Nissan mm.e

Japonský Nissan chytil takzvaně druhý dech a v současné době se řadí k nejprogresívnějším značkám na automobilovém trhu. Dokladem růstu a budoucnosti Nissanu je i koncept mm.e.
Nissan mm.e
Do předloňska byl Nissan jedinou japonskou značkou, která držela primát v zisku titulu evropského vozu roku. Tím se stal model Micra v roce 1993 a neznamenal pouze uznání odborníků, ale přednosti tohoto městského vozidla potvrdily i prodeje, jež do  současnosti dosáhly více než půldruhého miliónu kusů. V dnešní nabité konkurenci ovšem Nissan Micra i po řadě lehkých úprav nestárnoucího designu, rozšíření nabídky motorů, převodovek, standardní výbavy apod. už nemůže tak lehce přesvědčovat zákazníky o svých kvalitách. Nadešel čas, aby přišla zcela nová generace vozidla.

Míček na hraní

Jak bude vypadat, podle všeho naznačil koncept mm.e, jenž vyvolal velký ohlas na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Studie mm.e je pozoruhodně zpracovaný kompaktní hatchback, jemuž nechybí notná dávka odvahy, co se vnějšího i vnitřního designu týče.

Základní profil konceptu připomíná míček na hraní. Mm.e má zřetelnou příď – velmi zaoblenou a velmi krátkou. Základní tvar studie tvoří dvě křížící se elipsy. Dlouhá a tenká vodorovná elipsa představuje nižší část vozu, kratší a tučnější svislá elipsa představuje kabinu, která je podobně jako u studie Primera Concept, jež byla mj. k vidění i na letošním autosalonu v Brně, uváženě vyčleněna z karosérie. Mm.e Klepněte pro větší obrázekjezdí na jednoduchých polomatných šestipaprskových kolech z lehké slitiny o velikosti 16“. Také dveřní kliky jsou z matového hliníku, ovšem překrytého tenkou vrstvou poloprůhledného akrylu.

Maska chladiče ve tvaru „roztažených křídel“ evokuje tradiční japonské hodnoty, na levém a pravém okraji přídě jsou oranžové čočky směrovek splývající s karosérií. Boční směrovky jsou nahrazeny kruhem světla zářícího po zapnutí blikačů na vnější straně zpětných zrcátek. Stejně jako u světlometů jsou také směrovky vybaveny LED diodami. Kulatý tvar ovšem nepřipomíná pouze karosérie, ale i řada dalších nepřehlédnutelných doplňků – přední světlomety, zpětná zrcátka či hlavní displeje na přístrojové desce.

Přívětivý i uvnitř

Kvůli maximalizaci vnitřního prostoru má mm.e dlouhý rozvor, ovšem ten je určen i krátkými převisy, aby celková délka zůstala v intencích třídy, do které koncept patří. Vysoká linie střechy zaručuje pocit prostornosti směrem nahoru. Vnitřek mm.e je logickým pokračováním vnějšího designu. Staví na osvědčených tématech zavedených současnou Microu – například na „vyklenuté“ přístrojové desce nebo snadné obsluze ovládacích prvků.

Dominantou přístrojové desky je panel umístěný uprostřed, jenž zobrazuje údaje o navigaci, zvolené hudební stanici a přináší i nejdůležitější informace o aktuálním stavu vozidla. Obrazovka je ovládána z volantu přes jednoduché dvoutlačítkové menu. Pod displejem jsou vestavěny dva sloty na počítačové paměťové karty (flash memory), přes něž může kdokoliv z posádky vozu uložit do systému vlastní data nebo vlastní hudbu ve formátu MP3. Také odtud lze stáhnout informace o stavu vozidla. Navigační systém Nissanu mm.e nepoužívá CD ani DVD, ale síť mobilních telefonů třetí generace, přes kterou si posádka aktuálně stahuje do vozidla na displej mapy či dopravní informace.

Údaje o momentální rychlosti auta a počtu otáček motoru jsou spolu s ukazatelem množství paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny zobrazeny na LCD displeji přímo před řidičem. Sloupek řízení nese barevně odlišené ovladače směrových světel a stěračů. Uvnitř konceptu byste marně hledali otvor pro zasunutí tradičního startovacího klíčku. Důvod je jednoduchý – mm.e se otevírá a aktivuje dálkově pomocí elektronické karty, která se ani nemusí vyndat z kapsy řidiče. Tomu stačí po usednutí za volant pouze zmáčknout tlačítko startéru.

Radost a pohoda

Filozofií konceptu Nissanu je poskytovat uživateli radost a pohodu nejen z jízdy, ale tak říkajíc každým svým kouskem. Pojetí elegantního mm.e je velmi výrazné a zaručuje, že ho na silnici jen tak nepřehlédnete. Vůz byl postaven především s ohledem na jeho využití ve městě, ale bez kompromisů ke komfortu cestujících a jejich bezpečnosti. Vyjádřeno přímo slovy Nissanu, byl mm.e stvořen „… pro náročné mladé spotřebitele s dynamickým životním stylem, kteří chtějí výrazné auto, ale nejsou ochotni přistoupit na jakékoli kompromisy ohledně kvality a funkčnosti“. Nové generace Nissanu Micra (bude-li se tak jmenovat) se dočkáme počátkem roku 2003.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků