Nicky Hayden už není mezi námi - šampion, který uťal Rossiho kralování

Smutná zpráva obletěla v pondělí nejen celý motoristický svět. Americký motocyklový závodník Nicky Hayden podlehl zraněním, která si přivodil na kole při srážce s automobilem. Připomeňme si kariéru jezdce, který před 11 lety ukončil dominantní šňůru Valentina Rossiho.

Nicky Hayden vyrazil minulou středu na cyklistickou vyjížďku, jak bylo v rámci jeho fyzické přípravy zvykem. Jenže domů se zní již nevrátil. Po srážce s automobilem skončil v nemocnici a jeho stav byl tak vážný, že ani neumožňoval operaci.

Šampion MotoGP dostal za své výkony nové BMW. Už čtvrté

Šampion MotoGP dostal za své výkony nové BMW. Už čtvrté

I když se v médiích objevila informace o postupném zlepšování jeho stavu, v pondělí svět obletěla zpráva, že bývalý šampion MotoGP svým zraněním podlehl. Zemřel 22. května ve věku nedožitých 36 let.

The Kentucky Kid

V motocyklové branži byl Nicholas „Nicky“ Patrick Hayden známý jako The Kentucky Kid a tuto přezdívku nedostal náhodou. Ze státu Kentucky, konkrétně z města Owensboro, totiž pocházel. Narodil se 30. července 1981 a na dvoustopých strojích debutoval již v útlém věku.

Jeho začátky byly složité. V prvních závodech totiž musel vždy startovat z chvostu startovního roštu. Byl totiž tak malý, že nohama nedosáhl na zem a někdo z rodiny či týmu jej na motorce musel ve vzpřímené poloze přidržovat.

Hayden si vytvářel jméno především v amerických sériích. V roce 2002 se zúčastnil závodu světového šampionátu Superbiků na okruhu v Laguna Seca. Debut se mu vydařil, v prvním závodě skončil čtvrtý, ten druhý po kolizi s konkurentem Hagou nedokončil. Ve stejném roce se stal také vítězem závodní série AMA Superbike.

Vstup do MotoGP a učení se od mistra

O talentovaného Američana byl v šampionátu MotoGP velký zájem. Do svých řad jej angažoval tým Repson Honda a Hayden se stal stájovým kolegou tehdy teprve dvojnásobného šampiona Valentina Rossiho. Hned ve svém premiérovém ročníku získal dvě třetí místa a s počtem 130 získaných bodů skončil celkově na pátém místě. Titul slavil italský parťák Rossi.

Harley-Davidson chystá sto modelů v příštích deseti letech

Harley-Davidson chystá sto modelů v příštích deseti letech

Obdobně se situace vyvíjela i o rok později, kdy Hayden opět vybojoval dvě třetí místa, celkově z toho bylo 117 bodů a osmá příčka v šampionátu. Prvního triumfu v závodě se dočkal v sezoně 2005, ve které vybojoval také tři pole position a šest pódií. Celkově skončil třetí.

Klíčovou sezonou byl ročník 2006. Po prvních třech závodech se Hayden ujal vedení v šampionátu, které si držel až do samotného závěru. Vypadalo to, že se v MotoGP konečně našel někdo, kdo utne pětiletou dominanci Valentina Rossiho. Jenže dva závody před koncem sezony v Portugalsku smetl Haydena Pedrosa a Rossi měl před posledním podnikem náskok osmi mistrovských bodů. Už už to vypadalo, že Ital prvenství uhájí, ale v závěrečném závodě zase upadl on. Haydenovi pak třetí místo bohatě stačilo k tomu, aby mohl slavit svůj první mistrovský titul. Zajímavé je, že Američanovi k prvnímu místu v šampionátu stačily jen dva triumfy v závodech. V jednom ročníku jich nikdy více nezískal.

 VW pravděpodobně prodá Ducati. Již poptává potenciální kupce

 VW pravděpodobně prodá Ducati. Již poptává potenciální kupce

V dalších letech už Hayden na své úspěchy nenavázal. V roce 2007 sice vybojoval ještě jednu pole position, ale přetavit ve vítězství ji nedokázal. Nepomohl mu ani přestup k Ducati o dva roky později. Do sezony 2011 se vždy alespoň jednou za rok umístil na stupních vítězů. MotoGP opustil po roce 2015 coby závodník týmu Aspar, tehdy získal jen 16 mistrovských bodů. Zároveň oznámil návrat do světové série Superbiků.

Do mistrovství světa silničních motocyklů se ale přece jen vrátil, byť jen na dva závody. V Aragonu skončil patnáctý a odvezl si jeden bod, v Austrálii už se na bodované pozice nepropracoval, dojel na sedmnáctém místě. To byl také jeho definitivně poslední závod v MotoGP.

Návrat do Superbiků

Po slibných výsledcích v předsezónních testech se na začátku roku 2016 očekávalo, jak se Haydenovi bude v závodech Superbiců dařit. Pravidelně se umisťoval v nejlepší desítce, maximem byla ale tři třetí místa a celkově vybojoval pátou příčku a 248 mistrovských bodů.

Italové postavili elektromotorku. Má dojezd 200 kilometrů

Italové postavili elektromotorku. Má dojezd 200 kilometrů

V letošním ročníku se mu dařilo již o něco méně, maximem bylo sedmé místo z Thajska. Jeho posledním závodním víkendem byl ten v italské Imole. První závod nedokončil, ve druhém dojel dvanáctý. Po nešťastných událostech z posledního týdne už bude The Kentucky Kid sledovat své kolegy jen z motoristického nebe...


Připomeňte si kariéru Nickyho Haydena také na následujících fotografiích...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků