8
Fotogalerie

Nikdy jsme o tom autě neslyšeli, říká firma, která okopírovala logo STi

Francouzská společnost vyrábějící dopravní značky a silniční zátarasy má na jednom ze svých produktů logo, které jako by z oka vypadlo ikonickému označení nejostřejších modelů Subaru.

S neúctou k duševnímu vlastnictví se s ohledem na podstatu naší práce setkáváme především u čínských automobilek, které kopírují západní průmyslové vzory jako na běžícím pásu a obvykle si z toho moc nedělají. Jak je ale vidět, plagiátorství není pouze výsadou Východní Asie.

Firma, o které dnes bude řeč, se jmenuje Société des Techniques Innovantes a předpokládáme, že by muselo jít o pořádnou náhodu, kdybyste ji znali. Vznikla v roce 1989 ve Francii (mimochodem, oddělení Subaru Tecnica International vniklo o rok dříve) a jejím úkolem není nic menšího než výroba patníků, přenosného dopravního značení, kuželů, bariér či reflexních prvků.

Právě jeden z jejich produktů, konkrétně plastový silniční zátaras Baliroad 750, nedávno padl komusi do oka a s překvapením zjistil, že je na něm logo STi vypadající téměř naprosto stejně, jako to na přední masce, víku kufru, brzdách a dalších částech Subaru WRX STi. Svůj objev nafotil a nasdílel na sociálních sítích.

Příslušný post si následně povšimli kolegové ze stránky The Drive a začali pátrat, jestli nejde náhodou o upravený snímek a proč francouzská firma použila právě tohle konkrétní logo. Zaslali do Société des Techniques Innovantes dotaz a odpověď byla překvapivější, než čekali.

„Naše logo je pouze zkratkou jména naší společnosti, která se zabývá silničním značením a nemá s automobily nic společného. O autě, kterém mluvíte, jsme nikdy neslyšeli,“ odpověděl na mail Jean-Pascal Grivet odpovědný ve francouzském STi za obchod a export.

Nejlepší na uvedené odpovědi bylo, že v hlavičce firmy se opět objevilo stejné logo, akorát zčásti zbarvené dozelena, zatímco šedivé písmeno „i“ v kurzívě bylo stylizováno do podoby silnice.

Pokud se nyní podíváte na internetové stránky Société des Techniques Innovantes, zjistíte, že jejich logo tam vypadá zcela jinak a shodou okolností je identické s tím, co najdete na starších variantách zátarasů Baliroad.

V případě, že právě přemýšlíte nad tím, proč děláme z pověstného komára velblouda a nad danou věcí raději nemávneme rukou, tak ano i to je možnost. Ve srovnání s tím, co se děje třeba ve zmiňované Číně, je jedno okopírované logo na zátarasech naprosto směšná malichernost.

Kromě toho musíme připustit, že výše citovaný Jean-Pascal Grivet produkty Subaru opravdu nezná a STi francouzské firmy je zkrátka jen produkt jejich grafika, který si ušetřil práci (snad nevěříte, že by to mohla být náhoda).

Na druhou stranu se musíme ptát, proč takovou věc tolerovat. STi sice není vaše ani naše firma, ani vám by se ale nelíbilo, kdyby někdo okopíroval váš produkt nebo značku a profitoval z toho. A jak se zdá, nelíbí se to ani Subaru. The Drive kontaktoval kromě jiného i automobilku, a přestože výrobky Société des Techniques Innovantes nejsou ani vzdáleně podobné produktům koncernu FHI, v tuto chvíli celou záležitost prověřuje právní oddělení.

 

Subaru Impreza

V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.

Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza

Doporučujeme

Články odjinud