Nissan Patrol vozil podnikatele i mafiány. Díky jeho schopnostem šla skousnout i 20litrová spotřeba

Mezi mafiány se oblibě těšily limuzíny, ale i velké terénní modely. Než nastoupily range rovery, BMW X5 či land cruisery, zhlédli se ve velmi odolném Nissanu Patrol. Jeho potenciál však nevyužili tolik jako lesníci. Ti na něj vzpomínají se slzou v oku.

Počátkem devadesátých let u nás nabízel Nissan bohatou paletu modelů. Než se objevila úspěšná zaoblená micra druhé generace, mimochodem v roce 1993 první japonský vítěz prestižního evropského titulu Auto roku, šly na dračku především kompakt Sunny a model střední třídy Primera. K tomu přidejme MPV Serena nebo luxusní sedan Maxima.

Mezi podnikateli a často i mafiány však frčel především téměř pětimetrový pětidveřový terénní model Patrol Wagon, na některých trzích pojmenovaný Nissan Safari. Ten se světu představil už v říjnu 1987, kdy nahradil první generaci z roku 1980. Předchozí model se licenčně vyráběl i ve Španělsku a vedle terénní specifikace 4WD s redukční převodovkou mohl být osazen dokonce úsporným pohonem zadní nápravy.

Mimochodem předchozí vydání patrolu, na první pohled rozeznatelné podle jednoduché chladičové masky s hranatými světlomety, se v užitkovém provedení spolu s nástupcem až do roku 1997 oficiálně prodávalo na našem trhu. Největší popularity se však v devadesátých letech v Československu dočkal osobní model Patrol v delší verzi Wagon, sloužící často jako univerzální celoroční vozidlo bohatých podnikatelů. Ale bohužel také zločinců, kteří mu narušovali jinak prvotřídní pověst.

Nejžádanější specifikace s předkomůrkovým vznětovým motorem 2.8 Turbodiesel o výkonu 85 kilowattů tehdy přišla téměř na milion, za což jste získali auto, které se bez problémů vyškrábe i na nejskrytější místo naší republiky. Luxusnímu charakteru odpovídala také výbava, přesto jste si v tomto odolném voze na první pohled připadali jako v nekompromisním terénním modelu.

Pocit za volantem nemá daleko od pracovního stroje, což ale neznamená, že by se patrol na běžné silnici choval nedůstojně. Naopak takhle komfortní čtyřkolku s dvojicí tuhých náprav a jejich úchvatnou zkřižitelností byste na tehdejším trhu nenašli. Neopakovatelný pocit spojení nekompromisního terénního vozu s pohodlným cestovním autem už dnešní SUV dávno poskytnout neumějí.

Vedle pětistupňové manuální převodovky byl k mání rovněž čtyřstupňový planetový automat. Protože se u tohoto extrémního modelu počítalo s občasnými expedičními výpravami, jeho charakteru byla přizpůsobena také palivová nádrž na rovných pětadevadesát litrů nafty. Normovaná spotřeba sice slibovala dvanáctilitrový průměr, jenže při horském dovádění nebyl žádný problém zaokrouhlit ji na dvacet.

Vrcholem ceníku se přesto stal atmosférický zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 4,2 litru a ten už se ve dvacetilitrových hodnotách pohyboval zcela běžně. Jenže za svezení jaké dokázal nabídnout, to zkrátka leckomu přesto stálo. Maximální výkon tohoto dravce však vzhledem k objemu motoru pobaví – 129 kilowattů ze sebe dnes vyždímá lecjaký diesel. A i ten se vyráběl v objemu 4,2 litru.

Ať už se dnes rozhodnete pro kteroukoliv verzi ve sběratelském stavu, počítejte s tím, že cena se přiblíží milionu. Za své peníze však dostanete odolné a bytelné auto, za které už náhradu patrně hledat nebudete. Hranatý Nissan Patrol Wagon u nás ve své době nechvalně proslavil třeba kontroverzní podnikatel Ivan Jonák, do jehož terénního vozu kdysi kdosi nastražil nálož.

K výbuchu nissanu na rušné ulici naštěstí nedošlo, skutečnou explozi však zažil patrol už s následující, moderně zaoblenou generací, představenou v roce 1997. Ta už se totiž stala pro Evropu jeho rozlučkou.

Nissan Patrol Wagon 2.8 Turbodiesel: Základní technická data
Motor  Přeplňovaný vznětový řadový šestiválec vpředu
Zdvihový objem [cm3] 2826
Největší výkon [kW/min-1] 85/4400
Točivý moment  [N.m/min-1] 235/2400
Převodovka  pětistupňová manuální 
Pohon všech kol
Délka x šírka x výška [mm] 4810 x 1930 x 1995
Rozvor [mm] 2400
Objem nádrže [l] 95
Maximální rychlost [km/h] 150
Normovaná spotřeba [l/100 km] 12,0
Cena v roce 1992 946.000 Kčs

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 03/2022. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Diskuze (6) Další článek: Brabus se vyřádil na Porsche Taycan Turbo S. Výkon mu zůstává a z interiéru vás zabolí oči

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,