Nissan LEAF: elektromobil pro rok 2010 představen

Jedním z prvních prakticky využitelných elektromobilů by měl být včera představený Nissan LEAF. Bude jím skutečně?

Elektřina je mezi motoristy v posledních letech považována za takřka všespasitelné božstvo, ale od slov k činům bývá daleko. Ano, máme zde roadster Tesla a několik tříkolových vozítek, ale skutečný elektromobil, jenž by nabízel prostorný interiér, dostatečný dojezd a přijatelnou pořizovací cenu aby člověk pohledal.

Nissan však oznámil, že koncem příštího roku začne v Evropě, Japonsku a Americe začne prodávat svůj nový model LEAF, s nímž se můžete seznámit i na přiložených snímcích. Nissan tvrdí, že LEAF ujede na jedno nabití 160 km, jedná se přitom o praktický pětidvéřový kompakt nižší střední třídy. Podle výrobce má uvedený akční radius uspokojit denní potřeby 70 % všech automobilistů na světě, s čímž naši obchodní zástupci, v nepřeberných množstvích křižující v bílých Fabiích republiku křížem krážem, zřejmě souhlasit nebudou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Naše auto je vůbec prvním praktickým vozem na světě, který si motoristé budou moci dovolit a budou jej chtít používat každý den,“ hrdě prohlásil Masato Inoue šéfující u Nissanu designu. „Specifický vzhled jasně označí nejen Nissan LEAF, ale také počátek nové éry bezemisního provozu,“ dodal.

Novinka je osazena sadou Li-Ionových baterií, jež jí zajistí i dostatečné jízdní výkony. Elektromotor dosahuje výkonu 107 koní (80k W) a točivého momentu 280 Nm, což jsou hodnoty pro danou třídu příznivé. Plné dobití akumulátorů proběhne za 8 hodin, tedy během noci, na 80 % však lze baterie dobít již za 30 minut. Daleko zajímavější je však sledovat všechny detaily, jimiž se u Nissanu snažili optimalizovat vlastnosti tohoto elektromobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Již hlavní reflektory složené ze sad LED zatěžují elektrickou soustavu Nissanu LEAF pouze minimálně, konstrukce jejich krytů navíc má za úkol rozrážet vzduch a směřovat jej a zpětná zrcátka, čímž by měly klesnout aerodynamický odpor i hluk.

Pro zdůraznění ekologičnosti byl interiér navržen v barevné kombinaci připomínající glóbus. Samozřejmostí je velký displej na středovém panelu, který zobrazuje řadu informací od zábavního infosystému IT přes údaje navigace až po vytyčení jízdně dosažitelných oblastí, zbývající energie a stanovení nejbližších dobíjecích stanic. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan LEAF
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků