Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

Nissan musí dotovat výměny opotřebovaných akumulátorů elektromobilu Leaf. Skutečně se takový byznys vyplatí?
Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

Důkladná péče o zákazníky je něco, o čem sní každý kupující nového auta. Ale co teprve taková péče, na které sama automobilka prodělává? Rozdává snad Nissan baterky pro elektromobil Leaf zadarmo? Nikoli, ale jsou tak drahé, že jejich výměnu musí dotovat obě strany.

Divíte se, že akumulátor nemá neomezenou životnost jako nádrž na kapalná paliva, dokud ji někdo neprorazí? Nedivte se, normální akumulátor zpravidla ztratí své původní vlastnosti do pěti let. Vždyť to znáte sami se životností „baterky“ ve vlastním autě. Přibližně každých pět let je potřeba ji vyměnit.

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Nissan dává v USA na akumulátory Leafu záruku v délce osm let nebo 160 000 km. U nás je to jen 5 let a 100 000 km! Zákazník ale přesto musí za nové baterie zaplatit, a teď se něčeho podržte, 5499 dolarů, tedy asi 112 000 korun. A to ještě pod tou podmínkou, že vrátí starou sadu baterií k recyklaci. Za tu Nissan uznává zálohu 1000 dolarů (20 400 korun). Nissan také nabízí pronájem nové sady za 100 dolarů na měsíc, ale to prý zákazníci moc nechtějí.

Samotná výměna pak stojí se servisním kitem ještě asi 225 dolarů, což už se jeví vzhledem k pořizovací ceně akumulátorů jako pakatel. S cenou 270 dolarů ze jednu kWh kapacity jsou baterie pro Leaf až nezvykle levné. Jenže to je právě tím, že automobilka výměny dotuje zákazníkům ze svého.

Američané začínají kupovat Leaf, Nissan musí navýšit výrobní kapacitu

Američané začínají kupovat Leaf, Nissan musí navýšit výrobní kapacitu

Bohužel se nepodařilo zjistit, kolik přesně sada akumulátorů stojí, ale říká se, že podobně velké zařízení při dnešních cenách vyjde na zrhuba čtvrt milionu, tedy přes deset tisíc dolarů. Nissan se tedy při každé výměně baterií pro elektromobil Leaf pěkně prohne.

Z pohledu zákazníka je pak zajímavé si to spočítat. Při maximálním možném nájezdu 160 000 km na jednu sadu baterií tak vlastně stojí každý kilometr v přepočtu 73 haléřů. Ono to ale bude mnohem víc, protože ne každý najede s Leafem až 20 000 km za rok, což je asi maximální reálný roční nájezd v případě tohoto elektromobilu.

Pokud bychom počítali se zárukou do 100 000 km jako na našem trhu a se stejnou cenou nových baterií (oficiální ceny na českém trhu zjišťujeme), dostali bychom se na částku 1,12 korun na kilometr. To už je pomalu víc, než kolik stojí provoz auta na CNG. A pak se nedivme, že zákazníci elektromobily ve velkém pořád nechtějí a automobilky se do jejich vývoje nehrnou.

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2015
Stav: 34 922 km
Cena: 323 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 51 375 km
Cena: 260 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 7 317 km
Cena: 580 000 Kč
Nissan Double Cab 2,5
Rok výroby: 2009
Stav: 189 084 km
Cena: 170 000 Kč
Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 63 319 km
Cena: 245 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 3 525 km
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků