Nissan GT-R: reinkarnace legendy v detailech

V Tokiu byl představen očekávaný nástupce Nissanu Skyline GT-R. Nová generace pozbyla příjmení Skyline, přivítejte Nissan GT-R.

Nissan si postupné představování nového GT-R pořádně vychutnával a informace o svém novém supersportu k nám doušek po doušku pouštěl snad rok. V posledních týdnech aktivita automobilky nabírala na intenzitě aby mohla vyvrcholit na domácím autosalonu v Tokiu.

Po mnoha kusých informacích a fotografiích jsme se tak dočkali oficiálního představení vozu se všemi detaily, které si vzal na starosti sám šéf automobilky Carlos Chosn. Podívejme se tedy blíže na GT-R. Vůz, který byl vyvíjen jako „supersport pro každého“ a ve kterém spojil Nissan většinu svých inovativních řešení. Vůz, který se ještě nezačal prodávat a už překonává očekávaní časy na okruhu u německého Nürburgu.

Design, exteriér a interiér

Jako první zaujme určitě nezaměnitelný vzhled který je oproti svému předchůdci krokem vpřed. Designéři tak vyvinuli zcela novou koncepci, přičemž supersport se svým starším bratem sdílí jen málo podobných prvků, byť z jeho základů nesporně stále vychází. Ztvárnění exteriéru má kořeny v konceptu GT-R Proto, který byl na tokijském autosalonu představen před dvěma lety, přičemž automobilka se snažila vytvořit robustní, ale elegantní sportovní vůz, který by byl „nezaměnitelně japonský“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tvar karoserie byl navrhován s ohledem na co nejnižší aerodynamický odpor. Svědčí o tom nejen tvar vozu, ale i detaily nárazníků a kapoty. Samotná karoserie je vyrobena z kombinace hliníku a ocelových komponentů. Vynechán nemohl být ani karbon, který byl použit například na výrobu spodního předního nárazníku.

Přehlédnout na vnějšku vozu nelze otvroy na bocích zlepšující odvětrávání motorového prostoru. Vzadu zaujmou dva páry zadních kruhových světel, připomínající GT-R první generace.

Kapitolu o exteriéru uzavřeme pohledem na zcela nový typ stříbrného laku, který automobilka na svém vozu použila vůbec poprvé. Zvláštnost tohoto laku spočívá hlavně v jeho odolnosti vůči kamínkům a nečistotě, podle výrobce si lak zachovává svůj stříbrný lesk i několik desítek let. Docíleno je to speciálním mícháním a v konečném důsledku i nanášením barvy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Po představení exteriéru se pojďme podívat jak to vypadá uvnitř vozu. Celý interiér je laděn do černé barvy a jako materiál byla použita kombinace kůže a alcantary. Dojem luxusu dotvářejí i hojně použity slitinové lišty. I navzdory tomu, že GT-R je vůz ryze sportovní, vevnitř nechybí poměrně velký multifunkční displej, který umí zobrazovat různé údaje o stavu vozidla, vozovky, způsobu jízdy, spotřebě atd. Ve voze nesmí chybět ani nutnost posledních pár let a to integrováná GPS navigace. Pod multifunkčním displejem se nachází ergonomicky uzpůsobený ovládací panel, chybět nemůže ani pořádné audio. V GT-R se o správnou akustiku postará výkonný, 11reproduktorový audiosystém značky Bose.

Co se týče sedadel, ta byla speciálně vyvíjena pro tento vůz a nabízejí různé možnosti nastavení. Nissan GT-R je oficiálně čtyřmístný automobil, ovšem jak to u supersportů a kabrioletů bývá, zadní sedadla jsou spíše nouzová. I když absolvování dlouhé jízdy na zadních sedadlech už může hraničit s masochizmem, své využití mohou najít při jízdě s dětmi (jezdit s dětmi v GT-R je ale také trochu masosmizmus, pro všechny zůčastněné...), nebo spíše na odkládání tašek. Zavazadlový prostor překvapuje svým objemem 315 l.

Motor a technika

Přesuňme se však zase o kus dále a zaměřme se na to, co dělá tento vůz opravdu výjimečným. Pod kapotou o sobě dává hlasitě vědět motor Nissan VR38DETT. Jedná se o šestiválec s objemem 3,8 l a při použití dvojice turbodmychadel se jeho výkon vyšplhal na hodnotu 480 koní. Tato informace mohla zarazit některé zaryté fanoušky, protože ještě před odhalením se spekulovalo, že model GT-R dostane motor s výkonem přes 500 plnokrevníků. To se stane až s příchodem odlehčené a čistě závodní verzi Evo. Pojďme však zpět k dalším údajům, maximální točivý moment 588 Nm je dostupný v rozmezí 3200 až 5200 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O chlazení oleje a tedy i turbodmychadel se stará nový systém vysokotlakého chladiče, který zabezpečuje vyšší efektivitu chlazení. Regulace probíhá klasicky přes termostaty. 

O přesun veškeré síly z motoru na obě nápravy se stará nový typ dvouspojkové šestistupňové převodovky pod označením GR6. Mezi její hlavní výhody má patřit spojení rychlosti razení s jeho plynulostí, což se má postarat nejen o maximální efektivitu, ale i ovladatelnost a snesitelnost rychlých změn převodů pro posádku. Uvidíme, jak tomu bude ve skutečnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Převodovka je řízena prostřednictvím dvojice páček umístněnými pod volantem. Zde jsou nabídnuty tři režimy: M-manuální razení, R- sportovní jízda a A-automatické řazení. Možná trochu neobvyklé je, že auto má zabudován systém podpory pro rojezdy do kopce. V převodovce byly použity  synchrony od známého výrobce převodovek Borg Warner.

Nissan GT-R disponuje i řadou technických prvků, zlepšujících systém řízení všech čtyř kol. Nechybí ani elektronický systém kontroly trakce E-TS a systém dynamického řízení VDC. 

Brzdy a bezpečnost

Správné sportovní auto musí mít i pořádné brzdy a Nissan GT-R určitě není výnimkou. Díky plně odvětrávaným mohutným kotoučovým brzdám Brembo bylý při brzdních testech dosaženy velmi solidní výsledky. Na zastavení z rychlosti 100 km/h potřebovalo GT-R jen 36,6 m. 

Co se týče bezpečnosti, zde je Nissan GT-R taktéž připraven. Asi nejpřekvapivějším prvkem je použití tzv. „pop-up“ kapoty, teda vyklápěcí kapoty, která zmírňuje sílu nárazu při střetu s chodcem. Systémy jako je ABS, VDC a systém elektronického rozdělení brzdní síly EBD jsou v tomto voze samozřejmostí. V interiéru pak nalezneme airbag vodiče a spolujazdca, dále pak hlavové a boční airbagy.

Sportovec pro každého?

Veškeré služby a servis budou mít na starosti tzv. High Performance Nissan Center, kde se budou samotná vozidla i prodávat. Všechny vozy jsou zkontrolovaná po najezdění prvních 1000 km a pak každých 12 měsíců.

Na závěr zůstává už jen vzpomenout, že navzdory tomu, že vozidla jsou primárně určena pro Japonský trh, i v Evropě se určitě najde mnoho nadšenců, který si tento skvost nechají dovézt. Žezlo supersportovních Nissanů přebírá velice schopný nástupce, který bude na okruhu prohánět nejedno Porsche či Ferrari.

Tip: Prohlédněte si video ze Severní smyčky Nürburgringu, kde nový GT-R zaznamenal čas pod 7 minut a 40 sekund.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků