Kapitoly článku:
Podvozek
Jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou Almery. Zadní náprava typu multilink je skutečně chloubou Nissanu. Víceprvkové zavěšení drží zadní kola v optimálním postavení vůči vozovce a to nezávisle na režimu jízdy. Zejména kvalitní táhlé zatáčky je pravým potěšením projíždět- chování auta je příjemné, auto se chová stabilně a "zadek" neuskakuje. Mám testovací zatáčku před Pardubicemi a tam jsem s Almerou dosáhl rychlosti o 20 km/h vyšší, než s Octavií. Na druhou stranu je třeba říci, že nekvalitní okresky projeté vysokou rychlostí dokáží Nissan pořádně rozhodit.
Jízdní vlastnosti jsou významně ovlivněny obutím. Zvolil jsem tehdy příplatkové obutí (dnes je to v této motorizaci standard) 195/55 na 16" kolech z lehkých slitin. Auto je o poznání tvrdší a stabilnější než na klasických ocelových patnáctipalcových kolech.
Posilovač řízení nemá výrazný degresívní účinek. Zpočátku jsem se cítil nejistě, po pár tisících kilometrech jsem si zvykl. Přesto si myslím, že při vyšších rychlostech by měla být účinnost posilovače více utlumena.
Bezpečnost
Vybral jsem si Nissan Almeru mimo jiné kvůli bohaté bezpečnostní výbavě. Ve standardu najdete přední a boční airbagy, kotoučové brzdy na všech kolech, antiblokovací systém včetně brzdového asistentu a EBD. Již jsem se zmiňoval o tom, že všechny sedadla mají tříbodové pásy a opěrky hlavy, přední sedadla mají navíc pyrotechnické předpínače pásů, stejně jako aktivní opěrky hlavy (tedy při nárazu zezadu se vytrčí proti hlavě a sníží nebezpečí zranění).
Nissan prošel crash testem v roce 2001 a dostal 4 hvězdičky. Při loňském faceliftu byla ještě zdokonalena bezpečnost zesílením karosérie. Sám jsem bezpečnost auta netestoval a hodlám u toho zůstat.
Vnitřní výbava, komfort
Almera je podle mého názoru vybavena dostatečně vzhledem k třídě, do které patří. K základní výbavě patří elektrické ovládání všech oken a zrcátek a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Součástí vnitřní výbavy je integrovaný systém s automatickou klimatizací, rádiem kombinovaným s CD přehrávačem a palubním počítačem. Vše můžete ovládat pomocí systému N-form. Díky tomu je možné zmenšit počet tlačítek na středovém panelu a (podle mého názoru) ovládání zásadním způsobem zjednodušit. Data jsou zobrazována na 5" černobílém displeji v kapličce nad středovou kapličkou.
U rádia bych se trochu zastavil. Zpočátku jsem hořce plakal a nedovedl si představit, že přijdu o MP3 přehrávač v autě. Dokonce jsem do auta propašoval disk s MP3 a zkoušel, jestli auto nemá nějaké nedokumentované funkce. Nemělo. Teď ale nelituju- rádio hraje slušně, CD placky jsou celkem skladné a hlavně: nemáte strach o to, že vám rádio někdo ukradne. Vzhledem k tomu, že je oddělené tělo přístroje a displej, tak krádež předpokládá nasazení mentálně retardovaného dřevorubce. K dispozici máte šest reproduktorů, kvalita zvuku odpovídá tomu, že jde o standardně dodávané příslušenství. Zajímavostí je, že si rádio pamatuje nastavení předvolených stanic pro každou sadu klíčů zvlášť a že umí automaticky zesilovat podle rychlosti jízdy. Základní funkce rádia, CD a palubního počítače můžete ovládat i na kůží potaženém volantu.
Jak jsem již napsal, klimatizace je automatická. Opravdu automatická, i když jen jednozónová. Není tak automatická, jak tvrdí Škodovka, že ji má ve Fabii a nové Octavii, ale je jaksi automatičtější. Nejenom si hlídá teplotu vystupujícího vzduchu, ale současně řídí intenzitu foukání větráků a směr, kterým proudí vzduch. Takže v zimních měsících se nejdříve neděje nic, po částečném zahřátí motoru začne intenzívně foukat na nohy teplý vzduch, po vyhřátí auta se přepnou větráky na udržování teploty. K tomu si můžete ručně zapnout odmrazování čelního skla- to funguje naprosto bezvadně. V létě klimatizace reaguje i na to, že zajedete do lesa a podle toho upraví režim klimání. Tolik nenápadný půvab buržoazie.
Design palubní desky je poměrně atraktivní, jen kaplička displeje palubního počítače je trochu vředovitá a i k zpracování mám výhrady. Na druhou stranu po třiceti tisících kilometrech ani na pražské dlažbě nic nerachotí. V autě najdete všechny základní ovladače na logických místech, jedinou výjimkou je spouštění stěračů- to je směrem dolů. Zřejmě to pozůstatek z pravostranného řízení. Pro ovládání integrovaného systému rádia, klimatizace a palubního počítače doporučuji, abyste si přečetli manuál a vyzkoušeli doma na parkovišti. Ovládání vám po čase přejde do krve a budete si jej pochvalovat. V opačném případě se nevyhnete některým renoncům, které provázejí testy Almery v motoristických časopisech.
Palubní počítač zobrazuje všechny základní funkce, chybí mu ale krátkodobá paměť a hlášení okamžité spotřeby.
Sedadlo řidiče má fajn proporce a není ani tvrdé, ani přílišně měkké. Sedák je nastavitelný nezávisle vpředu a vzadu a má ideální délku. V Octavii se mi při cestách nad 500 km odkrvovala levá noha, v Almeře se mi to ještě nestalo. Jak jsem již napsal, vzadu jsou v podstatě dvě místa, to třetí je díky tvarování sedaček spíše nouzové.
Ekonomika, spolehlivost, servis
Auto využívám k delším cestám po celých Čechách i na krátké pojížďky mezi domovem a prací. Nepatřím k drakům jezdícím brzda - plyn, ale asi bych nevyhrál ani Eco rallye. Se zimním vzorkem jezdím s průměrnou spotřebou 7.9 (režim dálnice tachometrových 150; okresky (100 km/h) a ucpaná Praha). V létě na okreskách se v pohodě vejdu pod 6.5 litru. Výsledný bezpečný dojezd na nádrž 55 litrů se pohybuje mezi 650 a 700 km.
Velice mile mě překvapila cena první garanční prohlídky po 15.000 km - byla okolo 3.500 včetně výměny oleje. Za druhou po 30.000 km jsem zaplatil 6.000 Kč, protože se navíc měnily filtry. Celkově mám pocit, že náklady na pravidelné prohlídky jsou snesitelné.
Nissan na Almeru poskytuje celoevropskou záruku v délce tří let nebo sta tisíc kilometrů, podle toho, co nastane dřív. Za první rok mě potkaly tyto závady:
- cca 5.000 km málo kapaliny v klimatizaci; dolito, servis za trest umyl auto,
- cca 7.000 km praskl ozdobný proužek na řadicí páce; opraveno v rámci záruky,
- cca 30.000 km praskly prakticky současně obě žárovky předních potkávacích světel; při pokusu o výměnu v noci a mrazu se mi podařilo ulomit parabolu pravého světla.
Zde bych se trochu zastavil. Až donedávna jsem se domníval, že nejhůře se žárovky mění u Opelu Astra první generace. Mýlil jsem se, Nissan Almera je na tom o poznání hůře. Zejména výměna žárovky pravého světla je akce jak dělaná pro gynekologa s třicetiletou praxí. Takže mé doporučení, pokud máte Almeru: vyzkoušejte si výměnu žárovek v teple, klidu a světle a dobře si to zapamatujte. Pamatujte, že těžce na cvičišti, o mnoho lehčeji ve tmě na dálnici. Abych to shrnul: celá ta sranda s výměnou žárovek znamenala výměnu celého pravého světla. No neberte to za ty prachy.
Krátce bych se na závěr zmínil o servisu. Chovají se ke mě jako k zákazníkovi, což je něco, co mě se Škodovkou nepotkalo. Snaží se mi vyjít vstříc a když se jim auto dostane do rukou, tak ho navíc ještě umyjí. Takže servis je na jedničku. Jen to rádio Blaník by mohli přeladit na něco méně mile českého.
Závěrečné zhodnocení
Mám Nissan Almeru necelý rok. Po této době musím konstatovat, že své tehdejší volby nelituji a ani dnes i přes atraktivní nabídku nových modelů bych se nerozhodl jinak. Velice mi vyhovují bezpečné jízdní vlastnosti, solidní motor s rozumnou spotřebou, pohodlí a vnitřní výbava. Nelíbí se mi naopak kvalita provedení přístrojové desky a nedotaženost některých detailů.
Nissan Almera 1.8 sedan ve výbavě Acenta stojí 513.000 Kč, v současnosti Nissan poskytuje slevu 10%. Základní cena sedanu s motorem 1.5 je 391.000 Kč, sleva je poskytována i u tohoto modelu.
Tajný tip: Nyní Nissan Praha prodává Almery 1.5 hatchback převzaté z operativního leasingu. Cena za rok staré auta s maximálně 30.000 km je pohybuje okolo 280.000 Kč.
Užitečné odkazy
www.nissan-almera.cz/ Oficiální stránky dovozce (česky)
www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=86 Crash test Euro NCAP (anglicky)
www.jdpa.com/pdf/2002112b.pdf Výzkumy spokojenosti uživatelů JD Power v Německu (německy)
www.uglycars.co.uk Nejošklivější auta planety (anglicky)