Nissan EXA - kouzlo variability

Automobil, který by v jedné konstrukci slučoval přednosti všech druhů karoserií, zůstane navždy jen snem. Nissan se přesto o něco takového pokusil s typem EXA.

Označení EXA se na produktech japonské automobilky Nissan objevilo poprvé v roce 1982. Tehdy se jednalo o dvoudveřové kupé s módními výklopnými předními světlomety, které patřilo do modelové řady s kódovým označením N12 (Pulsar).

Zajímavější je ovšem následující generace s kódovým označením KN13 respektive KEN13. Tyto vozy nesly v Japonsku a Austrálii název Nissan EXA, zatímco v Severní Americe se prodávaly pod názvem Pulsar NX.

Nissan EXA byl na japonský trh uveden v říjnu 1986 a v nabídce vydržel až do roku 1991.

Kupé, kombi nebo kabriolet

K dispozici byly dvě základní verze EXA Coupé a EXA Canopy, obě s 2+2místným interiérem. V obou případech měl Nissan EXA stejně jako předchůdce dvoudveřovou karoserii s výklopnými hlavními světlomety.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nissan EXA Coupé a Nissan EXA Canopy.

Výměnné panely byly vyrobeny z kombinace plechu a skla, plátna a vinylu (Softback), nebo laminátu a skla. Některé použité stylistické prvky, zejména tvarové řešení zádě kupé a zadních světlometů, prozrazují inspiraci konceptem Nissan NX-21 z roku 1983. Ten však měl vzadu místo klasického pístového motoru plynovou turbínu a do interiéru se nastupovalo velkými bočními dveřmi výklopnými vzhůru.

Velkosériová technika

Vozy Nissan EXA byly zpočátku poháněny výhradně čtyřválcem 1,6 litru s výkonem 88 kW (120 k) v kombinaci s pětistupňovou mechanickou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Později nabídku doplnila větší jednotka 1,8 litru vyladěná na 93 kW (127 k).

Již z toho je patrné, že Nissan EXA vyráběný výhradně s pohonem předních kol nikdy neměl žádné sportovní ambice.

Klepněte pro větší obrázek

Podvozek s 13“ nebo 14“ koly spoléhal vpředu na vzpěry McPherson, zatímco zadní kola byla zavěšena na svislých vzpěrách s dvojicemi příčných ramen. Hřebenové řízení pracovalo s hydraulickým posilovačem. Zpomalení vozidla měly na starosti kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu a v závislosti na modelu a trhu bubnové nebo kotoučové brzdy vzadu.

Pozoruhodný čtyřmístný vůz byl postaven na rozvoru 2430 mm a měl vnější rozměry 4230 x 1680 x 1295 mm. Pohotovostní hmotnost japonské verze základního modelu byla 1060 kg, australské provedení s motorem 1,8 litru vážilo 1145 kg. 


 

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 7 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků