Nissan Pivo 2: rotujme ke svobodě

Technologie použité ve studii s pro Čecha líbezným názvem Pivo 2 se začnou objevovat v sériových Nissanech od roku 2010.

Kabina studie je opět na podvozku uložena otočně, umožňuje rotaci o 360 stupňů. Do vozu se nastupuje výklopnou přídí, jež je koncipována podobně, jako byla před půl stoletím německá vozidla Zündapp Janus nebo BMW Isetta, o níž jsme na Autorevue.cz psali nedávno v souvislosti s úvahami nad novou značkou, pod níž chce BMW uvést novou řadu malých vozů. Ale zpět k Pivu 2, jež na svých dveřích kromě volantu nese i pedály. Nové akumulátory typu Li-Ion vyvinula společnost Automotive Energy Supply Corporation (AESC), společný podnik Nissanu a NEC Corporation, a praktické užití naleznou již za několik let. Tento lehký elektromobil se pohybuje zcela neslyšně a bez emisí jakýchkoli škodlivin. S pokrokovým navigačním systémem spolupracuje tzv. robotický asistent (RA), jenž navazuje na zavěšení kol s individuální, variabilní geometrií, známou jako systém Metamo. Ten umožňuje nezávisle vytočit kolo až o 90 stupňů pro kolmé zajíždění do paralelně umístěného parkovacího prostoru. Ještě zajímavějším prvkem systému Metamo, jistě nejvýznamnějšího prvku na celé studii Pivo 2, jsou proměnné hodnoty rozchodu kol i rozvoru náprav, jež se upravují podle aktuálních provozních podmínek s ohledem na stabilitu při akceleraci, brzdění nebo zatáčení.

Parkování v praxi vypadá s touto technologií jednoduše. Jedete kolem podélně zaparkovaných aut. Když zastavíte vedle kýžené mezery, kabina se otočí o 90 stupňů, směrem k chodníku, podobně jako všechna čtyři kola. Parkovací místo tak máte jako na dlani a snadno do něj napoprvé zajedete. A vystupujete přímo, bezpečně a pohodlně na chodník. Když hodláte z řady vyjet, otočí se kabina čelem vzad a vašemu volnému výjezdu nic nebrání.

Robotický asistent lze chápat jako další vývojový stupeň navigace. Využívá kamerového systému a hlasových vzorů k tomu, aby co nejpřesněji odhadl náladu řidiče a zabezpečil mu co nejpříjemnější atmosféru v interiéru, což lze považovat za výrazný příspěvek aktivní bezpečnosti. Součástí tohoto systému je jakási otočná hlavička na palubní desce, jež k řidiči promlouvá a usmívá se na něj pomocí soustavy LED. Podle konstruktérů bylo jejich snahou, aby řidič mohl s vozem navázat co nejužší kontakt a svěřit mu svoji důvěru. Ti také tvrdí, že podobným způsobem dále vyvíjí i systémy řízení jízdy včetně ABS a ESP, ale prioritou je přímo pozitivně ovlivňovat chování a reakce řidiče, protože veselý řidič je bezpečný řidič. Ačkoli se tato diskuse může zdát jako poněkud infantilní, jistě každý musí uznat, že „na tom něco je“. 

Když se dveře otevřou, hlavička na palubní desce pozdraví a upozorní řidiče na schod. Během jízdy hlava pokyvuje, komunikuje s řidičem a upozorňuje jej na dopravní zácpy, přitom se však dívá na řidiče a snaží se analyzovat jeho mimiku a náladu. Pokud v jeho tváři zpozoruje známky nebo únavy, vyhledá v mapě místo pro přestávku a servilně se dotáže: „Poblíž je příjemná kavárna, nezastavíme se tam?“ A tak probíhá celá jízda. Na konci cesty elektronický přítel upozorní opět na schod a popřeje vystupujícímu řidiči příjemný zbytek dne.

Zkoumání nálady řidiče prostřednictvím hlasových vzorů je současným trendem. Studie v Japonsku a Spojených státech totiž naznačují význam tohoto snažení pro bezpečnost provozu a také skutečnost, že s dostupnými technologiemi lze tyto koncepty již začít instalovat do sériových aut. 

Podle zástupců evropských manažerů je Nissan připraven vyrobit celou sérii těchto prototypů a rozeslat je po svých dealerstvích se záměrem demonstrovat technologie, jež se v sériových vozech záhy objeví. Pivo 2 se samo o sobě sérové výroby nedočká, ale jeho přínos spočívá právě v prezentaci propracovaných technologiích. Kromě toho v sobě skrývá potenciál schopnosti změnit náhled úředníků a ochránců životního prostředí k automobilům jako takovým. Nissan Pivo 2 je totiž zcela ekologickým, tichým a jen minimum místa zabírajícím samohybem, který potvrzuje, že alternativní technologie lze již převádět ve skutečnost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Nissan Pivo 2
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků