Nissan ECO Pedal: vlastní cesta k šetrnosti?

„Aktivní pedál” plynu Nissanu bude řidiči zamezovat v příliš neúsporné jizdě. Jde jen o otravnou pomůcku, nebo užitečnou věc?
Nissan ECO Pedal: vlastní cesta k šetrnosti?

Zatímco většina ostatních výrobců se snaží snižovat spotřebu svých vozidel redukováním hmotnosti, zmenšováním objemu agregátů, nebo vylepšováním aerodynamiky, Nissan si zvolil vlastní cestu. Snižování spotřeby nechává na samotném řidiči, jemuž bude při ekonomické jízdě asistovat nový systém ECO Pedal. Celý princip spočívá v elektronickém systému, který sleduje aktuální spotřebu a řidičovou práci s plynovým pedálem. Cílem je, aby řidič dosáhl optimum, při němž je jízda za aktuálních podmínek co nejekonomičtější a podle slov vývojářů, se při použití tohoto systému snižuje celková spotřeba o 5 až 10 procent.

Jak už bylo zmíněno, systém sleduje dva hlavní faktory, dle kterých hned vyhodnocuje, při které poloze plynového pedálu bude jízda co nejšetrnější a kromě toho si systém všímá i další vedlejší údaje. Součástí je třeba podrobní počítaní spotřeby, udání přesné rychlosti, při které bude spotřeba co nejnižší, nebo vypočítá nejvhodnějšího způsobu rozbíhání. Až do této chvíle bychom mohli tento systém označit za celkem benevolentní a užitečný, vždyť je jen na řidiči, zda chce jezdit jen z jakési nutnosti za co nejnižší cenu, nebo si chce chvíle za volantem zpestřit trochu rychlejší a dynamičtější jízdou. To ale při použití tohoto systému nebude možné, protože plynový pedál začne při neekonomické jízdě tlačit zpět do „ekonomické polohy“, avšak i navzdory tomuto tlaku bude možné zatlačit pedál blíže k podlaze (třeba při předjíždění). Jednodušeji řečeno plynový pedál bude působit protikladem tak, abychom jezdili úsporně a motor nevytáčeli, a aby kontrolka ECO na otáčkoměru svítila zeleně. Touto vlastností se systém řadí mezi ty, které vládu řidiče nad vozidlem značně omezují a je jen na každém z nás, zda dovolí, aby mu do řízení „kecal“ nějaký elektronický přístroj.  

Snad nejlepší na celém systému je to, že se dá vypnout a tak, když vás „jízda na spotřebu“ přestane bavit, stačí stlačit tlačítko a opět se můžete stát pánem svého vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Protivný pedál od Nissanu: horší než tchýně?
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků