Nissan a jeho nové dieselové motory

Neúprosný nárůst prodejů aut poháněných vznětovým motorem pokračuje napříč Evropou. Podle nejnovějších prodejních čísel nyní diesely tvoří 40 procent všech nově prodaných aut. A tak, jak vstupují do dieselového segmentu i luxusní značky, stoupnou prodeje ještě více.

Technologie vznětových motorů postupuje neobyčejně rychle.  S nejnovější generací přímého vstřikování commonrail neztrácejí na srovnatelné benzínové motory co do výkonu, a když přijde na hospodárnost, jsou o velký kus vpředu.

Renault-Nissan aliance

Nissan vystihl posun zájmu zákazníků k naftě a díky vlastnímu vývoji i alianci s Renaultem se dobře připravil. Nyní nabízí šest různých motorů s desítkou různých výkonů v celé modelové řadě osobních a terénních vozů - od Micry až po Patrol GR. A právě ve Frankfurtu Nissan dokončil kompletaci této řady, započatou začátkem letošního roku, uvedením dvou nových vznětových motorů.

Implementace této řady turbodieselů musela být stejně rychlá, jako šíře jejího záběru: "Zatímco jiné automobilky plánují nové motory v horizontu roků, my můžeme díky alianci s Renaultem posílit svou konkurenceschopnost okamžitě," řekl Carlos Ghosn, prezident a CEO, Nissan Motor Co., Ltd.

"V Evropě nemůžete soutěžit bez silné dieselové řady. Díky naší spolupráci s Renaultem a modernizaci vlastních produktů nyní máme moderní, úplnou řadu naftových motorů," konstatuje Patrick Pelata, výkonný vicepresident, Nissan Motor Co., Ltd.

Micra 60 kW commonrail

První novinkou je silnější verze populární Micry. Špičkový motor 1.5 dCi commonrail s výkonem 60 kW (82 k) dovolí Nissanu plnohodnotně soutěžit v jednom z nejnabitějších segmentů trhu. Motor, vycházející z jednotky 1.5 dCi 48 kW (65 k), představené na jarním autosalónu v Ženevě, dostal navíc mezichladič stlačeného vzduchu, díky němuž výkon narostl o 25 %.

Více síly pro X-TRAIL

Druhým nováčkem na trhu je posílený motor pro Nissan X-TRAIL - čtyřválec 2.2dCi, jehož výkon stoupl na 100 kW (136 k). Nejnovější turbodiesel commonrail s vyšším vstřikovacím tlakem, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a větším mezichladičem významně zvýšil svůj výkon i točivý moment. Výkon stoupl z původních 84 kW na 100 kW a točivý moment z 270 Nm na 314 Nm.

Všechny osobní automobily Nissan včetně X-TRAILu mají nyní dieselové motory označované dCi jako zdůraznění nové techniky.

Primera

Nissan pro Primeru podstatně upravil vlastní motor 2.2 l, který se přidáním commonrailu dostal až na špičku své kategorie. Modernizovaný motor 2.2dCi vyvine výkon 102 kW (138 k). Také jeho masivní točivý moment 314 Nm vynáší Primeru mezi nejlepší vozy této třídy.

Primera 1.9dCi používá motor, vycházející z nabídky Renaultu. Ten vyvine výkon 88 kW (120 k), aby dal Primeře dostatek síly k soutěži o dobrou pozici ve středu tržní nabídky. V porovnání s jinými diesely 1.9 a 2.0 má Primera 1.9dCi silný výkon a vynikající ekonomiku provozu.

Tyto dva motory společně pokryjí 85 procent potenciálních prodejů vznětových motorů v evropském D-segmentu (střední třída).

Almera

Nissan Almera, který koncem minulého roku prošel faceliftem, dostal v dubnu dva nové vznětové motory. Ty doplnily Renaultem vyvinutou patnáctistovku 1.5dCi 60 kW (82 k), dostupnou od startu prodejů loni v prosinci.

Oba novější diesely jsou verzemi čtyřválce Nissan 2.2 l. Vyvinou výkon 82 kW nebo 100 kW (112 nebo 136 k). Úspornější verze vychází z klasického motoru YD22 s přímým vstřikováním paliva, u něhož se přidáním commonrailu zvýšil točivý moment o podstatných 10 Nm až na 248 Nm.

Almera Tino

Almera Tino disponuje motorem 2.2 l, který naleznete i v Nissanu Almera. Pohonná jednotka je významně vylepšená z hlediska rychlosti reakce a vytříbenosti chodu, aniž se změnily hodnoty výkonu nebo spotřeby paliva. Jedná se o čtyřválec Nissan s výkony 82 kW nebo 100 kW (112 nebo 136 k) a točivým momentem 248 Nm resp. 304Nm.

Off-roady

Silná řada dieselů je pravděpodobně ještě důležitější na trhu 4x4, kde až 60 procent všech prodaných vozidel pohání naftový motor. Proto nastoupil nový vznětový motor Nissan 2.2dCi s výkonem 100 kW i do X-TRAILu, kterému "kryjí záda" objemnější motory pro Pickup, Terrano i Patrol GR.

Pickup

Pickup pohání čtyřválec o objemu 2.5 l s přímým vstřikováním paliva, dvojitou horní vačkou, turbodmychadlem a 16ventilovou technikou. Dává 98 kW (133 k) výkonu a 304 Nm točivého momentu. Stejně působivá jako technické parametry je maximální rychlost 158 km/ h. Obrovská rezerva točivého momentu dává vozu schopnost utáhnout tři tuny a projet každým terénem.

Terrano

Ještě lepší výkony slibuje třílitr v Terranu, dostupný společně s motorem o objemu 2.7l o výkonu 92kW (125 k). Motor o objemu 3.0 l, pohánějící také Patrol GR, má čtyři válce, 16 ventilů, dvojitou horní vačku a přímé vstřikování paliva. Špičkový výkon 113 kW (154 k) a točivý moment, který  stoupl na masivních 343 Nm zaručuje dynamické jízdní vlastnosti. Nejvyšší rychlost je 170 km/ h.

Oba motory těží ze speciální spalovací techniky Nissan M-Fire. Ta optimalizuje časování vstřiku paliva, podporuje silné víření ve válci pro kompletní spálení paliva a používá recirkulaci výfukových plynů EGR ke snížení teploty a koncentrace kyslíku ve směsi, což vede ke snížení emisí NOx.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků