Nissan GT-R 2011: řádně vylepšená ikona

Nissan konečně plně představil model GT-R pro modelový rok 2011. Vypadá jako ten současný, v řadě detailů se ale výrazně liší.

Jedno z inovovaných provedení vozu, jenž se stal všeobecně uznávaným supersportem a lamačem rekordů, objevilo na stánku Nissanu již na letošním autosalonu v Paříži. Stalo se tak ale prakticky bez jakéhokoli komentáře a ze zástupců firmy se nepodařilo dostat žádné konkrétnější informace o provedených změnách. Ty jsou včak, ač se to tak na první pohled nemusí zdát, poměrně rozsáhlé.

Konstruktéři Nissan zapracovali mimo jiné na pohonné jednotce. Zvýšil se plnicí tlak turbodmychadla, snížily se odpory v sacím traktu, upraven byl kompresní poměr a časování ventilů je přednastaveno. Také výfuková soustava s větším průřezem přispívá k volnějšímu „dýchání“ motoru, jež vede ke zvýšení výkon i redukci spotřeby. Výkon poskočil na 530 koní (390 kW) při 6 400 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 612 Nm v rozmezí od 3 200 do 6 000 ot./min. Nový je kryt motoru, aby bylo snadné odlišit nové provedení vozu od toho dosavadního.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozornost byla věnována zvýšení tuhosti karoserie, k čemuž přispívá také nová vzpěra mezi horními lůžky předních tlumičů, mezery mezi povrchovými díly jsou menší. Přední pružiny a všechny tlumiče a stabilizátory byly nově odladěny, aby jejich celkové nastavení při příčném zrychlení lépe odpovídalo adhezním schopnostem pneumatik. Světlá výška na zadní nápravě byla omezena pro snížení těžiště a zlepšení ovladatelnosti. Kované ráfky kol, dodávané specializovanou společností Rays, jsou tužší a lehčí než dosud, zdobí je namodralé lakování a obouvají pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST CTT.

Přítlak vozu byl celkově navýšen o 10 %, součinitel odporu vzduchu naproti tomu poklesl na hodnotu 0,26. K tomu přispívá také nový přední nárazník s vestavěnými denními světly z LED a nárazník zadní, který zároveň zefektivňuje chlazení brzd a výfuku. Spodní hrana nárazníku je nyní nižší a vystupují z něj dva páry kulatých koncovek výfuků většího průměru než dosud. Na výběr bude šest laků karoserie včetně dvou nových odstínů Meteo Flake Black Pearl aAurora Flare Blue Pearl.

Není bez zajímavosti, že systém pohonu všech kol je nyní vypínatelný, nicméně jen do rychlosti 10 km/h a za současného využití alespoň poloviny z maximáĺního rejdu řízení. Smyslem této možnosti je zlepšení manévrovatelnosti, usnadnit má zejména parkování s vozem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř si všimneme upraveného přístrojového štítu, rozměrného displeje vestavěné navigační soustavy nebo obkladu středové konzole z uhlíkových kompozitů. Změn doznaly čalounění sedadel, zpracování volantu s řadicími páčkami z hořčíkové slitiny a povrchová úprava některých doplňků.

Provedení Spec-V se od standardního GT-R na první pohled nikterak neliší, zahrnuje ale možnost nárazového zvýšení vrcholu točivého momentu na 632 Nm v intervalu 3 600 až 5 600 ot./min. Stabilizační soustava VDC má v tomto případě specifický program, jiný je též materiál, z něhož jsou vyrobeny brzdové desky na zadních kolech. Všechny tyto změny by pochopitelně měly přispět lepšímu chování vozu při zejména okruhovém využití.

Pokud by vás verze Spec-V neuspokojovala, můžete pro použití na závodních drahách zvolit ještě ostřejší provedení s úplným názvem Nissan GT-R Club Track. O něm toho mnoho nevíme, Nissan však slibuje, že teprve tato verze dovolí řidiči využít plný výkonnostní potenciál řady GT-R.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Běžného motoristu“ by pak mohla zajímat spíše edice GT-R Egoist. Ta do nabídky přináší hned dvě desítky barev interiérů a vylepšenou audiosoustavu Bose. Útroby těchto vozů mají být vyráběny společností Seton Company z německého Muelheimu a opatřeny ručně zpracovaným koženým čalouněním. Nissan GT-R Egoist nabídne také zadní spoiler z uhlíkových kompozitů a titanový výfukový trakt. Podle všeho bude řada Egoist levnější alternativou prestižní verze Spec-V.

Verze Club Track a Egoist jsou zatím k dispozici pouze pro japonský trh, Evropu by ale tentokrát neměly minout.

Na závěr pŕidáváme předběžné, prostým přepočtem z japonských jenů získané ceny: GT-R Black Edition - 82 500 Eur, GT-R Premium Edition - 83 800 Eur, GT-R Spec-V - 140 000 Eur, GT-R Egoist - 133 000 eur.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R 2011
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan GT-R 2011 Egoist
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků