Nissan Crossbow drsně, ale v pohodě

Technický vývoj nelze zastavit. Jednotlivé značky tak investují značné prostředky do vývoje různých moderních systémů, které zlepšují užitné vlastnosti vozů a pomáhají jim obstát ve srovnání s konkurencí. Jen mezi terénními vozy jakoby se čas zastavil …
Nissan Crossbow drsně, ale v pohodě
Samozřejmě tím máme na mysli skutečné terénní specialisty, nikoliv populární vozy kategorie SUV. Mezi skutečné off-roady zcela nepochybně patří třeba Land-Rover Defender, Nissan Patrol GR, Toyota Land Cruiser 90 či Mitsubishi Pajero.

Co platí dnes, nebude platit zítra

Nejvíce moderní techniky je použito v novém Pajeru, naopak nejklasičtější konstrukcí je Landrover, jenž se dodnes velmi podobá svému předchůdci z konce čtyřicátých let. Když dojde na měření sil v terénu, tak právě veterán současné automobilové produkce jednoznačně vítězí. Naopak supermoderní Pajero možná trochu zůstává vzadu. Ti, kdo hledají dopravní prostředek pro provoz v obtížných terénních podmínkách, tak musí volit stroj, na němž se poválečné snažení automobilových konstruktérů podepsalo jen minimálně.

Investice do systémů zlepšujících provozní úspornost, komfort a bezpečí vozů se totiž musí zaplatit. Výrobce tak musí vždycky zkonstruovat vůz pro co nejširší spektrum zákazníků, což je třeba i případ zmíněného Mitsubishi Pajero, jež se s elegancí pohybuje po dálnicích, vypadá reprezentativně, nespotřebuje příliš mnoho paliva, poskytuje znamenitý komfort a dost toho dokáže i po opuštění silnice. Uvažovat o něm tak může každý, kdo na něj má peníze.

Naopak klientela drsných terénních vozů bude vždy daleko méně početná, vždyť příležitostí pro uplatnění terénních schopností vlivem rozvoje silniční sítě a opatřením na ochranu přírody neustále ubývá. Pokud tak Nissan jednou zrealizuje svoji vizi nazvanou Crossbow představenou na uplynulém frankfurtském autosalonu, půjde o dosti neobvyklý krok. Představená vize je totiž právě oním nekompromisním terénním vozem nabitým moderní technikou.

Pro koho to bude

Typický kupec případného sériového následníka současného konceptu je podle vyjádření zástupců evropského designerského centra Nissanu úspěšný a sebevědomý člověk s dobrodružnými sklony, mladý Klepněte pro větší obrázeksrdcem a s fascinací přírodou a cestováním. Chce projet kudykoli, ale přesto očekává v každém okamžiku velmi vysoký standard komfortu.

Nissan Crossbow mu poskytne takový pocit bezpečí a pohodlí, jaký dosud znal snad jen z letadla. Znáte to i vy – v pohodlí a teple si konzumujete občerstvení, zatímco venku je mínus padesát a ty hory pod vámi také nevypadají jako bůhvíjak přívětivé místo. Podobná situace, i když jen na zemi, může nastat, až Crossbow začne jezdit. Sedíte uvnitř na pohodlných sedačkách, posloucháte hudbu z audiosystému a díky propracovanému prosklení máte znamenitý výhled na to, jak od ohromných dvacetipalcových kol odlétají kameny a cáká bahno při zdolávání ohromného stoupání.

Přitom všem se kocháte tvary supermoderní přístrojové desky se středovým panelem „zavěšeným“ kousek nad podlahou, a přestože liduprázdnou divočinou jedete již mnoho hodin, nepociťujete díky skvělým sedačkám a výbornému podvozku téměř žádnou únavu. Pocit bezpečí vám dodává dostatečně designově zvýrazněná ochranná „kapsle“ z vysokopevnostní oceli ovinutá kolem prostoru pro posádku.

Převratná technika

Samotní zástupci Nissanu považují Crossbow v současné fázi jeho vývoje za designérské cvičení. Je přitom zvláštní, že v popisu typického zájemce o tento vůz najdeme, že vnější tvary jej v podstatě nezajímají, vybírá si hlavně na základě technických parametrů.

Všechno na představeném konceptu má ale svůj praktický význam. Mohutné prahy se při otevření dveří vysunou směrem dolů a vytvoří tím praktický schůdek, jenž posádce pomůže při nastupování překonat značnou světlou výšku vozu. Veliké podběhy zase ukazují na extrémně dlouhý zdvih pérování, díky jemuž podvozek pohltí i rázy od skutečně velkých kamenů. Také žebra na rozměrné ploché střeše vozu nejsou samoúčelná. Odolnou pryží potažená střecha totiž snese značné zatížení, což se uplatní nejen při přepravě expedičního vybavení, ale také zlepšuje bezpečnost posádky vozu při pohybu v divočině. Dveře se sice na základě impulsu dotekového čidla elektromagneticky otvírají velice rychle, přesto může být snazší před rozlíceným nosorožcem prostě vyskočit na střechu. Zbývá jen otázka, kdo rychleji vyhladoví.

O „vnitřnostech“ Nissanu Crossbow není známo téměř nic, kromě toho, že pro jeho pohon se počítá s osmiválcovým motorem. Ve své současné podobě naději na sériovou výrobu koncept určitě nemá. Podobně by však jednou mohl vypadat nástupce současné generace legendárního terénního experta Patrola GR. Jeho několik generací se totiž nyní prohání po cestách i necestách celého světa již padesát let.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků