Nissan Pickup: nablýskaný dělník (kompaktní test)

Pro vůz, který budeme dnes testovat, jsou rájem co nejtěžší podmínky. Jako ryba ve vodě se cítí v blátě, hlubokém sněhu, kopcích a brodech. Jmenuje se Nissan Pick-up Navara a je jedním z nejvýraznějších představitelů své kategorie.
Nissan Pickup: nablýskaný dělník (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. To nejlepší z tradice, jízdní vlastnosti
  2. Výborný motor, spotřeba, dynamika, bohatá výbava

Podobná auta si oblíbili hlavně ve Spojených státech a afrických zemích, svou popularitu ale mají i v podmínkách našich zeměpisných šířek. Tady ale ani ne tak jako běžný automobil na ježdění po městě i silnicích, ale jako velmi pracovitý dělník. Přitom ovšem oblečený bezmála do fraku.

To nejlepší z tradice

Do Pick-upu soustředili japonští konstruktéři všechny zkušenosti, které shromáždili za několik desetiletí výroby vozů této kategorie. Prvořadým požadavkem zůstává robustnost karoserie a odolnost v těžkých provozních podmínkách. Základem proto zůstává podvozkový rám, na němž je pick-up postaven. V tomto směru neslevil Nissan ani o píď. O účelu vozu svědčí i listová pera, která se v osobních autech už desítky let nepoužívají.

To všechno jsou konstrukční prvky, které pomáhají vysoké průchodnosti terénem, ale na silnici právě doma nejsou. Při jízdě bez nákladu proto bývají trochu potíže se zadní nápravou. Hlavně na nerovném povrchu. Pokud najedeme zatáčku příliš rychle, záď vozu okamžitě uskakuje stranou. Ale nemusí to být ani v zatáčce, ani na rovině ve vyšší rychlosti na nerovném povrchu není záď právě stabilní. Lékem může být zatížení vozu, nebo prostě snížení rychlosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Plošina na zadním nárazníku může sloužit i jako velmi robustní
stupačka --- Navara má kabinu delší o 50 cm než provedení 2+2


Na to, jakému účelu je vůz určen, se ale stejně může chlubit poměrně příznivými vlastnostmi. O nectnostech zadní nápravy na silnici jsme už hovořili, ale je třeba poukázat ještě na jeden jev – a to je silná přetáčivost. Kola zadní nápravy mají při jízdě s prázdnem opravdu malý přítlak a při sebemenší příležitosti jdou do smyku. V zatáčce stačí trochu necitlivě přidat plyn a je hotovo.  Nemusí to být jen na sněhu, opatrně je třeba s pravým pedálem zacházet i třeba na mokrém asfaltu nebo blátě.

Na takový neduh existuje ale lék. Jako pravý terénní vůz má i Nissan Pick-up další páku přídavné převodovky. Touto pákou se jednak přiřazuje pohon i předních kol, takže získáváme 4x4. Posunem páky ještě o jednu polohu dál dozadu pak čtyřkolka zůstává, jen je posílena redukcí. Změnit dvoukolku na čtyřkolku můžeme i za jízdy (to je velmi výhodné), redukce se však řadí vždycky jen v klidu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní čelo po otevření korbu ještě prodlužuje, samo unese značnou
zátěž --- Příliš pohodlí na zadních sedadlech není --- Okna se spouštějí
elektricky nejen vpředu, ale ve všech dveřích

Je důležité, pokud vidíme, že terén bude opravdu náročný, zařadit redukci předem, abychom vůbec nemuseli zastavovat. Pak se dá s tímto autem projet skutečně téměř všechno. Dříve se používaly ještě zámky nábojů předních kol. Před vjetím do terénu bylo nutné zastavit, otočit vnitřkem nábojů v předních kolech a na silnici zase všechno vrátit zpět. To dnes už zdaleka neplatí, podobné děje probíhají samočinně.

U nás prodávané Verze pick-up nemají uzávěrku zadního diferenciálu ani mezinápravového. Točivý moment mezi kola zadní nápravy ale rozděluje diferenciál s omezenou svorností. Je fakt, že mnohdy by se ale skutečné uzávěrky hodily a už tak velmi dobrou průchodnost terénem by ještě výrazně zlepšily. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. To nejlepší z tradice, jízdní vlastnosti
  2. Výborný motor, spotřeba, dynamika, bohatá výbava
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků