Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

36 komentářů

Ivan Mikoláš
1. června • 8:11

Je zajímavé, jak se lidé, kteří o věci neví nic nebo málo často tváří jako znalci. To platí jak pro některé diskutující, tak částečně pro autora článku.
Nissan Leaf máme něco přes rok. Projezd za první rok cca 23 tisíc km, a mohlo by to být klidně více. Jen ot není potřeba. Ostatně průměrný projezd Leafů zapojených do online programu CarWings (asi polovina prodaných) je kolem 16 tis. km (nikoli v diskusi uváděných 10 tis.), tedy nejsme výjimkou.
Energii nakupujeme za 2,70 na kWh a méně, včeně DPH (nabíječky PRE, tarif pro elektromobily C27d, nabíjení za paušál 1800 Kč ročně u ČEZ). Průměrná spotřeba cca 15 KWh/100 včetně zimního období a dálnic. Cena "paliva" za první rok provozu byla necelých 5 000 Kč na 23 000 km, tedy 22 hal/km. Při ceně výměny baterie za 110 tis. Kč a dojezdu 160 000 km tedy vychází 1 km na necelou korunu - toho není žádný spalovák schopen ani ve snu. A pak můžete opět jezdit dalších 5-8 let.
Dosud žádný servis (kromě opravy odřeného laku) a žádná garanční porhlídka - první je ve 30 tis. km. Známý, který má Leafa od roku 2011 dosud byl v servisu 2x, roční projezd má přes 25 tis. km, celkově najeto 140 tis. km, roční áklady na provoz cca 4000,- Kč + nedávno druhá výměna pneu (vydrží cca 50-60 tis. km).
Takže, vážení skeptici - jen za benzín jsme u našeho forda dávali kolem 50 tis. ročně při srovnatelném nájezdu 21-25 tis. km ročně. To je 300 tis. Kč jen za paliva na 160 tis. km, dále cca 50 tis. za výměny olejů a filrů, výměny rozvodů cca 20 tis., svíčky a další provozní bižuterie, která se u elektroauta nevyskytuje - cca 40 tis., vyšší pojistné a silniční daň 40 tis.... Vše přepočteno dle účetních záznamů na 160 tis. km. Celkem provozní náklady na 160 tis. km u forda 450 tis. Kč proti cca 20 tis. Kč předpokládaných u Leafu. Obdobné údaje vykazuje i škoda Ocravia. Docela rozdíl, že.
Jízdní komford u Leafa je na trasách do 100 km nesrovnatelně lepší - žádné studené starty, ticho v prostoru pro posádku, žádný smrad v garáži,...
Takže asi tolik. Leafa jsme kupovali do firmy v akci za cca 500 tis. bez PDH (včetně příplatku za 5 let záruku). Tedy se nám za cca 6-7 let jeho cena vrátí jen na provozních nákladech proti srovnatelnému spalováku. Většina původních baterií z let 2010 a 2011 v Leafech dosud funguje a není důvod, aby v běžném provozu nevydržely i přes 8 let, byť s nižší kapacitou. Po výměně baterie již proti spalovacímu autu šetříte ročně desítky tisíc Kč - v některých případech se ušetřená částka blíží 100 tis. Kč na rok.
Takže asi tak.

aaa
25. července • 21:05

1€ je 1 USD Takže u nás 5500€.

v.sp
25. července • 15:44

Článek je psán hodně proti-elektro, ale což.
Je potřeba si uvědomit jednu věc - pro Nissan je Leaf prvním takovým seriovým autem. A to se prostě musí očekávat problémy s technikou, životností i ekonomikou. Právě i proto si taková auta kupují už ti zmínění early adpoters.
Třeba Prius s kapacitou problémy nemá, asi i díky tomu, že jsou baterie hodně naddimenzované (nepoužívá se celá jejich kapacita). A i tak už Toyotě trvá dlouho dostat hybridy do ostatních aut (prakticky až ťed začaly významné prodeje u Aurisu).

runner42
25. července • 17:13

Máte pravdu, že u pionýrů lze takové problémy očekávat. Nicméně trend napovídá, že situace se pro EV jak už jsem zmínil mění spíše k horšímu. Ono totiž čísla prodejů mohou klamat, pokud si uvědomíme, že:
1) Počet provozovných elektromobilů celosvětově za poslední tři roky výrazně stoupl v zemích, které si mohly dovolit podporovat prodeje ze státní kasy. Tento podíl však narostl pouze v absolutních číslech, nikoliv v podílu na trhu. Ve skutečnosti celosvětově roste počet aut tak, že procentní podíl elektromobilů na celkovém počtu naopak klesá.
2) Podle průzkumu je většina stávajících vlastníků sice spokojena, ale znova si EV již nekoupí. Skupina early adopters se tedy pomalu vyčerpává.
3) Pro ostatní skupiny není EV se stávajícími paramtery konkurenceschopná alternativa, kterou by reálně zvažovaly. Významná státní podpora do infrastruktury nepřijde z důvodu uvedených v bodě 1.Z toho lze usoudit, že po vyčerpání skupiny early adopters dojde k rychlému poklesu prodejů. Celý proces navíc nelze trvale subvencovat a to ani v bohatých státech.

ctrl
25. července • 19:38

Děkuji za krásné shrnutí. :-) Otázkou tedy zůstává jak dlouho se budou pokoušet různí "dobrodějové" podobné výrobky subvencovat a jak dalece deformují trh. :-(

runner42
25. července • 12:31

Uvedená čísla jsou ještě hooodně optimistická.
Průměrný roční nájezd Nissanu Leaf se totiž pohybuje pouze mezi 10-12 tisíci kilometry, o čemž se lze snadno přesvědčit na každém webu s ojetinami. Výměna baterií pak přijde většinou mezi šestým a sedmým rokem provozu (povšimněte si, že Nissan má dobře spočítanou záruku na 5 let). Zopakuji příspěvek z minulé diskuze.. ekonomika provozu Leafu vychází přibližně takto:
1.rok počátek - hodnota auta 28.780 €, najeto 0 km
3. rok - hodnota auta 10.000 €, najeto cca 33 tisíc km, stav aku 85%
5. rok - hodnota auta 4.500 €, najeto cca 55 tisíc km, stav aku 79,6%
7. rok - hodnota auta 1.500 €, najeto cca 77 tisíc km, stav aku 74%Jak vidíte, sedmý rok nastává problém - vozidlo vyžaduje vysokou investici do nového akumulátoru, přitom má současně najeto pouhých 80 tisíc kilometrů a nízkou zbytkovou hodnotu cca 1500 €.
Ve stejném okamžiku bude mít srovnatelný sedmiletý Golf s takto nízkým nájedzem hodnou čtyř až šestinásobnou, bez nutnosti další investice (a samozřejmě stále s nízkými servisními náklady). Nehledě na jeho výrazně nižší pořizovací cenu.Celkové náklady na kilometr pak nejsou pouze cena akumulátoru, ale je třeba zohlednit i ztrátu v poklesu hodnoty vozidla, která má u EV opravdu velmi strmý průběh.

Martin
16. listopadu • 17:04

Poprosim 3 by som zobral tie 7 ročne po 1500 €. Ďakujem

Jan Pavel
19. července • 14:49

1.rok počátek - hodnota auta 28.780 €, najeto 0 km
3. rok - hodnota auta 10.000 €, najeto cca 33 tisíc km, stav aku 85%
5. rok - hodnota auta 4.500 €, najeto cca 55 tisíc km, stav aku 79,6%
7. rok - hodnota auta 1.500 €, najeto cca 77 tisíc km, stav aku 74%Mimochodem pan Kubiš má první verzy Leafu má najeto 46 tis Km stav aku 90-93%.

Jan Pavel
19. července • 7:30

1.rok počátek - hodnota auta 28.780 €, najeto 0 km
3. rok - hodnota auta 10.000 €, najeto cca 33 tisíc km, stav aku 85%
5. rok - hodnota auta 4.500 €, najeto cca 55 tisíc km, stav aku 79,6%
7. rok - hodnota auta 1.500 €, najeto cca 77 tisíc km, stav aku 74%To je pěkná hovadina vycucaná z prstů. Koukněte na mobille.de na ceny Leafu.

Noclaf
26. července • 19:59

Co to je za blbost?
Trilety Leafy i s vyssim najezdem jsou dalece nad 10000€

Vana666
25. července • 13:38

Ta strmá ztráta ceny EV je zajímavá, myslím že kromě akumulátorů tam už moc součástí velkému opotřebení nepodléhá. Asi to bude hlavně otázka nedůvěry v současné EV, vesměs tedy opodstatněné

Art Vandelay
25. července • 23:29

Vana666, davajte pozor na Runnera, zavadza kedy sa da, nenavidi Teslu a vsetko elektricke napriek tomu ze som ho uz niekolko krat usvedcil s klamstiev alebo polopravd. Vam ponukam moj pohlad: Bateria Nissan Leaf hlavne z prvych rocnikov ma nezvladnute chladenie, cize preto dochadzalo v horucich statoch ako Arizona alebo Nevada k rychlemu opotrebeniu. Napriklad Tesla Roadster ma preukazatelne priemernu kapacitu baterii po 160 000 km az 85%, cize vysoko cez 300km. Model S ma novsi typ baterii, s velkou pravdepodobnostou aj lepsie chladenie tychto baterii. Po 30 000 milach hlasia majitelia len ubytok 1 az 2%. Myslim ze tu mozme smelo povedat, ze bateria vydrzi asi dlhsie ako samotne auto.Co sa tyka Runnerovho vypoctu hodnoty Nissanu Leaf, to naozaj neviem ako k tomu dosiel, ale fantaziu ma dost velku.V Runnerovom prispevku o Early Adopters ma pravdu v tom ze su to prave tito ludia co si kupuju e-auta ako prvi. Zaujimavostou ale je ze majitelia Modelu S su z auta tak uneseni, ze uplna vacsina hlasi ze sa k autu na benzin alebo naftu nikdy nevratia. V USA aj ti najvacsi fanuskovia ci uz auto ako Porsche, velkych 8 valcovych motorov atd, ked si sadnu do Modelu S, este nikto ho nekritizovat, su uneseni rychlostou a tichostou tohto vozidla a v principe sa vsetci zhoduju ze prave toto je buducnost na ktorej mozu jazdit uz dnes.V poslednom prispevku sa Runner uz uplne utrhol z retaze ked hovori ze pomer elektrickych aut je nizsi a nizsi, to je naozaj zaujimava matematika, lebo pred par rokmi sme tu nemali ziadne e-auto a teraz sa ich predavaju tisice. Samotna Tesla zavadza novu vyrobnu linku na Model X a bude o chvilu vyrabat 1000 aut tyzdenne, a to su prosim auta za 70 000 dolarov plus vybava.Elon Musk (majitel Tesly a inych firiem ako SpaceX, Solar City a zakladatel PayPalu) sa rozhodol zmenit svet, v tychto mesiacoch zacina stavaj s Panasonicom tovaren na baterky, kde 1kwh bude mat cenu pod 200 USD, cize bateria do auta za 35 000 dolarov ktora planuje predavat od roku 2017 bude stat menej ako 10 000 USD. na zbytok auta mu ostava 25 000 USD, to je zakladna cena aut ako Honda Accord alebo Toyota Camry. Tesla Model 3 vsak bude sutazit v premiovom segmente s BMW 3 alebo AUDI A4. "Natankujete" ju za 5 dolarov, cestovat po USA alebo Europe budete zadarmo kvoli sieti Superchargrov. Elon Musk sa v USA meni na nove Steva Jobsa len s ovela vacsimi ambiciami. Ked vyjde Model 3, spusti sa v Amerike jeden neuveritelny osial, ktory bude tym finalnym zlomom kedy si vsetky automobilky uvedomia ze uz nie cesty spat a tak ako kone pred 100 rokmi boli nahradene autami, tak teraz sa udeje ta ista vymena strazi medzi druhmi pohonu.Co sa tyka dotacii, v bode ked Tesla preda 200 000 aut tak pre nu dotacie v USA koncia, prave preto investuje 5 mld dolarov do fabriky aby sa cena ich baterie skresala natolko ze dotacie uz nebudu potrebovat.Ak sa pozriete na cenu akcie Tesla, jej hodnota odzrkadluje to akoby uz teraz predavala pol miliona aut rocne. Tento fakt znamena ze je akcia neuveritelne nadhodnotena, ale tak isto aj to ze Elon Musk a Tesla maju neuveritelnu doveru trhu v to ze svoje plany naplnia. Zatial kazdy kto vsadil svoje peniaze proti Tesle (takzvane shortovanie) prisiel o velmi vela penazi. No, uz by som mohol aj koncit, dobru noc.

expert František
26. července • 9:07

Nepřijde mi že by Runner nenáviděl Teslu, spíš vy ji nekriticky zbožňujete. To srovnání Muska s Jobsem sedí, za ním se taky táhl zástup fanatiků.
Baterie Tesly mají díky složení vyšší životnost, to všichni víme. Taky víme, že za mnohem vyšší cenu než u Leafu a jsou nebezpečné. A rychle se opotřebují při rychlonabijeni.
Ohledně ceny má Runner opět pravdu, zadejte si do Googlu "EV depreciation".A tvrdit, že před sedmi lety elektromobily nebyly, to je stejně zaslepené, jako že před iPhonem nebyly dotekové telefony :D
Jen u nás namátkou Škoda Eltra a Tatra Beta. Jen počet provozovaný Českou poštou v roce 1994 hravě překonává procento elektromobilů registrovaných dnes. Za poslední dva roky podle evidence u nás klesá počet elektromobilů i v absolutních číslech.

Art Vandelay
26. července • 12:48

Ano, som fanusikom Tesly, len az prilis dobre vsetko zapada na to aby som jej mohol cokolvek vytknut a podotykam nie som sam. Najviac hovori o stave firmy prave hodnota jej akcie. V tomto pripade trh veri v jej uspech, inak by firma nemala hodnotu aku ma. Toho Jobsa som spomenul z dvoch dovodou, jednak ze Jobs robil celkom fajn produkty tak ako ich robi teraz tesla a to besnenie ktore bolo a je okolo firm Apple, nemyslite ze ak to besnenie zacina byt okolo Tesly, ze to naznacuje este vacsie besnenie do buducna a tym padom este vacsie trzby.Co sa tyka predaja elektrickych aut v USA (myslim ze hovorit o poctoch v nasich malych krajinach je bezvyznamne):2011 - 17 tisic kusov
2012 - 52 tisic kusov
2013 - 97 tisic kusovNemam pocit ze je US trh s autami 5x vacsi ako v roku 2011.Cena baterii v Tesla nie je vyssie, ale naopak nizsia ako v Leafe, napriek tomu ze maju vacsiu hustotu, pri rychlonabijani sa vobec rychlo neopotrebuju, pretoze ked su baterie prazdne, najprv sa nabijaju rychlostou vyssou ako 100 kwh a potom to ide postupne dole, cize ziadne vacsie opotrebovanie oproti klasickej sieti.EV depretiation - najdite si teda ceny Leafu alebo Volta na mobile.de ci naozaj maju taky strmy pod cien. V USA maju vacsi pad lebo kvoli velkym ulavam (minimalne 7500 dolarov) sa nevnima nova cena Leafu ako 30 tisic, ale ako cena po ulave. Ak ale do rovnice niekto neda tento fakt, tak potom samozrejme tieto auta vyzeraju ze stracaju na hodnote viac ako auta klasicke.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
expert František
26. července • 13:30

A nepíšete sem náhodou čísla včetně PEV pro USA, když dizkuse je o EV celosvětově?
Pamatuju si, že Tesla nedoporučuje využívat permanentně Supercharger, protože se články vnitřně přehřívají a zkracuje to životnost baterky. Není to snad pravda?Otevřej jsem si autoscout.de a je tam nejméně 10 Leafů, co nemají najeto ani 10 tisíc km a jsou nabízeny za 20 tisic Euro, takže je koupíte max za 17 tisíc. Když uvážíme původní cenu, tak majitele stál jeden kilometr asi 45 korun, a jsou tam i kousky, co jsou za 20 tisíc éček a mají najeto čtyři tisíce. To je fakt na hlavu tohle :-D

Jan Pavel
19. července • 14:40

Co je to za argument? Vetšina aut v Německu s pořizovací cenou okolo 25 tis euro rok jeté ojeté s 10 tis km se prodává kolem 20 tis euto takže 45 kč za Km maj všechny. S tímhle argumentem má každej předváděcí vůz km za 90kč.

Art Vandelay
26. července • 14:34

Ano, su tam aj plug-iny ako Volt napriklad. Vacsinu su na baterke, cize benzinovy motor sluzi ako taky "range extender". EV cisla co sa tyka svetoveho trhu nemam, myslim ze ale ak skocia z 17 na 100 tisic v USA, je to celkom dobry priklad toho ze sa ich podiel na trhu neznizuje.Co sa tyka superchargerov, Elon Musk sam v rozhovoroch povedal ze vplyv na bateriu nemaju, co ale neodporuca robit stale, je nabijat baterie na 100%. Prave vtedy ich zivotnost ide dole rychlejsie.Ak mate pocit ze tu ziskate Leaf za tak nizku cenu a s nizkym poctom najazdenych kilometrov, tak good luck - http://suchen.mobile.de/auto/nissan-leaf.html... Nehovorim ze e-auta nahradia klasiku hned, ale ide to tym smerom, ked budu baterie za 100usd za 1kwh, tak je to game over, mozno aj skor. Cina a velkomesta po celom svete to budu maximalne tlacit tymto smerom lebo sa tam neda dychat...

expert František
26. července • 15:15

Ovšem dizkuse je o elektromobilech celkově a globálně ;-)
Good luck není potřeba, tohle kopíruju z vašeho odkazu:
10/2013 - 9.000 km - 17.990 Eur
8/2011 - 14.330 km - 19.990 Eur
6/2012 - 5.151 km - 20.890 Eur
6/2012 - 9.744 km - 20.890 Eur
6/2012 - 5.390 km - 20.890 Eur
1/2012 - 7.000 km - 20.890 Eur
10/2012 - 9.990 km - 20.890 EurTo jsou teda nájezdy :-D Pokud nejste zcela zaslepený, musíte uznat, že rychlý pokles hodnoty Leafu je prostě fakt, a to nejen v USA.

Art Vandelay
27. července • 0:55

No ja vidim v prvom rade dvoj-rocne auta za asi 65% ceny auta noveho, to povazujem za standard. Uplne prvy priklad je samozrejme nejaky ulet, ale takych je na bazarovych portaloch viac. Inak ruku na srdce, Leaf je riadne skarede auto a ma len 24kwh bateriu, nikto sa nejde po nom az tak potrhat, taky Model S si zial drzi cenu a nie a nie ist dole a to je uz na trhu takmer 2 roky.

expert František
27. července • 8:23

Standard? S 5000 najetými kilometry??

Art Vandelay
27. července • 14:23

Ale 10 000 po 3 rokoch to tiez nie je, cize myslim ze som k pravde blizsie ja anie Runner

Marek D.
29. července • 11:46

Cena na webech je cena poptávaná, nikoliv za kterou se vozidlo skutečně prodá. Taky obsahuje provizi autobazaru.
Až těm vypsaným autům budou tři roky a budou budou mít najeto 30 000 kilometrů jak zmiňuje Runner v prvním příspěvku, bude jejich hodnota pro majitele opravdu stěží těch 10 000 Euro.

logika
26. července • 7:33

"... alebo Europe budete zadarmo kvoli sieti Superchargrov."
Nic není zadarmo a zadarmo to nikdy nebude, jen to zaplatí někdo jiný. Za tu elektřinu a infrastrukturu bohužel neplatí přímo provozovatel elektromobilu, nýbrž všichni ti ostatní = daňoví poplatníci. Kdyby majitelé elektromobilů např. museli platit přímo majitelům dotovaných solárních elektráren (třeba 12Kč za kWh + spotřební daň cca 50% jako na ostatní PHM), takže ta cena by se nemíchala přes povinný odkup a tím zdražování elektřiny pro všechny, opravdu by se jim to vyplatilo provozovat?

Pajda
26. července • 19:04

Tady se předřečník nepřesně vyjádřil ohledně "nabíjení v SC zadarmo". Neboť Model S v základu nepodporuje nabíjení u SC a toto je třeba přikoupit jako doplňkovou výbavu za cca 2000USD. Čili to doživotní nabíjení je dostatečně předplaceno zákazníkem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
logika
27. července • 9:23

Dejme tomu, že je nějaká energie předplacena v ceně za "doplňkovou výbavu" a z tohoto "kreditu" ji postupně uhradí dodavatel takové doplňkové výbavy. Až se takto předplacená energie vyčerpá (tedy předplatitel ji projezdí), tak ta další bude "zadarmo" a výrobce energie nebo její distributoři budou ji budou vyrábět a dodávat "bezplatně"? Nebo tu energii a distribuci k nabíječkám bude za konkrétního elektromobilistu po vyčerpání jeho "kreditu" platit někdo jiný, např. výrobce elektromobilů z kreditů pozdějších předplatilelů (=systém "letadlo") nebo ti ostatní zákazníci energetických a distribučních firem?

Pajda
27. července • 11:10

Ten obchodní model Tesla ohledně SC myslím funguje asi následovně:1) instalace podpory SC do vozu jsou "haléřové" položky, neboť jak evropská, tak americká verze má vždy jen jeden konektor, který je sdílen pro DC i AC nabíjení.
2) i přes dojezd 500km NEDC uživatelé Modelu S používají SC stanice k nabíjení jen z cca 5% celkového nájezdu = nabíjejí výhradně doma (vzhledem k tomu, že vůz je neustále online, tak Tesla má o tomto naprosto přesné informace a statistiku již minimálně od deseti tisíce zákazníků).
3) Model S má průměrnou ("skutečnou" = nikoliv NEDC) spotřebu 24kWh/100km, tedy 24MWh/100tis km, z toho 5% je tedy 1200kWh/100tis km = 6000Kč/100tis km při 5Kč/kWh!!!
4) Tesla jako velkoodběratel elektrické energie (mimochodem Muskovo SolarCity v USA je i velkým výrobcem el. energie), určitě dostane dobrou cenu za MWh (opět "haléřové" položky).=> cena el. energie není žádný problém, většina peněz z příplatku za SC jde právě na výstavbu dalších stanic.
=> ten hlavní problém je nízká hustota sítě SC, pro připravovaný Model 3 ("auto pro masy = prakticky použitelný elektromobil pro člověka, který nemá možnost doma nabíjet) Aby fungoval tenhle obchodní model tak musí být splněny tři podmínky:1) cena pod 35tis USD
2) opravdu hustá síť rychlodobíjecích stanic
3) dojezd min. 300km (aby se dalo jezdit celý týden do práce a nabíjet jen o víkendu)bez všech těchto aspektů to nebude a ani nemůže nikdy fungovat.

Art Vandelay
27. července • 18:40

S podmienkami co ste napisal sa da suhlasit hlavne pre Europu. USA su na tom trochu inak. Drviva vacsina ludi byva v domoch s garazou, tych 95% nabijania bude prebiehat tam, cize husta siet nie je potrebna, toto nastup elektrickych aut podstatne zjednodusuje, Europa je samozrejme niekde uplne inde. Tu sa budu musiet instalovat nabijacky hlavne tam kde ludia pracuju, pretoze asi tazko bude clovek nabijat auto cez noc na sidlisku.Inak raz ked som tu napisal ze vacsina Americanov byva v domoch, niekto ma tu upozornil, ze pozeram moc americkych filmov. Len pre tych menej zbehlych, v Amerike v domoch byva aj spodina, napriklad ja som pocas studia na univerzite prenajimal stary 3-izbovy dom v biednom stave za 300 dolarov mesacne, ked sme tam byvali 2, tak to vychadzalo 150 na cloveka, to je ale extrem a pisal sa rok 2005, teraz to uz je urcite drahsie. V zime sme mali ucet za elektrinu raz vacsi ako mesacny rent ;)

logika
27. července • 13:15

Na tom je pozoruhodný zejména ten aspekt, že si někdo předplatí cca 2000 USD za to, aby měl nabíjení na SC "zdarma" a pak to téměř nevyužívá (jen z 5%). Tzn. většinou místo toho dobíjení "zdarma" nabíjí jinde, kde za to asi platí další peníze místo využití již předplacené služby.

Pajda
27. července • 15:52

dobrý byznys? ;-)Je potřeba říct, že těch 2000USD je v celkové ceně toho auta asi takový příplatek, jako za centrál u Fábie :-D. Jinak verze s 85kWh baterii jej mají myslím v ceně.

logika
27. července • 22:01

Když různí věřící přispívají svým církvím na provoz s vírou, že to spasí svět (nebo aspoň je samotné), tak proč by podobně nepřispívali milionáři věřící v elektromobily Tesla jejich "spasiteli", pokud na to ovšem nebudou muset (ne)přímo přispívat i ti nevěřící (ne)milionáři. ;-)

Art Vandelay
27. července • 0:57

OK, mate pravdu, uplne zadarmo to nie je, ale myslim ze je to celkom ferovy deal jazdit si kam chcete za 2 tisic dolarov pocas celeho zivota auta.

Zelí
26. července • 9:04

Ano, vizuálně je to známý polívkův deformátor.
:-D
Samozřejmě, že v přímé soutěži se prosadí technicky lepší a ekonomičtější řešení. Z tohoto pohledu nemá momentálně elektromobilita žádnou šanci.

runner42
25. července • 13:58

Prodejci to vysvětlují tím, že u nového EV vozidla je významná část ceny pokryta nikoliv skutečným přínosem, ale nadšením pro novou technologii. Zákazníci se rekrutují ze skupiny "early adopters", kteří si rádi připlatí za novinku.
U ojetin to ale neplatí, tam se rekrutují zákazníci naopak ze skupiny, která velmi tvrdě posuzuje reálnou hodnotu, kterou za prodejní cenu dostává. A hodnota EV zbavená pozlátka nadšení pak tvrdě naráží na ekonomickou realitu.
Zajímavé ještě je, že situace se pro EV dokonce ještě průběžně zhoršuje. Každý další modelový rok je na tom s přeprodejní cenou hůře a hůře.

nornik
25. července • 13:35

Pekne. Osobne mam taky za to, ze ekonomie a ekologie jdou ruku v ruce ... konec koncu, vysledna cena odrazi prave nutnou alokaci zdroju. Jak tedy muze byt dvakrat drahsi elektroauto ekologickejsi, kdyz se ocividne spotrebovalo dvakrat tolik zdroju?Spravnou cestu vidim prave v CNG ... konec koncu, methan je odpadni plyn veskeryho tleni a bud ho budeme palit a nebo bude jen tak unikat.

runner42
25. července • 14:02

Souhlasím s vámi, na příkladu EV je hezky vidět jak pokřivená ekologie, tak pokřivená ekonomika. Můžeme se stavět třeba na hlavu, ale vysoká energetická hustota paliv zatím nedává EV žádnou šanci.

jakub.h
16. srpna • 23:02

...dokud nezačneme elektrifikovat dálnice. Pak budou vysokokapacitní baterie ne až tak úplně nezbytné.

Doporučujeme

Články odjinud