Nissan Almera 2.2 dCi: stále při síle (velký test)

Almera je stálicí v nabídce japonského Nissanu. V současné době patří vedle Maximy k nejstarším modelům, to ale neznamená, že byste ji měli přehlížet. Naopak, Almera stále dokazuje, že i přes svoje stáří dokáže docela dobře konkurovat mnoha vozům v nižší střední třídě.
Nissan Almera 2.2 dCi: stále při síle (velký test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o Almeře, výbava, design, rozměry
  2. Sedadla vpředu, palubní deska, ergonomie
  3. Místo vzadu, motor, dynamika, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, plusy a minusy, výbava
  5. Fotogalerie - všechny snímky pohromadě

Nafta silnější benzínu

Almera se nabízí pouze jako hatchback a sedan, kombi chybí. To trochu zhoršuje pozici modelu na trhu, kde prodeje kombi tvoří více než třetinu poptávky. Většina vozů v této třídě verzi kombi má, výjimek není mnoho. Pod kapotou jsou pouze dva benzínové motory pokrývající výkonové rozpětí 72-85 kW. Prvním z motorů je patnáctistovka, druhým osmnáctistovka. Zatímco první motor má na svůj objem výkon velmi slušný, s druhým motorem je to poněkud horší. Vzhledem k tomu, že jde o nejvýkonnější benzíňák, je jeho výkon docela nízký. Almeře by určitě slušel ještě dvoulitr s výkonem okolo 100 kW.

Nabídka naftových motorů je širší, zahrnuje motory 1.5 dCi s výkonem 60 kW a dva motory 2.2 dCi s výkony 82 a 100 kW. Dosud nebývalo příliš obvyklé, aby roli nejsilnějšího motoru plnil nafťák, tento trend má ale nyní obecně rostoucí tendenci; podívejte se např. do nabídky BMW 1, Seatu Ibiza či Škody Fabie. I Škoda Octavia se nyní nabízí s nafťákem 2.0 TDI 103 kW, který má výkon o 18 kW vyšší než benzínová šestnáctistovka. A je docela pravděpodobné, že se časem objeví verze RS s naftovým motorem o výkonu 132-136 kW. Zkrátka o naftu je zájem a výrobci na to reagují širší nabídkou motorů spalující černou šťávu.

A právě Almeru s nejvýkonnějším motorem 2.2 dCi jsem měl k dispozici na běžný týdenní test. Zpočátku jsem k vozu přistupoval trochu s despektem, přece jen již jde o starší model, většina konkurence z třídy již obměnila generace: Peugeot 307 se prodává přes tři roky, Renault Mégane, Audi A3, Škoda Octavia, Volkswagen Golf se na trhu objevili nedávno, nový bude brzy i Ford Focus. Přesto ale Almera nepatří do starého železa a stále se dokáže poprat i s nováčky; trvalo ale několik dní, než jsem s autem sžil, většinou si zvyknu daleko dříve. Některé drobnosti zkrátka překvapí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po faceliftu vypadá Almera moderněji a dynamičtěji

Nejdražší model

Testovaný hatchback je v nabídce pouze s nejvyšší výbavou Tekna, a to pouze v pětidveřovém provedení; tři dveře jsou vyhrazeny jen základní patnáctistovku ve výbavě Visia. Zde je vhodné poznamenat, že jméno výbavy není vše, Nissan ještě v rámci jedné výbavy rozlišuje dvě verze. Příkladem může být Visia 1.5 dCi: v ceníku najdete dvě kolonky, jedna ve verzi se dvěma airbagy a klimatizací, druhá se čtyřmi airbagy, ABS a klimatizací. Před koupí je zkrátka vhodné pohledět do ceníku podrobněji a zjistit, co je vlastně k dispozici. Nissan totiž stejně jako ostatní japonské značky příliš nepěstuje příplatkovou výbavu, jste odkázáni na to, co se nachází v tabulkách.¨

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záď střešní křídlo příliš nesluší --- Rozměrné zadní světlomety jsou ve tmě dobře viditelné

Almera 2.2 dCi Tekna stojí bez metalízy 596 tisíc korun s tím, že na skladové vozy dostanete slevu čtyřicet tisíc. V příplatkových položkách je pouze metalíza, jinak je vše ve standardu: čtyři airbagy, ABS, ESP, automatická klimatizace, kotoučové brzdy, loketní opěrka vpředu i vzadu, všechna okna a zpětná zrcátka v elektrice, CD přehrávač a šest reproduktorů či 16" litá kola 195/55. Trochu mi voze chyběl tempomat, přece jen u tak výkonných motorů by mohl být alespoň za příplatek, hodil by se.  Automatická převodovka je dostupná jen pro benzínový motor 1.8 85 kW, ve standardu je pětikvalt, jen 2.2 dCi má stupňů šest.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Pod kapotou se skrývá nafťák 2.2 dCi --- Mohutné přední světlomety

Stále hezká

Popisovat design Almery asi nemá moc smysl, po našich silnicích už jezdí dost dlouho na to, aby každý alespoň jednu viděl projet okolo. Po faceliftu v roce 2003 dostala Almera výraznější přední světlomety a upravenou masku, někomu se více líbila stará, někomu nová. I interiér doznal změn, ve výbavě Tekna (Acenta sedanu) přibyl velký monochromatický displej, jehož estetičnost je ale přinejmenším diskutabilní. Určitě mohl být méně mohutný vzhledem k tomu, že jeho velká část není využita. Je určen především pro navigaci, která se ale v našich zeměpisných šířkách nenabízí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Detail na střeštní křidélko --- Zadní stírač --- Kola jsou ve standardu litá a mají rozměr 16"

Hatchback má běžnou délku 4,2 m, jeho proporce jsou docela vyvážené, snad jen záď působí trochu rozporuplně. Střecha je totiž nad zadními sedačkami prohnuta, což ještě více zvýrazňuje spoiler nad pátými dveřmi. Kdybych si ho odmyslel (i takové verze se prodávají) a střechu nechal plynule klesat v obloučku až za hlavami cestujících, byla by Almera z profilu vyváženější. Na druhou stranu je design vozu díky tomu nepřehlédnutelný a rozhodně nezapadá do šedého průměru. Právě konzervativní vzhled byl dříve značce vyčítán. Takto alespoň musím přiznat výrobci pár bodíků za nápad. Druhá řada dveří má výrazné „vykousnutí“ v oblasti blatníku podobně jako Octavia; důvodem je malý rozvor, pouhých 2 535 mm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na obou nápravách jsou kotoučové brzdy --- Zrcátka jsou elektricky stavitelná --- Provedení kliky dveří trochu překvapilo

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o Almeře, výbava, design, rozměry
  2. Sedadla vpředu, palubní deska, ergonomie
  3. Místo vzadu, motor, dynamika, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, zavazadlový prostor, plusy a minusy, výbava
  5. Fotogalerie - všechny snímky pohromadě
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků