Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

Nissan musí dotovat výměny opotřebovaných akumulátorů elektromobilu Leaf. Skutečně se takový byznys vyplatí?
Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

Důkladná péče o zákazníky je něco, o čem sní každý kupující nového auta. Ale co teprve taková péče, na které sama automobilka prodělává? Rozdává snad Nissan baterky pro elektromobil Leaf zadarmo? Nikoli, ale jsou tak drahé, že jejich výměnu musí dotovat obě strany.

Divíte se, že akumulátor nemá neomezenou životnost jako nádrž na kapalná paliva, dokud ji někdo neprorazí? Nedivte se, normální akumulátor zpravidla ztratí své původní vlastnosti do pěti let. Vždyť to znáte sami se životností „baterky“ ve vlastním autě. Přibližně každých pět let je potřeba ji vyměnit.

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Nissan dává v USA na akumulátory Leafu záruku v délce osm let nebo 160 000 km. U nás je to jen 5 let a 100 000 km! Zákazník ale přesto musí za nové baterie zaplatit, a teď se něčeho podržte, 5499 dolarů, tedy asi 112 000 korun. A to ještě pod tou podmínkou, že vrátí starou sadu baterií k recyklaci. Za tu Nissan uznává zálohu 1000 dolarů (20 400 korun). Nissan také nabízí pronájem nové sady za 100 dolarů na měsíc, ale to prý zákazníci moc nechtějí.

Samotná výměna pak stojí se servisním kitem ještě asi 225 dolarů, což už se jeví vzhledem k pořizovací ceně akumulátorů jako pakatel. S cenou 270 dolarů ze jednu kWh kapacity jsou baterie pro Leaf až nezvykle levné. Jenže to je právě tím, že automobilka výměny dotuje zákazníkům ze svého.

Američané začínají kupovat Leaf, Nissan musí navýšit výrobní kapacitu

Američané začínají kupovat Leaf, Nissan musí navýšit výrobní kapacitu

Bohužel se nepodařilo zjistit, kolik přesně sada akumulátorů stojí, ale říká se, že podobně velké zařízení při dnešních cenách vyjde na zrhuba čtvrt milionu, tedy přes deset tisíc dolarů. Nissan se tedy při každé výměně baterií pro elektromobil Leaf pěkně prohne.

Z pohledu zákazníka je pak zajímavé si to spočítat. Při maximálním možném nájezdu 160 000 km na jednu sadu baterií tak vlastně stojí každý kilometr v přepočtu 73 haléřů. Ono to ale bude mnohem víc, protože ne každý najede s Leafem až 20 000 km za rok, což je asi maximální reálný roční nájezd v případě tohoto elektromobilu.

Pokud bychom počítali se zárukou do 100 000 km jako na našem trhu a se stejnou cenou nových baterií (oficiální ceny na českém trhu zjišťujeme), dostali bychom se na částku 1,12 korun na kilometr. To už je pomalu víc, než kolik stojí provoz auta na CNG. A pak se nedivme, že zákazníci elektromobily ve velkém pořád nechtějí a automobilky se do jejich vývoje nehrnou.

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků