Nissan ECO Pedal: vlastní cesta k šetrnosti?

„Aktivní pedál” plynu Nissanu bude řidiči zamezovat v příliš neúsporné jizdě. Jde jen o otravnou pomůcku, nebo užitečnou věc?
Nissan ECO Pedal: vlastní cesta k šetrnosti?

Zatímco většina ostatních výrobců se snaží snižovat spotřebu svých vozidel redukováním hmotnosti, zmenšováním objemu agregátů, nebo vylepšováním aerodynamiky, Nissan si zvolil vlastní cestu. Snižování spotřeby nechává na samotném řidiči, jemuž bude při ekonomické jízdě asistovat nový systém ECO Pedal. Celý princip spočívá v elektronickém systému, který sleduje aktuální spotřebu a řidičovou práci s plynovým pedálem. Cílem je, aby řidič dosáhl optimum, při němž je jízda za aktuálních podmínek co nejekonomičtější a podle slov vývojářů, se při použití tohoto systému snižuje celková spotřeba o 5 až 10 procent.

Jak už bylo zmíněno, systém sleduje dva hlavní faktory, dle kterých hned vyhodnocuje, při které poloze plynového pedálu bude jízda co nejšetrnější a kromě toho si systém všímá i další vedlejší údaje. Součástí je třeba podrobní počítaní spotřeby, udání přesné rychlosti, při které bude spotřeba co nejnižší, nebo vypočítá nejvhodnějšího způsobu rozbíhání. Až do této chvíle bychom mohli tento systém označit za celkem benevolentní a užitečný, vždyť je jen na řidiči, zda chce jezdit jen z jakési nutnosti za co nejnižší cenu, nebo si chce chvíle za volantem zpestřit trochu rychlejší a dynamičtější jízdou. To ale při použití tohoto systému nebude možné, protože plynový pedál začne při neekonomické jízdě tlačit zpět do „ekonomické polohy“, avšak i navzdory tomuto tlaku bude možné zatlačit pedál blíže k podlaze (třeba při předjíždění). Jednodušeji řečeno plynový pedál bude působit protikladem tak, abychom jezdili úsporně a motor nevytáčeli, a aby kontrolka ECO na otáčkoměru svítila zeleně. Touto vlastností se systém řadí mezi ty, které vládu řidiče nad vozidlem značně omezují a je jen na každém z nás, zda dovolí, aby mu do řízení „kecal“ nějaký elektronický přístroj.  

Snad nejlepší na celém systému je to, že se dá vypnout a tak, když vás „jízda na spotřebu“ přestane bavit, stačí stlačit tlačítko a opět se můžete stát pánem svého vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Protivný pedál od Nissanu: horší než tchýně?
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků