klimatizace. Tyto dva cíle si vývojové středisko Nissanu ve spolupráci se společností Radi-Cool stanovilo při vývoji nové automobilové barvy, která pomůže redukovat zahřívání panelů auta na slunci. Z laboratorních testů se již projekt přesunul k testování v reálném světě a prozatímní výsledky jsou vcelku působivé.
Speciální barva Nissanu obsahuje takzvané metamateriály, tedy syntetické kompozitní materiály se strukturou a vlastnostmi, jež se v přírodě obvykle nevyskytují. Metamateriál v „chladivém“ laku obsahuje dvě mikrostrukturní částice, které reagují na světlo. Jedna z nich odráží blízké infračervené paprsky slunečního světla, které by obvykle způsobily vibrace na molekulární úrovni v pryskyřici tradičního laku, čímž vzniká teplo.
Právě druhá částice ale podle Nissanu a Radi-Cool, specialisty na metamateriály, umožňuje skutečný průlom ve vývoji. Vytváří totiž elektromagnetické vlny, které působí proti slunečním paprskům a přesměrovávají energii z vozidla do atmosféry. Kombinace těchto částic pak v laku snižuje přenos tepla do povrchů, jako je střecha, kapota, dveře a další panely vozidla.
Technologii testuje Nissan v reálných podmínkách už od listopadu 2023, kdy automobilka nasadila dodávku NV100 lakovanou speciální barvou do služby na mezinárodním letišti v Tokiu. Z dosavadního testování vyplývá, že vozidlo s „chladivým“ lakem může mít až o 12 stupňů Celsia nižší teplotu vnějšího povrchu a až o 5 stupňů Celsia nižší teplotu v interiéru ve srovnání s vozidlem opatřeným tradičním lakem.
Výhody speciálního laku vidí Nissan nejen ve snížení teploty kabiny, do které se díky tomu v létě nastupuje příjemněji, ale také v kratší době provozu klimatizace snažící se co nejrychleji ochladit interiér na komfortní úroveň – což následně pomáhá snížit zatížení motoru, respektive spotřebu energie baterie u elektromobilu.
Ačkoliv se obdobná technologie barev již používá například na budovách či konstrukcích, pro použití v automobilovém průmyslu se zatím nepovedlo vytvořit rovnocennou alternativu, která by nabídla požadované vlastnosti. Barva od Nissanu je tedy průlomová i tím, že ji lze nanášet klasickou lakovací pistolí, přelakovat čirým lakem, je odolná soli, mechanickému poškození, chemickým reakcích a nabízí barvostálost i opravitelnost na úrovni tradičních automobilových laků.
Vývoj a testování bude nicméně u Nissanu dále pokračovat. Experti se například zaměří na požadovanou tloušťku nátěru k zachování chladivých vlastností. Nyní středisko vyhodnocuje tloušťku 120 mikronů, což je přibližně šestkrát větší tloušťka než u základních barevných vrstev běžných automobilových laků. Vývoj také čekají další možné odstíny barvy, prozatím totiž Nissan pracuje pouze s tradiční bílou.