TEST Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild Hybrid X-Tronic 4WD: Něco nově, něco klasicky, vše příjemně

V nabité kategorii středně velkých SUV probíhá boj. Jak si v roce 2022 vede model, který svou třídu v podstatě založil?
Radosti
Jízdní komfort a kultivovanost
Snadná obsluha
Spolehlivé asistenční systémy
Účinné adaptivní světlomety
Starosti
Méně místa na zadních sedadlech
Menší kufr
Slabší dynamika v přímce
8  /10

Když se v roce 2006 na autosalonu v Paříži představila první generace rodinného auta v tehdy ještě hodně neobydlené kategorii středně velkých crossoverů, nikdo zatím netušil, o jak velký hit půjde. Qashqai hrdě snášel narážky na své podivné jméno a posměváčkům zavřel ústa prodeji, které byly oproti cílům automobilky dvojnásobné – jen v Evropě se během sedmi let prodalo přes 1,24 milionu kusů.

Nápad s šikovným půdorysem, vyšší pozicí za volantem a dobrou porcí praktičnosti se osvědčil. Když pak v roce 2013 přišla druhá generace, už proti ní stála hezká řádka konkurentů. Současná třetí generace nyní vstupuje do segmentu, v němž se prodává cokoliv jako housky na krámě, takže to bude mít opět o dost těžší. A rozhodně stojí za svezení před tím, než automaticky sáhnete třeba po (byť fajnové) Škodě Karoq.

Aktuální model stojí na alianční Renault/Nissan platformě CMF-C, základ jeho konstrukce je zhruba o polovinu tužší než u předchozí verze. Vůbec poprvé není Qashqai nabízen s naftovým motorem – aktuálně je k dostání výhradně s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem HR13DDT o objemu 1,3 litru, který je vždy spojen s mild-hybridním ústrojím. Ten dostanete buď se 103 kW (140 k), nebo s výkonem 116 kW (158 k) jako předokolku s manuálem či automatem či čtyřkolku, dostupnou výhradně s CVT. Přední zavěšení je typu MacPherson a vzadu najdete u předokolek torzní příčku. Když ale zvolíte verzi s pohonem všech kol nebo nejvyšší specifikaci Tekna+ s 20“ koly, dostáváte multi-link.

Z hlediska výbav má zákazník na výběr z pěti stupňů: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna a Tekna+. Základ se 103 kW a manuální převodovkou startuje na 579.000 Kč (v rámci akční nabídky) a není dostupný v nejvyšším provedení. Silnější mild-hybridy s pohonem předních kol a manuálem či automatem (+40.000 Kč) nekoupíte v nejnižší specifikaci Visia a čtyřkolka je k dostání pouze od stupně N-Connecta výše.

Z hlediska příplatkové výbavy vás nečeká žádné složité zaškrtávání. U provedení Acenta si můžete přihodit 26.000 Kč za zimní paket s výhřevem volantu, sedadel a čelního skla plus diodové mlhovky, u N-Connecta si můžete dopřát digitální přístrojovku (3000 Kč), střešní okno a ližiny (20.500 Kč), pakety Tech s adaptivními světly, head-up displejem a systémy Drive Assist (24.000 Kč) nebo ProPilot Navi-link (28.000 Kč) v závislosti na převodovce nebo dvoubarevné lakování (11.000 Kč). Za to si můžete připlatit i v námi testovaném provedení Tekna, u nějž lze přihodit 20.500 Kč za audi Bose. V základu má Qashqai zadní parkovací senzory, manuální klimatizaci, LED světla vpředu i vzadu, adaptivní tempomat a 16“ ocelová kola s ozdobnými kryty.

Zatímco zvenčí vypadá crossover od Nissanu velmi futuristicky, po otevření dveří zaplesá srdce každého vyznavače přehlednosti a normality. Otočné voliče klimatizace? Máme. Otočný knoflík hlasitosti? Také. Tlačítka pro vstup do jednotlivých sekcí pod obrazovkou palubního systému? Jistě. Vlevo pod volantem navíc najdeme regulaci jasu podsvícení, deaktivaci vedení v pruzích a vypínání stop-startu. Vše je na očích a na dosah, žádné hrabání se v deseti obrazovkách, když chcete přitopit o jeden stupeň.

Uživatelsky vstřícné je i rozhraní infotainmentu, neklade před svého uživatele žádné složitosti a poměrně rychle startuje. Akorát si na cesty přibalte hadřík z mikrovlákna, lesklý displej se celkem rychle upatlá. Velmi přehledný je i digitální přístrojový štít s kruhovými ukazateli po stranách, doplněný kvalitně zobrazujícím průhledovým displejem. Bezproblémově se vypořádáte také s obsluhou tlačítek na volantu – vlevo máte audiofunkce, vpravo tempomat. Volič automatické převodovky má krátkou a podsaditou páčku, která neukrajuje vnitřní prostor. Za ním najdeme kruhový ovladač jízdních režimů – zajímavé je, že pokud chcete aktivovat ten sportovní, musíte z normálního přejít přes ekologický.

Přední sedadla mají hezky široké sedáky, možná by jim prospělo lepší vedení v oblasti trupu, ale faktem je, že po delší cestě z nich vyskočíte odpočatí a svěží. Vzadu už to taková hitparáda není – sedáky jsou hodně nízko nad podlahou a průměrný člověk zde nemá moc místa nad hlavou. Dojem stísněnosti alespoň částečně omezuje prosklená střecha, v této specifikaci Tekna bez příplatku. Kufr má tabulkově 461 litrů, což je v této kategorii průměrná kapacita – pokud chcete mít jeho plochu v rovině s nakládací hranou, musíte použít dělenou mezipodlahu. Bez ní je pak možné sklopit zadní opěradla téměř do roviny.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Diskuze (17) Další článek: Bugatti ukázalo zákulisí testování v rychlosti přes 440 km/h. Zařízení je stejně úžasné jako samotný vůz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Škoda Karoq na Heureka.cz