Nissan GT-R a 911 na „brzdě”: jaká je realita?

Oficiální údaje o výkonových parametrech sportovních vozů jsou často úchvatné, ale jaká je skutečnost?

Nové GT-R od Nissanu je ve srovnání s Porsche 911 Turbo svým způsobem záhadné. Ačkoli váží 1 723 kg, zatímco Porsche „jen” 1 633 kg, zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za kratší dobu. Motor Nissanu přitom vykazuje nejvyšší výkon 480 koní a točivý moment vrcholící hodnotou 588 Nm, Porsche ale dosahuje točivého momentu až 620 Nm, maximální výkon je totožný. Americká společnost JSpecConnect proto vzala oba vozy na svoji zkušebnu, aby se jim podívala na zoubek. V popředí zájmu stály vlastnosti právě Nissanu, Porsche bylo zkoušeno jen pro doplnění obrazu.

Použit byl dynamometr Mustang MD-AWD-500-SE, jenž zaznamenává výkon přímo na pneumatikách, měření však proběhlo také na běžně používané „brzdě“ Dynapack, beroucí výkon nikoli z běhounů, ale z nábojů kol. Toto zařízení bylo použito také vloni při zkouškách Nissanu GT-R přímo v Japonsku, který tam vykázal výkon 475 koní. Výsledky tamního měření bohužel nebyly potvrzeny z nezávislého zdroje.

Při použití obou těchto přístrojů lze samozřejmě očekávat hodnoty nižší, než jaké jsou ty „papírové“, protože automobilky měří parametry motorů, jež jsou sice osazeny všemi čerpadly a ostatním příslušenstvím, ale neberou se v úvahu ztráty převodného ústrojí nebo valivý odpor pneumatik.

Na brzdě Mustang byl u Nissanu GT-R naměřen nejvyšší výkon 406 koní při 6 400 ot./min. a maximální točivý moment 560 Nm při 3 800 ot./min. Jak lze rozpoznat z křivek na připojeném grafu, hodnoty a jejich průběhy, naměřené na voze Porsche 911 Turbo byly takřka shodné. Křivky výkonu a točivého momentu jsou přitom u Nissanu podstatně plynulejší, v případě Porsche navíc přichází vrchol točivého momentu sice dříve, zato s velmi prudkým nárůstem. Pro ověření japonských testů byl Nissan nakonec usazen ještě na zařízení Dynapack, kde na nábojích kol vykázal nejvyšší výkon 452 koní a 606 Nm točivého momentu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naměřené hodnoty jsou pro příznivce nového japonského „superauta“ jistě příjemnou informací. Technická vyspělost Nissanu GT-R je reprezentována zbrusu novým vidlicovým šestiválcem se dvěma dmychadly, dvouspojkovou převodovkou nebo pohonem všech kol systémem ATTESA-ETS AWD.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků