Nissan Micra 160 SR: brutální Micra (test)

Nákupní taška pro ženy? Vynikající podvozek a výkonný motor pod kapotou přesvědčil, že není radno ji na silnici podceňovat...
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor, Ovladatelnost, Jízda ve městě i mimo město
  3. Výbava cena, Závěr, Technické parametry
  4. Fotogalerie

Micří mimikry

Nissan byl ještě na začátku devadesátých let nejkonzervativnější japonskou značkou, proslulou ostrými hranami, vysokou provozní spolehlivostí a výkonnými benzinovými motory. Většina kupců se radovala z vysoké tržní hodnoty jejich posléze ojetého vozidla. Přišla krize, Nissan se ocitl ve finančních nesnázích a fúzoval s francouzským Renaultem. Ještě než přišla, stačil v roce 1993 vyhrát prestižní evropskou soutěž Auto roku s druhou generací modelu Micra. My jsme otestovali jeho nástupce, třetí generaci (2003) po faceliftu (2005). Někdo by řekl nákupní taška pro ženy, ale vynikající podvozek a výkonný motor pod kapotou přesvědčil nás i nevěřící řidiče silnějších vozů, že není radno ji na silnici podceňovat...

První generace Micry se v Evropě objevila v roce 1983. Hranatý klasik připomínal plejádu jiných kompaktních Japonců – Mazda 121 nebo Toyota Starlet. Facelift v roce 1989 podědil hranaté tvary a velkou díru do Evropy neudělal. Úspěch následoval s druhou generací, uvedenou v roce 1992, která se stala Autem roku 1993. Nová Micra byla výrazně oblejší a inspirovala se u Mazdy 121 s velmi podobným designem přídi i provedení kabiny. Facelifty v roce 1996, 1998 a 2000 byly spíše symbolické, radost udělal Nissan svým příznivcům teprve v roce 2003.

Třetí generace se oprostila od své vzhledové příslušnosti s někdejší Mazdou 121 a vydala se vlastní cestou – na takřka totožnou kabinu byly naroubovány široké blatníky, došlo také k rozšíření rozchodu kol. Technická revoluce se konala především u podvozku. Ten je společnou platformou Nissanu a Renaultu a stojí na ní modely Nissan Micra a Note, nebo Renault Modus. Současná Micra už se  dočkala drobných kosmetických změn a její uživatelky ji přezdívají žabička nebo beruška. To pochopitelně odrazuje řidiče mužnějšího pohlaví od koupě, přesto by se neměli Micry štítit. Prozradíme vám proč...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Futuristické obliny

Nissan Micra ze všeho nejvíce připomíná berušku nebo žabáka. Dominujícím prvkem jsou módní podlouhlé přední světlomety s žabíma očima, tedy boulemi v horní části, které řidiči, naznačují, kde jeho vůz končí při manévrování v hustém městském provozu nebo při parkování.

Masivní přední nárazník je široce rozkročený do blatníků a zužuje se nahoru směrem ke kapotě motoru. Do nárazníku je integrován i gril přední masky, jednoduchá linie dvou chromovaných lišt na plastovém podkladu. Chromovaný znak Nissanu je umístěn na nekomplikované kapotě bez tolik módních prolisů. S masivní předním nárazníkem zajímavě kontrastují malá vnější zpětná zrcátka, která velikostí připomínají provedení u Fiatu Uno první generace. Široký podvozek naznačují také přední mlhovky, které jsou umístěny výrazně dále od středu vozidla než hlavní světlomety.

Nissan Micra měří na délku 3 715 mm, na šířku 1 660 mm, na výšku 1 525 mm. Je tedy kratší než například Škoda Fabia, tu ale překonává na výšku, což je výsledek kulatého oblouku střechy v oblasti dveří.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohled zboku opět určuje masivní přední nárazník, svým klenutím lehce připomínající Škodu Fabia.  Přední světlomety pak vypadají jako kapka vody roztékající se po kapotě pod náporem vzduchu. Nekomplikovaná kabina s rozměrnými předními dveřmi a menšími zadními navazuje na předchozí generaci Micry, podobnost opět končí u zádi, kde klasická Micří kabina navazuje na masivní zadní blatník s nárazníkem. Samostatnou kapitolou jsou šestnáctipalcová tmavá hliníková kola obouvající pneumatiky o rozměrech 185/50.

Záď je tvarována harmonicky a kromě schodu ve spodní části navazujícího na boční křivku tvoří spolu s kabinou vajíčkovitý tvar podobný legendárnímu Fiatu 600. Výklopná záď je u modelu 160 SR opatřena půvabným střešním spoilerem, ve spodní části se skví právě toto označení, které, jak vás později v testu blíže seznámíme, bude postrachem sportovně vyhlížejících, ale líných automobilů. Dominantním prvkem jsou zadní sdružené svítilny s čirou optikou, zasunuté působivě v širokých blatnících. Pamatujte si je, protože to je část vozu, kterou bude Micra svým konkurentům nejčastěji ukazovat.

Nadprůměrný interiér

Nastupování do Micry na přední sedadla je pohodlné, vysokého řidiče trochu zamrzí, že si musí zvyknout na kozlíkový posez, známý právě z třídy malých vozidel. Kdyby se výrobce rozhodl přidat pár centimetrů navíc, tento pocit by zmizel. Ale...

Čtveřici dveří lze otevřít v dosti širokém úhlu, aby posádka bez problémů nastoupila. Sezení vzadu kupodivu neztrpčuje svažující se strop, protože střecha se lomí až za zadními sedadly. Řidič si už při nastupování všimne hravé architektury přístrojové kapličky na palubní desce a hliníkových pedálů, které odlišují SR od línějších verzí Micry. Pochavlu si zaslouží použité plasty, které patří ke vzhledově kvalitnějším podobně jako u konkurenčních modelů Toyoty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní desce dominuje výrazná tříbudíková kaplička s citlivě zapracovaným palubním počítačem v podobě digitálního displeje mezi klasickými budíky. Sportovní trojramenný volant s koženým potahem se dobře drží a je výškově stavitelný. Ovládací prvky topení, ventilace a dalšího příslušenství jsou soustředěny na středovém panelu. Ten začíná již na horní části palubní desky šikovnou přihrádkou pro CD, pokračuje audiosoustavou, ovládáním manuální klimatizace a končí přihrádkou a držáky pro dva nápoje. Mezitím je ještě jedna přihrádka na drobné, která se vyplatí v zemích, kde se platí mýtné na dálničních mýtnicích, popřípadě za vjezd do centra města. Tedy vhodné pro Pražany, které mýto v centru města čeká do čtyř let.

Přihrádka před spolujezdce je sice bez osvětlení, zato s několika přepážkami. Celkem tak Nissan nabízí na palubní desce 5 odkládacích prostorů. Odkládací vaničku v horní části palubní desky zaměrně neuvádíme, protože při sportovnějším stylu jízdy umožňuje cestování věcí po celém autě.

Středový tunel s řadicí pákou a dalšími odkládacími přihrádkami trochu postrádá vyústění v loketní opěrku, která by se na dlouhých cestách hodila. Zato je eho součástí rozevíratelný držák pro dva nápoje, který využijí cestující vzadu. Praktické a nesobecké!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výškově a podélně stavitelná přední sedadla s náznakem bočního vedení jsou spíše francouzsky měkká a jejich úkolem je vracet natěšeného řidiče zpět do reality. Motor často svádí ke sportovní jízdy a právě sedadla jako první řidiče upozorňují, že právě projíždí docela ostrou zatáčku... Kdyby šlo o Recara, věřil by své Micře možná více, než se sluší a patří na tuto třídu.

Zadní sedadla jsou tvořena klasickou lavicí a opěradlem děleným v poměru 60“40. Na výšku poskytuje Micra komfortní svezení i dvoumetrovým pasažérům, pohodlně se vedle sebe vejdou dva cestující, ve třech jako sardinky. Konečně prostor pro nohy je hodně závislý na výšce cestujících na předních sedadlech. Pomineme nelogickou úvahu o prostoru pro nohy při posunutí zadní lavice do kabiny ve prospěch zavazadlového prostoru. Při posunutí předních sedadel dopředu je relativně dost místa pro kolena cestujících, pokud jsou posunuta až dozadu, musíte se smířit s vykloubenými kyčlemi do stran. V oblasti nártů cestujících vzadu je vše v pořádku, poněvadž prostor pod předními sedadly je nadprůměrně hluboký.

Klasikou na zadních sedadlech v této třídě jsou kliky stahování oken u zadních dveří a jen minimalistická kapsa na drobnosti. V rekupitulaci vychází prostor pro cestujícíc vzadu jako uspokojivý a v oblasti prostoru pro hlavu a nárty jako nadprůměrný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor o objemu 251 litrů lze zvětšit až na 371 litrů posunutím zadní lavice do kabiny na úkor prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Při sklopení zadních sedadel lze vyzískat další slušné litry navíc. Pod kobercem na dně zavazadlového prostoru už se nachází jen povinná výbava a neplnohodnotné rezervní kolo s nejvyšší dojezdovou rychlostí 80 km/h.

Na tuto třídu malých vozů (City car) se jedná o dostatečný zavazadelník, který v českých podmínkách může suplovat i Fabii první první generace.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor, Ovladatelnost, Jízda ve městě i mimo město
  3. Výbava cena, Závěr, Technické parametry
  4. Fotogalerie

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2015
Stav: 34 922 km
Cena: 323 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 51 375 km
Cena: 260 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 7 317 km
Cena: 580 000 Kč
Nissan Double Cab 2,5
Rok výroby: 2009
Stav: 189 084 km
Cena: 170 000 Kč
Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 63 319 km
Cena: 245 000 Kč
Nissan Qashqai 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 3 525 km
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků