Nissan prodává dvakrát více aut než Renault, kolem aliance roste napětí

Je to úměra - s tím, jak prodeje Renaultu v Evropě padají, stoupá důležitost Nissanu. A v alianci těchto dvou značek současně roste napětí. Není proto divu, že stále častěji se ozývají hlasy volající po změně vlastnické struktury...

Aliance vznikla v roce 1999, když Renault zachránil potápějící se Nissan. Nyní se ale karta obrátila. To japonská společnost drží obrazně řečeno svého francouzského partnera, těžce postiženého krizí v eurozóně, nad vodou. 

Třeba minulý měsíc Nissan přispěl 433 miliony eur k zisku francouzského výrobce v prvním čtvrtletí. Podtrhl tak jen důležitou roli, kterou dnes v alianci hraje, užitek, který z něj Renault má.

Nissan také přesunul výrobu svého modelu Micra (určeného pro evropský trh) z Indie. Pomohl tak Renaultu využít ne zcela plně vytížený závod ve Flins nedaleko Paříže.

Penězovod jedním směrem?

„Renault by bez Nissanu nevydělával,“ komentoval dnešní rozložení sil Philippe Houchois, analytik UBS.

Renault drží ve svém větším a dnes výdělečnějším japonském druhovi kapitálový podíl ve výši 43,4 procent. Podle investiční banky UBS v průběhu posledních deseti let si Renault „zajistil v průměru 65 procent svého čistého příjmu z Nissanu“.

25703.jpg 83020_1_5.jpg
Nejprodávanější v Česku: Renault Mégane a Nissan Qashqai. 

Loni prodeje Nissanu vzrostly o 5,8 procent na 4,94 milionu vozů. Značka nebývale uspěla hlavně ve Spojených státech a v Číně, v každé z těchto zemí prodal Nissan více než jeden milion vozů. 

Renault se naopak propadl o 6,3 procent v meziročním srovnání s rokem 2011. Loni prodal 2,55 milionu vozů. V Evropě klesl o 18 procent, polepšil si naopak hlavně v Brazílii, Rusku a v dalších rozvíjejících se zemích. 

Aliance Renault-Nissan prodala loni rekordních 8 097 197 aut, což reprezentovalo každé desáté auto na světě. Oproti roku 2011 si polepšila o jedno procento. Rok 2012 byl čtvrtým v řadě, kdy aliance rostla.

Renault si mne ruce

Není tedy divu, že si Renault spojenectví dvou gigantů pochvaluje. „Takhle je to dobře vybalancované,“ řekl Christian Madrus, představitel aliance. „Pracujeme ve shodě, přitom respektujeme jeden druhého, jeho samostatnost.“

Plány má aliance Renault-Nissan smělé. Chce ještě více prohloubit spolupráci obou značek. Například hodlá zvýšit do roku 2016 podíl společných dílů na vozidlech aliance na 30 procent (loni 12 procent). Nebo nalézt synergie, které sníží do roku 2016 náklady o 4 miliardy eur (loni 2,1 miliardy eur).

RenaultGroup_9458_global_en.jpg

Hodně sází na novou platformu Common Module Family (CMF). Právě na ní bude stát v období let 2014 až 2016 zhruba 80 procent nově představených modelů.

Renault a Nissan si také pomáhají při pronikání na nové trhy. Nissan například využil brazilský závod Renaultu v Curitibě, zatímco Renault plánuje rozjet výrobu v Číně společně s Dongfeng Motor, dlouholetým místním partnerem Nissanu.

Spekulace o spojení

Dnešní výrazný nepoměr mezi oběma společnostmi však dovedl některé nespokojené investory až k volání po sloučení obou výrobců. Vadí jim hlavně současné nízké hodnoty akcií Renaultu.

Fůze by prý okamžitě přinesla užitek oběma, zvýšila by hodnotu jak Renaultu, tak i Nissanu (ten v současnosti drží v Renaultu 15 procent). 

Už před dvěma lety ale Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, kategoricky prohlásil, že se sice novému pohledu na alianční strukturu nebrání, nicméně jednání by rozhodně nevyústila ve splynutí obou společností.   

carlos ghosn.jpg

Carlos Ghosn v akci...

Objevily se i zprávy, že Ghosn zamýšlí redukovat podíl Renaultu v Nissanu pod 40 procent, aby poskytl japonskému výrobci větší prostor v alianci. Tím by dal najevo, jaká je současná pozice silného Nissanu.

Jenže to by zcela jistě neprošlo pro nesouhlas francouzské vlády, která má v Renaultu 15ti procentní podíl. 

„V ideálním světě by každá společnost měla stejný podíl,“ řekl Ian Fletcher, analytik IHS Automotive. „Jenže francouzská vláda nechce ztratit svůj nepřímý vliv nad Nissanem.“

Deset hlavních trhů aliance Renault-Nissan (2012)

 celkové prodeje (ks)tržní podíl (%)
Čína1 211 2546,6
Spojené státy1 141 6567,9
Rusko890 43330,3
Japonsko663 22812,4
Francie626 29727,6
Brazílie346 3059,5
Mexiko270 66427,4
Německo235 4237,2
Velká Británie174 3808,9
Itálie150 3959,9

Zdroj: Renault-Nissan  

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud