Nissan Almera 2.2 dCi: stále při síle (velký test)

Nissan Almera 2.2 dCi: stále při síle (velký test)

Kapitoly článku:


Pro kolena místa málo

Snad jediné, co si v Almeře zaslouží skutečnou kritiku, je místo vzadu. Dnes má Almera oproti konkurenci velmi malý rozvor (2 535 mm) a je to znát. Zadní sedadla jsou sice pohodlná, mají docela dlouhé sedáky a sklon opěradel je více než dobrý, takže prkenný posez nehrozí, místa pro kolena ale není nazbyt. Pokud bude před vámi sedět člověk s výškou okolo 175 cm a vy sami máte tolik, budete spokojeni. Jakmile ale bude řidič větší, už budete mít stísněný pocit. Naštěstí se ale brzy objeví nová generace, která tento nedostatek bezesporu odstraní, podobně jako Octavia či Golf. Almera sice uveze pět lidí, prostřední místo je ale nouzové – je vyvýšené a tvrdší, navíc opěradlo tvoří výklopná loketní opěrka. Třetí opěrka a pás ale nechybí.

  

  

  
Místa vzadu skutečně není nazbyt. Pokud se posadíte za větší osobu (190 cm), kolena se do vyhrazeného prostoru prostě nevejdou

Nafťák od Nissanu

Ačkoliv je motor 2.2 dCi označován stejně jako motory Renaultu, ve skutečnosti jde o motor, který ještě vzniknul na kreslícím prkně Nissanu, a to v obou výkonových variantách. Naopak 1.5 dCi pochází z dílny Renaultu a najdete ho v Micře, Cliu či Méganu. V Almeře se nabízí pouze ve výkonovém provedení 60 kW, v Micře pak 48 kW. Renault a Clio má ještě jednu variantu se 74 kW, kterou zatím u Nissanu nenajdete. A aby to nebylo tak jednoduché, Renault má svůj vlastní motor 2.2 dCi, který nabízí např. v Laguně nebo Vel Satisu. Motor má ale odlišné výkonové parametry, 110 kW a 320 Nm.

První kilometry s Almerou proto byly docela překvapením – očekával jsem trošku kultivovanější chod nevěda, že motor, který brumlá pod kapotou, nemá původ v Renaultu. Zvukový projev je zkrátka specifický a docela špatně se popisuje. Chybí mu charakteristický syrový klapot motorů TDI, ale zase není tak dobře utlumen třeba jako 1.9 dCi v Méganu. Při rovnoměrné jízdě motor nenápadně brumlá pod kapotou, při akceleraci se dostavuje zvláštní (slabý, ale slyšitelný) zvuk, kteří připisuji turbu. Samotný nafťák sice hlučí, ale ne nijak výrazně. Porovnávám-li s konkurencí, stojí co se hlučnosti týče někde ve středu pole. Ani tichý, ani hlučný. Zvykl jsem si rychle.

  
Motor jede skvěle, ale je hlučnější

Ó, toto jede

Zatímco zvuk motoru byl možná trochu zklamáním, dynamika mne naopak potěšila. Motor velmi dobře zatahuje z nízkých otáček, prakticky od volnoběhu. Chvíle nakopnutí (dosažení maximálního tlaku turba) není tak výrazná jako u motorů s nižší kubaturou, díky vyššímu objemu motor lépe táhne v oblasti nízkých otáček. Bez problému tedy můžete jezdit na 1 500 otáček, jednotlivé stupně lze odřazovat brzo, dvojku ve dvaceti, trojku ve čtyřiceti, na čtyřku lze jezdit i pod šedesát. Pokud potřebujete zrychlit, jen sešlápnete plyn, podřazovat většinou není nutné. V nízkých otáčkách jen motor trochu zaduní, ale hned jak se dostane výš, docela se uklidní. Maxima (305 Nm) dosahuje točivý moment ve dvou tisících, kde máte pod plynem 64 kW. To většinou pro bezpečné předjetí stačí.

Jednoduše řečeno, motor až na trochu zvláštní přízvuk nemohl zklamat. Jde o výkonově běžný motor této kategorie, možná lehce pod současným průměrem. Ani spotřeba nebyla nijak vysoká, v kombinovaném režimu po ujetí přes 650 km činila 6,5 l na sto km. Almera přitom strávila cca sto km ve městě, čtyři sta na dálnici a zbytek mimo město na okreskách. A rozhodně nelze říct, že bych motor nějak šetřil. Nízké spotřebě pomáhá kromě síle motoru v nízkých otáčkách také šestikvalt, který dokáže držet motor neustále někde mezi dvěma a dvěma půl tisíci otáček. Při běžné jízdě nemusíte přes tuto hranici vůbec chodit, a to ani na dálnici. Řazení je přesné a snadné, jen občas se řadička zadrhne. Nebýt její délky a poněkud postaršího provedení, nemám k řazení výhrady.

Převody:

  • 40: 2 – 2500; 3 – 1600
  • 60: 2 – 3750; 3 – 2400; 4 – 1750
  • 80: 3 – 3200; 4 – 2250; 5 – 1750
  • 100: 4 – 2900; 5 – 2100; 6 – 1700
  • 120: 4 – 3500; 5 – 2500; 6 – 2100
  • 140: 5 – 3000; 6 – 2400
  • 160: 5 – 3400; 6 – 2750 
  • 180: 5 – 3800; 6 – 3100
  • 200: 6 – 3450

Pružnost:

  • 60–100 km/h: 3 st. 5,4 s; 4 st. 7,1 s; 5 st. 11,6 s
  • 80–120 km/h: 4 st. 6,9 s; 5 st. 8,7 s; 6 st. 12,3 s

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud