Nissan GT-R 2011: řádně vylepšená ikona

Nissan konečně plně představil model GT-R pro modelový rok 2011. Vypadá jako ten současný, v řadě detailů se ale výrazně liší.

Jedno z inovovaných provedení vozu, jenž se stal všeobecně uznávaným supersportem a lamačem rekordů, objevilo na stánku Nissanu již na letošním autosalonu v Paříži. Stalo se tak ale prakticky bez jakéhokoli komentáře a ze zástupců firmy se nepodařilo dostat žádné konkrétnější informace o provedených změnách. Ty jsou včak, ač se to tak na první pohled nemusí zdát, poměrně rozsáhlé.

Konstruktéři Nissan zapracovali mimo jiné na pohonné jednotce. Zvýšil se plnicí tlak turbodmychadla, snížily se odpory v sacím traktu, upraven byl kompresní poměr a časování ventilů je přednastaveno. Také výfuková soustava s větším průřezem přispívá k volnějšímu „dýchání“ motoru, jež vede ke zvýšení výkon i redukci spotřeby. Výkon poskočil na 530 koní (390 kW) při 6 400 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 612 Nm v rozmezí od 3 200 do 6 000 ot./min. Nový je kryt motoru, aby bylo snadné odlišit nové provedení vozu od toho dosavadního.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozornost byla věnována zvýšení tuhosti karoserie, k čemuž přispívá také nová vzpěra mezi horními lůžky předních tlumičů, mezery mezi povrchovými díly jsou menší. Přední pružiny a všechny tlumiče a stabilizátory byly nově odladěny, aby jejich celkové nastavení při příčném zrychlení lépe odpovídalo adhezním schopnostem pneumatik. Světlá výška na zadní nápravě byla omezena pro snížení těžiště a zlepšení ovladatelnosti. Kované ráfky kol, dodávané specializovanou společností Rays, jsou tužší a lehčí než dosud, zdobí je namodralé lakování a obouvají pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST CTT.

Přítlak vozu byl celkově navýšen o 10 %, součinitel odporu vzduchu naproti tomu poklesl na hodnotu 0,26. K tomu přispívá také nový přední nárazník s vestavěnými denními světly z LED a nárazník zadní, který zároveň zefektivňuje chlazení brzd a výfuku. Spodní hrana nárazníku je nyní nižší a vystupují z něj dva páry kulatých koncovek výfuků většího průměru než dosud. Na výběr bude šest laků karoserie včetně dvou nových odstínů Meteo Flake Black Pearl aAurora Flare Blue Pearl.

Není bez zajímavosti, že systém pohonu všech kol je nyní vypínatelný, nicméně jen do rychlosti 10 km/h a za současného využití alespoň poloviny z maximáĺního rejdu řízení. Smyslem této možnosti je zlepšení manévrovatelnosti, usnadnit má zejména parkování s vozem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř si všimneme upraveného přístrojového štítu, rozměrného displeje vestavěné navigační soustavy nebo obkladu středové konzole z uhlíkových kompozitů. Změn doznaly čalounění sedadel, zpracování volantu s řadicími páčkami z hořčíkové slitiny a povrchová úprava některých doplňků.

Provedení Spec-V se od standardního GT-R na první pohled nikterak neliší, zahrnuje ale možnost nárazového zvýšení vrcholu točivého momentu na 632 Nm v intervalu 3 600 až 5 600 ot./min. Stabilizační soustava VDC má v tomto případě specifický program, jiný je též materiál, z něhož jsou vyrobeny brzdové desky na zadních kolech. Všechny tyto změny by pochopitelně měly přispět lepšímu chování vozu při zejména okruhovém využití.

Pokud by vás verze Spec-V neuspokojovala, můžete pro použití na závodních drahách zvolit ještě ostřejší provedení s úplným názvem Nissan GT-R Club Track. O něm toho mnoho nevíme, Nissan však slibuje, že teprve tato verze dovolí řidiči využít plný výkonnostní potenciál řady GT-R.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Běžného motoristu“ by pak mohla zajímat spíše edice GT-R Egoist. Ta do nabídky přináší hned dvě desítky barev interiérů a vylepšenou audiosoustavu Bose. Útroby těchto vozů mají být vyráběny společností Seton Company z německého Muelheimu a opatřeny ručně zpracovaným koženým čalouněním. Nissan GT-R Egoist nabídne také zadní spoiler z uhlíkových kompozitů a titanový výfukový trakt. Podle všeho bude řada Egoist levnější alternativou prestižní verze Spec-V.

Verze Club Track a Egoist jsou zatím k dispozici pouze pro japonský trh, Evropu by ale tentokrát neměly minout.

Na závěr pŕidáváme předběžné, prostým přepočtem z japonských jenů získané ceny: GT-R Black Edition - 82 500 Eur, GT-R Premium Edition - 83 800 Eur, GT-R Spec-V - 140 000 Eur, GT-R Egoist - 133 000 eur.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R 2011
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R 2011 Egoist
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků