Nissan Primera 2005: více komfortu

Do modelového roku 2005 vstupuje Nissan Primera premiérou na tradičním podzimním autosalónu v Paříži se změnami zaměřenými především na zvýšení kvality a komfortu, hlubší integraci informačních technologií a další zlepšení jízdních vlastností. (český ceník)
Nissan Primera 2005: více komfortu
Seznam kapitol
  1. Popis změn, motory
  2. Kompletní ceník

(Tisková zpráva) Z vnějšku si vůz zachovává svůj stále velmi futuristicky působící design s jednoprostorovou karoserií monosilhouette.

Nejdůležitější změny modelu 2005

Podvozek:

  • jízdní vlastnosti
  • ESP nové generace
  • odhlučnění

Změna vnímání kvality:

  • multifunkční volant
  • palubní deska
  • přístrojový panel 
  • výplně dveří a čalounění sedadel
  • středová konzole

Informační technologie:

  • hlubší integrace GSM telefonu
  • grafika palubního infocentra
  • nové funkce

Vylepšené jízdní vlastnosti

Podvozek nové primery prošel významnými změnami naladění – předních pružin i tlumičů a zadních tlumičů, což přineslo ztišení, komfortnější pohlcování nerovností a zároveň jistější jízdní vlastnosti s minimálním náklonem vozu v zatáčkách.

Na suverénnějším chováním vozu za jízdy ve vysokých rychlostech i v zatáčkách se podepsalo také lokální zvýšení tuhosti karoserie a změna vyladění citlivosti posilovače řízení.

Nejnovější, už osmá generace elektronického systému stability ESP od firmy Bosch, zlepšuje brzdnou reakci verzí Acenta a Tekna a zkracuje potřebnou brzdnou dráhu o podstatná čtyři procenta. Při čtyřicetimetrové brzdné dráze to znamená mít více než jeden a půl metru k dobru.

V neposlední řadě konstruktéři posílili protihlukovou izolaci u vozů se vznětovými motory, takže znatelně poklesla hladina vnitřního hluku za jízdy a zvýšil se komfort pro posádku.

Novinky v detailu

Podstatné změny jsou v interiéru primery patrné na první pohled. Nové materiály, použité na palubní desce i čalounění vozu, přinášejí pocit vyšší kvality a komfortu. Podobně jako líbivý multifunkční volant s integrovaným ovládáním audiosoustavy a tempomatu.

Trojici velkých „retro“ kruhových přístrojů v centrálním oblém panelu nahradily čtyři modernější samostatné číselníky s ukazatelem teploty, rychlosti, otáček a stavu paliva. Pro lepší čitelnost jsou trvale oranžově podsvícené, takže pro jízdu s rozsvícenými potkávacími světly přibyla další kontrolka, signalizující právě rozsvícení osvětlení vozu. Ovládání intenzity podsvícení a obou denních počítadel kilometrů se přesunulo do centrálního ovladače na konzole N-Form.

Standardně montovaný barevný LCD displej systému N-Form má novou, mnohem výraznější a přehlednější grafiku, přinášející znatelně lepší čitelnost ve dne i s rozsvícenými světly. Naprostou prioritu tu dostal připomínač nezapnutých předních bezpečnostních pásů a navíc se sem přenáší i barevný obraz ze zadní parkovací kamery. Integrované handsfree výbavy Tekna nyní podporuje nejnovější modely mobilních telefonů Nokia, Siemens a Sony-Ericsson.

Přepracované výplně dveří s většími kapsami doplňují nová, saténově chromovaná robustní madla, evokující podobnost se sportovním Nissanem 350Z.

Středová konzola nabídne novou dvouprostorovou schránku na 8 CD a drobnosti s plnohodnotnou, podélně nastavitelnou loketní opěrkou. Vedle madla ruční brzdy je dvojice držáků na nápoje, zakrytá žaluzií, a tlačítka vyhřívání předních sedadel i centrálního zamykání. Do palubní desky středová konzole plynule přechází přes nově řešenou objemnou schránku, zakrytou vyklápěcím víkem, nad níž je vestavěný CD přehrávač, u Tekny s měničem na 6 CD.

Tři karoserie, tři výbavy, tři motory

Nissan Primera nastupuje na český trh v nové podobě opět v osvědčené sestavě tří karosářských verzí - jako uhlazený sedan, dynamický i praktický hatchback a sportovně elegantní kombi, nabízející v užitkové verzi N1 i možnost odpočtu DPH.

Výbava/motory:

  • Primera Visia: 1.8 (116 k), 1.9dCi (120 k)
  • Primera Acenta: 2.0 (140 k), 2.2dCi (139 k)
  • Primera Tekna: 2.0 (140 k), 2.2dCi (139 k)

Pětistupňová manuální převodovka je určena pouze pro vozy s motorem 1.8 l, všechny ostatní mají standardně šestistupňovou manuální převodovku. A Primera 2.0 Tekna nabídne za příplatek i samočinnou převodovku MCVT s plynulou změnou převodu a možností manuální volby šesti stupňů.

V barevné paletě laku nové primery se objevily dvě zajímavé novinky – zlatošedá metalická Thunder a béžová metalická Café latte. Vedle nich zůstává v nabídce perleťově modrá Paris a perleťová červená Roma, metalízy modrá Ice, šedá Techno a stříbrná plus tři základní nemetalické barvy bílá, černá a červená.

Více komfortu, více bezpečí

Už v základní výbavě Visia je zahrnuta samočinná klimatizace s pylovým filtrem, integrovaná audiosouprava s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, palubní počítač s rozměrným barevným LCD displejem, elektrické vyhřívání předních sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zrcátek, základní příprava pro handsfree i třeba objemná dvouprostorová schránka s pohodlnou nastavitelnou loketní opěrkou mezi předními sedadly.

Do standardní bezpečnostní výbavy patří dvojice čelních airbagů, dvojice bočních airbagů a dva záclonové airbagy, chránící hlavy cestujících na předních i zadních místech. Samozřejmostí jsou aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech a protiblokovací systém brzd ABS s EBD a brzdovým asistentem pro účinnější brždění v kritických situacích.

Komfortnější výbava Acenta zahrnuje navíc elektronický systém jízdní stability ESP, xenonové světlomety a přední mlhovky, zadní parkovací kameru s barevným obrazem, tempomat ovládaný z volantu, samotmavnoucí zpětné zrcátko, automatické stěrače s dešťovým senzorem, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, alarm a šestnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Vrcholem nabídky je Tekna, vybavená ještě měničem na 6 CD, zabudovaným přímo ve středové konzole, systémem monitorování tlaku v pneumatikách, sedmnáctipalcovými sportovními koly z lehké slitiny a kompletní přípravou pro handsfree včetně mikrofonu a antény. Za příplatek je možné výbavu Primery 2.0 Tekna rozšířit o samočinnou kontinuální převodovku MVCT a inteligentní tempomat. A výbavu Primery 2.2dCi Tekna lze rozšířit o kožené čalounění elektricky seřiditelných sedaček.

Zážehový motor 1.8

Dostatek síly a příznivou ekonomiku provozu nabízí základní zážehová osmnáctistovka s plynule proměnlivým časováním ventilů, dvojitým sacím potrubím, pružně uloženým setrvačníkem a tichým rozvodovým řetězem. Dává výkon 85 kW/ 116 k při 5.600 ot./ min. a točivý moment 163 Nm při 4.000 ot./ min. S pětistupňovou manuální převodovkou jede Primera 1.8 až 194 km/h, zrychluje z 0 na 100 km/ h během 11,9 s a mimo město se spokojí se spotřebou 6,1 l/ 100 km.

Zážehový motor 2.0

Dvoulitr s tuhým žebřinovým rámem, kompaktním vyvažovacím systémem, tichým rozvodovým řetězem, proměnlivým časováním ventilů a elektronicky řízeným akcelerátorem vyniká uhlazenou kultivovaností. Čtyřválec s maximálním výkonem 103 kW/ 140 k při 6.000 ot./ min. a točivým momentem 192 Nm při 4.000 ot./ min. je ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou zárukou potěšení z jízdy. Dosahuje maximální rychlosti 205 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,6 sekundy, a to se spotřebou mimo město pouze 6,7 l/100 km.

Primera Tekna nabídne na přání i samočinnou převodovku MCVT s plynule proměnlivým převodem a šestistupňovým manuálním režimem sekvenčního typu.

Turbodiesel 1.9 dCi

Turbodiesel Renault 1.9dCi s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, mezichladičem stlačeného vzduchu a přímým vysokotlakým vstřikováním paliva commonrail vyniká tichým, pružným během a příznivou spotřebou.

Čtyřválec o objemu 1998 cm3 dává nejvyšší výkon 120 koní (88 kW) při 4000 otáčkách a točivý moment 270 Nm při 2000 ot./ min. Velmi dobré jsou dynamické vlastnosti - sedan zrychluje z 0 na 100 km/ h za 10,8 sekundy. Ve všech karosářských verzích dosahuje vůz nejvyšší rychlosti 195 km/h, přitom se v městském provozu spokojí se 7,3 litru nafty na 100 km, mimo město dokonce jen s 4,8 l a v kombinaci s 5,7 l nafty na 100 km jízdy.

Turbodiesel 2.2 dCi

Šestnáctiventilový turbodiesel Nissan YD22 o objemu 2.2 l s přímým vysokotlakým vstřikováním commonrail a razantně zvýšeným výkonem poskytuje za volantem díky svému mohutnému zátahu opravdu skvělé zážitky.

Maximální výkon 103 kW/ 139 k při 4.000 ot./ min. a úctyhodný točivý moment 314 Nm při 2.000 ot./ min. přispívají ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou k výtečným výkonům - nejvyšší rychlost vozu dosahuje 203 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže sedan zrychlit za 9,8 sekundy. To vše při spotřebě paliva v režimu mimo město pouhých 4,9 litrů nafty na 100 km.

Očekávání

Primera, vyráběná v nejproduktivnější evropské továrně v britském Sunderlandu, patří k velmi důležitým modelům Nissanu na evropském i českém trhu. Jen za loňský rok se v Evropě prodalo více než 58.000 kusů primery.

Na Českou republiku z toho připadlo 311 kusů. Více než třetina byly vozy kombi, především v užitkové verzi N1 s možností odpočtu DPH, a dvě třetiny hatchbacky a sedany, s velkou převahou hatchbacků. Téměř polovina prodejů připadla na vozy poháněné vznětovými motory, jejichž podíl na trhu ještě dále roste. Z výbav jednoznačně vedou komfortní Acenta a Tekna, poháněné špičkovým turbodieselem 2.2dCi.

Letos očekáváme prodej 340 kusů primery, opět s dominancí lépe vybavených vozů kombi a hatchback s turbodieselem pod kapotou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Popis změn, motory
  2. Kompletní ceník
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků