Nissan GT-R a 911 na „brzdě”: jaká je realita?

Oficiální údaje o výkonových parametrech sportovních vozů jsou často úchvatné, ale jaká je skutečnost?

Nové GT-R od Nissanu je ve srovnání s Porsche 911 Turbo svým způsobem záhadné. Ačkoli váží 1 723 kg, zatímco Porsche „jen” 1 633 kg, zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za kratší dobu. Motor Nissanu přitom vykazuje nejvyšší výkon 480 koní a točivý moment vrcholící hodnotou 588 Nm, Porsche ale dosahuje točivého momentu až 620 Nm, maximální výkon je totožný. Americká společnost JSpecConnect proto vzala oba vozy na svoji zkušebnu, aby se jim podívala na zoubek. V popředí zájmu stály vlastnosti právě Nissanu, Porsche bylo zkoušeno jen pro doplnění obrazu.

Použit byl dynamometr Mustang MD-AWD-500-SE, jenž zaznamenává výkon přímo na pneumatikách, měření však proběhlo také na běžně používané „brzdě“ Dynapack, beroucí výkon nikoli z běhounů, ale z nábojů kol. Toto zařízení bylo použito také vloni při zkouškách Nissanu GT-R přímo v Japonsku, který tam vykázal výkon 475 koní. Výsledky tamního měření bohužel nebyly potvrzeny z nezávislého zdroje.

Při použití obou těchto přístrojů lze samozřejmě očekávat hodnoty nižší, než jaké jsou ty „papírové“, protože automobilky měří parametry motorů, jež jsou sice osazeny všemi čerpadly a ostatním příslušenstvím, ale neberou se v úvahu ztráty převodného ústrojí nebo valivý odpor pneumatik.

Na brzdě Mustang byl u Nissanu GT-R naměřen nejvyšší výkon 406 koní při 6 400 ot./min. a maximální točivý moment 560 Nm při 3 800 ot./min. Jak lze rozpoznat z křivek na připojeném grafu, hodnoty a jejich průběhy, naměřené na voze Porsche 911 Turbo byly takřka shodné. Křivky výkonu a točivého momentu jsou přitom u Nissanu podstatně plynulejší, v případě Porsche navíc přichází vrchol točivého momentu sice dříve, zato s velmi prudkým nárůstem. Pro ověření japonských testů byl Nissan nakonec usazen ještě na zařízení Dynapack, kde na nábojích kol vykázal nejvyšší výkon 452 koní a 606 Nm točivého momentu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Naměřené hodnoty jsou pro příznivce nového japonského „superauta“ jistě příjemnou informací. Technická vyspělost Nissanu GT-R je reprezentována zbrusu novým vidlicovým šestiválcem se dvěma dmychadly, dvouspojkovou převodovkou nebo pohonem všech kol systémem ATTESA-ETS AWD.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků