Nissan Pickup: nablýskaný dělník (kompaktní test)

Nissan Pickup: nablýskaný dělník (kompaktní test)

Pro vůz, který budeme dnes testovat, jsou rájem co nejtěžší podmínky. Jako ryba ve vodě se cítí v blátě, hlubokém sněhu, kopcích a brodech. Jmenuje se Nissan Pick-up Navara a je jedním z nejvýraznějších představitelů své kategorie.

Kapitoly článku:


Podobná auta si oblíbili hlavně ve Spojených státech a afrických zemích, svou popularitu ale mají i v podmínkách našich zeměpisných šířek. Tady ale ani ne tak jako běžný automobil na ježdění po městě i silnicích, ale jako velmi pracovitý dělník. Přitom ovšem oblečený bezmála do fraku.

To nejlepší z tradice

Do Pick-upu soustředili japonští konstruktéři všechny zkušenosti, které shromáždili za několik desetiletí výroby vozů této kategorie. Prvořadým požadavkem zůstává robustnost karoserie a odolnost v těžkých provozních podmínkách. Základem proto zůstává podvozkový rám, na němž je pick-up postaven. V tomto směru neslevil Nissan ani o píď. O účelu vozu svědčí i listová pera, která se v osobních autech už desítky let nepoužívají.

To všechno jsou konstrukční prvky, které pomáhají vysoké průchodnosti terénem, ale na silnici právě doma nejsou. Při jízdě bez nákladu proto bývají trochu potíže se zadní nápravou. Hlavně na nerovném povrchu. Pokud najedeme zatáčku příliš rychle, záď vozu okamžitě uskakuje stranou. Ale nemusí to být ani v zatáčce, ani na rovině ve vyšší rychlosti na nerovném povrchu není záď právě stabilní. Lékem může být zatížení vozu, nebo prostě snížení rychlosti.


Plošina na zadním nárazníku může sloužit i jako velmi robustní
stupačka --- Navara má kabinu delší o 50 cm než provedení 2+2


Na to, jakému účelu je vůz určen, se ale stejně může chlubit poměrně příznivými vlastnostmi. O nectnostech zadní nápravy na silnici jsme už hovořili, ale je třeba poukázat ještě na jeden jev – a to je silná přetáčivost. Kola zadní nápravy mají při jízdě s prázdnem opravdu malý přítlak a při sebemenší příležitosti jdou do smyku. V zatáčce stačí trochu necitlivě přidat plyn a je hotovo.  Nemusí to být jen na sněhu, opatrně je třeba s pravým pedálem zacházet i třeba na mokrém asfaltu nebo blátě.

Na takový neduh existuje ale lék. Jako pravý terénní vůz má i Nissan Pick-up další páku přídavné převodovky. Touto pákou se jednak přiřazuje pohon i předních kol, takže získáváme 4x4. Posunem páky ještě o jednu polohu dál dozadu pak čtyřkolka zůstává, jen je posílena redukcí. Změnit dvoukolku na čtyřkolku můžeme i za jízdy (to je velmi výhodné), redukce se však řadí vždycky jen v klidu.


Zadní čelo po otevření korbu ještě prodlužuje, samo unese značnou
zátěž --- Příliš pohodlí na zadních sedadlech není --- Okna se spouštějí
elektricky nejen vpředu, ale ve všech dveřích

U nás prodávané Verze pick-up nemají uzávěrku zadního diferenciálu ani mezinápravového. Točivý moment mezi kola zadní nápravy ale rozděluje diferenciál s omezenou svorností. Je fakt, že mnohdy by se ale skutečné uzávěrky hodily a už tak velmi dobrou průchodnost terénem by ještě výrazně zlepšily. 

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud