Kapitoly článku:
- Krátce o Almeře, výbava, design, rozměry
- Sedadla vpředu, palubní deska, ergonomie
- Místo vzadu, motor, dynamika, spotřeba
- Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, plusy a minusy, výbava
- Fotogalerie - všechny snímky pohromadě
Tvrdý, ale jistý
Hned po ujetí pár kilometrů po pražských silnicích mne překvapil podvozek. Jistě, očekával jsem skvělé jízdní vlastnosti díky nezávislému zavěšení zadních kol, že to ale bude doprovázeno tak tvrdým naladěním odpružení jsem ale nečekal. Pravda, Tekna má ve standardu 16" kola, to ale neznamená, že by řidič a spolujezdci museli cítit doslova každý kamínek na silnici. Ve městě to znamenalo na dírách, kolejích a nerovnostech snížit rychlost více než u většiny konkurence. Na druhou stranu tvrdší tlumiče dávají větší jistotu při vyhýbacích manévrech či průjezdech zatáčkou, tam si Almera vede skutečně skvěle. Trochu paradoxně jsou rychlejší průjezdy doprovázeny většími náklony karoserie, ty ale Almeru nijak nerozhodí, auto je pevné v kramflecích. Ale ani myšky ani jiné poněkud nestandardní situace („kde se přede mnou vzal ten kamion?“) ovšem Almeře nevadí.
Posilovač patří do staré školy, takže nemá proměnný účinek. Při parkování byste ocenili větší záběr, naopak po rozjezdu zase menší. Když jedete stotřicítkou na dálnici a máte v ruce „lehký“ volant, na jistotě to nepřidá. Vyjeté koleje a nerovnosti vám ho tu a tam berou z ruky, takže je na místě volant dobře držet. Brzdy jsou velmi dobré, ale jejich nástup je poněkud pozvolný. Resp. jinak: na pedál je nutné silně šlápnout; zpočátku jde zlehka, pak ale ztuhne. Když došlápnete na doraz, gumy zakvičí i na suchém povrchu a zasáhne ABS. Rozhodně se mi nestalo, že bych někdy neubrzdil, kotouče na všech kolech měly vždy výraznou rezervu. Odhlučnění interiéru patří k dobrému standardu, ve vyšších rychlostech mne ale překvapil poněkud hlasitější svist jdoucí od předních A-sloupků. Méně se také mohl přenášet do interiéru hluk od valení pneumatik.
Kufr trochu z kopce
Na závěr jsem si nechal zavazadlový prostor. Ten má v této třídě běžný objem 355 l, je však trošičku „z kopce“, takže pokud položíte kuličku k sedadlům, skoulí se ke dveřím. Tímto trikem bylo dosaženo toho, aby po sklopení zadních opěradel vznikla rovná plocha bez schodku. Sklápí se pouze opěradla, sedáky zůstávají na svém místě. Při sklápění není nutné vyndávat opěrky, stačí je zasunout. Páté dveře se vyklápí dostatečně vysoko, zkrátka není co vytknout.
Zavazadlový prostor má průměrnou velikost --- Sklopení sedadel je otázka pár sekund
A na závěr ještě dodatek k centrálnímu zamykání. To je totiž dvojité, takže na poprvé dálkařem odemknete pouze řidiči, a teprve druhým stiskem, který musí následovat hned pod prvním, otevřete zbytek. Osobně to považuji za praktické, když totiž nastupujete do auta sami, nemůže se vám stát, že by si „přisedl“ někdo nezvaný. Pokud selže dálkové ovládání, najdete pod krytem na klice i běžný zámek.
Almera nepatří do starého železa
Nissan Almera je i přes své relativní stáří stále dobré auto, které mohu díky zajímavým cenám jen doporučit. Pokud se spokojíte s menší nabídkou místa vzadu, nevadí vám trochu extravagantní vzhled palubky a vyberete si mezi sedanem a hatchbackem, pak není nic, co by vás mohlo odradit. Snad jen zájemci o silnější benzínový motor asi půjdou jinam, osmnáctistovka patří ve své kategorii spíše k průměru, neexceluje ani výkonem, ani maximem točivého momentu. Na druhou stranu má relativně nízkou spotřebu a dobře táhne v celém spektru otáček. Trochu mne mrzela – a mrzí na japonských vozech obecně – malá nabídka příplatkové výbavy. Na druhou stranu Tekna má v základu až na výjimky (tempomat) vše důležité.
Plusy:
- dobrá dynamika
- nízká cena v akci
- pohodlná sedadla
Minusy:
- méně místa vzadu
- trochu hlučnější projev motoru
Parametry
- Nissan Almera 2.2 dCi Tekna
- Rozměry: 4 197 x 1 706 x 1 448 mm
- Rozvor: 2 535 mm
- Hmotnost: 1304-1373 kg
- Zavazadlový prostor: 355 l
- Kola: 195/55 R16, litá
- Motor: 2.2 dCi, 100 kW/4 000 ot., 304 Nm/2 000 ot.
- Zrychlení na sto km/h: 9,2 s
- Max. rychlost: 200 km/h
- Spotřeba: 7,9/4,8/5,9 l/100 km
- Převodovka: manuální, šestistupňová
- Palivová nádrž: 60 l
- Cena: 596 000 Kč
Výbava: metalíza (+12 000 Kč), přední a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy, ABS+ESP, přední a zadní kotoučové brzdy, automatická klimatizace, výškově nastavitelný volant potažený kůží, výškově nastavitelné sedadlo, 5" displej s palubním počítačem, CD přehrávač, el. ovládání předních i zadních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, středová loketní opěrka vpředu i vzadu, držák nápojů, tónovaná skla, přední mlhovky, el. ovládaná zpětná zrcátka, zadní a boční spoilery, 16" kola z lehkých slitin
Parametry všech verzí
Almera hatchback |
1.5 72 kW |
1.8 85 kW |
1.5 dCi 60 kW |
2.2 dCi 81 kW |
2.2 dCi 100 kW |
Základní parametry |
Karoserie/počet dveří |
hatchback/3 |
hatchback/5 |
hatchback/5 |
hatchback/5 |
hatchback/5 |
Délka (mm) |
4197 |
Šířka (mm) |
1706 |
Výška (mm) |
1448 |
Rozvor (mm) |
2535 |
Hmotnost (kg) |
1170-1245 |
1187-1262 |
1175-1240 |
1320-1395 |
1304-1373 |
Kola/pneumatiky |
185/65 R15, ocelová |
195/55 R16, litá |
185/65 R15, ocelová |
185/65 R15, ocelová |
195/55 R16, litá |
Zavazadlový prostor (l) |
355 |
Palivová nádrž (l) |
60 |
Motor |
Objem ccm |
1497 |
1769 |
1461 |
2184 |
2184 |
Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
vznětový, přeplňovaný |
vznětový, přeplňovaný |
vznětový, přeplňovaný |
Válců/ventilů |
4/4 |
4/4 |
4/2 |
4/4 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
72/6000 |
85/5600 |
60/4000 |
81/4000 |
100/4000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky |
136/4000 |
163/4000 |
185/2000 |
238/2000 |
304/2000 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/6 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
přední |
přední |
Brzdy vzadu |
bubnové |
kotoučové |
bubnové |
kotoučové |
kotoučové |
Max. rychlost (km/h) |
177 |
186 |
168 |
187 |
200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,1 |
10,8 |
14,4 |
11,4 |
9,2 |
Palivo |
natural 95 |
natural 95 |
nafta |
nafta |
nafta |
Spotřeba (l/100 km) |
8,7/5,5/6,7 |
10,2/5,9/7,5 |
6,3/4,0/4,9 |
8,0/4,7/5,9 |
7,9/4,8/5,9 |
Cena (Kč) |
Jméno výbavy |
Visia |
Tekna |
Visia |
Visia |
Tekna |
Základní cena |
367 000 |
516 000 |
459 000 |
510 000 |
596 000 |
Automat |
- |
556 000 |
- |
- |
- |
Pětidveřový |
381 000 |
v ceně |
v ceně |
v ceně |
v ceně |