Kapitoly článku:
To už byl jen krůček k nastartování nové generace Skylinů GT-R, neboť automobilka je potřebovala jako homologační speciály. Navíc to byla výborná konkurence zavedeným značkám. Skyliny dokázaly spojit dynamiku se spolehlivostí, použitelností a hlavně cenou, což například značkám Ferrari nebo Porsche chybělo.
R32 až R34
Generace R32 přišla v srpnu 1989 a vyráběla se do roku 1994. Na rozdíl od předchozích generací byla tohle vyložená masovka, vzniklo hned 43 934 aut, z čehož bylo 40 390 běžných silničních verzí. Zbytek připadl na speciály a limitované edice.
Nissan Skyline GT-R R32 byl první GT-R s pohonem všech kol. Závodní speciál v barvách Calsonic se stal legendou nejen díky úspěchům na trati, ale i díky počítačovému simulátoru Gran Turismo
Nissan Skyline GT-R R32 vznikal s jediným cílem — dominovat závodní Skupině A. Nejprve byl použit přeplňovaný motor 2,35 l kvůli pravidlům, která vyžadovala násobit přeplňované motory koeficientem 1,7. Auto se tak vešlo do třídy do 4000 cm3. Kvůli 10" povinným pneumatikám se Nissan rozhodl nasadit poprvé pohon všech kol, ale proti jiným čtyřlitrovým autům měl hmotnostní hendikep. Takže objem motoru se zvětšil na 2,6 l a auto patřilo do vyšší třídy do 4500 cm3, kde se směly používat i širší pneumatiky 11".
Nissan pro účely závodního vozu vyvinul aktivní systém pohonu všech kol. Motor v závodním ladění produkoval výkon až 650 koní, při delších závodech byl výkon snížen na zhruba 500 koní kvůli životnosti motoru, převodovky a pohonu všech kol. A také kvůli nižší spotřebě paliva.
Sériový model měl stejný objem 2,6 l a motor RB26DETT se dvěma turby dosahoval oficiálního výkonu 206 kW (280 k). Tuto hranici nevyžadovaly předpisy, ale gentlemanská dohoda automobilek, podobně jako se v Německu výrobci dohodli, že auta omezí na 250 km/h. Japonská dohoda se týkala pouze udávaného výkonu v propagačních materiálech. Skutečnost byla trochu jiná, prakticky všechny silniční Skyliny GT-R měly zhruba 290 až 310 koní.
A protože motor zvládl mnohem vyšší čísla výkonů, zrodila se tunerská legenda. Brzy se objevili úpravci, kteří z prvního novodobého Skylinu GT-R vytáhli více než 500 koní, existovaly i extrémní exempláře s výkonem přes 700 koní.
Čtvrtá generace Nissanu Skyline GT-R (R33) přišla v lednu 1995 a vyráběla se do roku 1998. Pod kapotou byl opět motor RB26DETT, který měl znovu udávaný výkon 280 koní, i když skutečnost se pohybovala někde okolo 320 koní. Celkem bylo vyrobeno 16 520 aut.
Motor RB26DETT pokračoval i v další generaci. Revoluci Skyline R33 nepřinesl, šlo o pilování osvědčeného receptu. Vznikla spousta limitovaných edicí a speciálů
Poprvé se v nabídce limitované verze V.Spec objevuje aktivní samosvorný diferenciál a v roce 1997 přichází verze Nismo 400R, která dostala speciální řadový šestiválec RB-X GT2 o objemu 2,8 l a výkonu až 450 koní. Model 400R se odlišoval ozšířeným bodykitem, ale místo plánovaných 100 kusů vzniklo jen 44 aut.
V lednu 1999 přichází pátá generace Nissanu Skyline GT-R (R34), kterou znáte nejen z počítačových her, ale především díky tunerskému snímku Rychle a zběsile. Jednalo se opět o evoluci toho samého receptu a pod kapotou stále pracoval motor RB26DETT, tentokrát o výkonu 336 koní.
Model R34 dostal aktivní natáčení zadní nápravy a do ovládání stále více promlouvala elektronika. Zajímavostí byla třeba palubní telemetrie. Sériový výkon byl 336 koní. Z motoru ale nebyl problém dostat dvojnásobek. Auto proslavil snímek Rychle a zběsile
Poprvé se objevuje šestistupňová manuální převodovka a Skyline R34 dostal vedle chytrého pohonu všech kol také aktivní natáčení zadní nápravy. Nissan vyrobil celkem 12 175 modelů Skyline GT-R (R34), všechny samozřejmě s pravostranným řízením. Oficiálně se volant vlevo v autě nikdy neobjevil, i když existují specialisté, kteří umějí auto přestavět.
Pak už se Nissan GT-R od běžné modelové řady odloučil.
Vlastní cestou
První koncept samostatného GT-R (R35) se představil už v roce 2001, v roce 2005 následoval prototyp bližší realitě. Výroba nového modelu, který se po několika modifikacích vyrábí dodnes, začala v roce 2007. Asi víte, že Nissan použil motor V6. Přeplňování i elektronicky řízený pohon všech kol zůstaly. Novinkou je nasazení šestistupňové dvouspojkové převodovky.
Od původního zaměření se moderní Nissan GT-R posunul docela výrazně
Pro moderní generace Nissanů Skyline GT-R je charakteristické použití elektroniky k řízení pohonu celého auta. Je pravda, že právě díky „chytrému“ pohonu všech kol zvládnou Nissany GT-R neuvěřitelné věci i v rukou průměrného řidiče. I když můžete takový přístup považovat za trochu drahý playstation, má Nissan GT-R své kouzlo a vlastní charakter.
A jak to bude dál? Nissan na nové generaci GT-R pracuje. Je možné, že se pod kapotou objeví složitý hybridní pohon. Prozatím to ale vypadá, že se nová generace GT-R dříve než v roce 2020 na trh nedostane.