Neznámé Škodovky a Tatry vytvořil autor legendární Buchanky. Jsou nádherné!

41 komentářů

NOVINÁŘŠTÍ IDIOTI
22. dubna • 9:51

Buchanka je okopírovaná terénní dodávka od Jeepu, vy novinářští idioti.

Franta
31. července • 12:47

Všechno na jedno brdo a všechno hnusný.

XiXao
18. července • 23:42

Nádherné?! Variace na stejné (již vymyšlené) téma, aneb Rus nemá vkus. Ruský dizajn je pouhé kopírování většinou US dizajnu. Snad nejlepší dizajn, co kdy vyprodukoval Rus, je tank T-72.

Allamarein
19. července • 10:20

Všechen design jsou jen variace na již vymyšlené téma. Ale čeští retardi budou dál hloupě kopat do Rusů, to je diagnóza.

Axel Toronto (xax41)
18. července • 14:30

Některé z těch halucinací nejsou špatné, ale stačí se podívat na studie amerických a italských automobilek z té doby ( většinou dovedených do stadia prototypu či dokonce sériového produktu) a zase jsme u zaostalosti ruského a vůbec východního designu. Co se mivtam ale líbí, tak jeden z posledních obrázků je cosi, co má motor jako Tatra a nemít to ty ploutve, tak by to byl důstojnější nastupce T603 než ten paskvil od jakéhosi zaměstnance který pracoval ve firmě Vignale. Ne, Vignale opravdu T613 nedělal.

Mirek
18. července • 21:39

Vignale Tatru 613 nedělal? Samozřejmě, dělala to firma Carrozzeria Alfredo Vignale. A zapomněl jsi, že Američani nebyli na měsíci. :-D

Twan
18. července • 17:28

Vzdělej se vice. Podívej se na studie amerických automobilek, většina italského designu také nebyla nikterak úžasná. To, že je dnes Italský design vžitý jako nejkvalitnější plyne jen z obrovského množství návrhů, které produkovali a těch "několika" skutečně povedených kusů. A většina rozhodně nebyla realizovaná, ty nejpovedenější se dočkali maximálně hliněného modelu a to jen v případě, že buďto měli zakázku, nebo byli přesvědčeni že ji díky povedenosti dostanou :) Zaostalost designu soudíte podle čeho?

king014
18. července • 9:27

Pán se hodně inspiroval v US výrobcích, rusák prostě design nikdy neuměl ani umět nebude, to se vycvičit nedá

Jyrka Syrka
18. července • 13:53

Myslím, že vycvičit absolutně ne-talenta se nedá, leč cílem škol, které se designem zabývají
je vyhledávání a zušlechťování talentů.
Problém ve východní bloku byl v tom že design nebyl brán jako něco co by mohlo zvýšit prodeje čehokoli, protože systém měl problém toho čehokoli vyrobit tolik aby nabídka převyšovala poptávku.
Design byla popelka na okraji zájmu.

Allamarein
18. července • 13:55

Mnozí zaměňují design se vzhledem, ale jen o tom to není. Design musí odrážet i funkci, ovládání, technologii... Designér by měl být tak trochu od všeho něco - malíř, konstruktér, ergonom. Někteří to umí, jiní ne.

Joe Doe
22. července • 12:49

Presne tak, pre mnoho ludi je dizajn=tvar.

Jyrka Syrka
18. července • 13:59

Ač nerad musím s Allamarein souhlasit,

Mara
18. července • 9:31

Ten vliv je zřejmý, originalitu to ale pořád má.

Jyrka Syrka
18. července • 11:07

Některé typy jsou takříkajíc buchankoidní.
pán sice uměl kreslit a malovat, ale tam kde se to realizovalo je vidět ten nebetyčný rozdíl mezi designovou studií a realitou.
Domnívám se škodovka ani Tatra nijak zvlášť neutrpěla, že se nemusela návrhy tohoto pána zabývat.

Twan
18. července • 13:24

Neviděl jsem moc designových studii z ruska ale tohe vypadá slušně. V porovnání s českým designem je to hodně nadprůměrné, viděl jste návrhy na škodovky ze 70. let kdy už stará generace nemohla zachraňovat tragičnost těch projektů? Nebo co jezdilo z BAZ? Rusové design nikdy moc nepraktikovali, než že by ho neuměli, o čemž svědčí tyto studie. Údajně byly hlavně problémy s výrobou, která neuměla tvary proměnit ve skutečnost.

Jyrka Syrka
18. července • 14:13

PS.
Co mě tedy nejvíc vadilo na cs auto-designerech/tedy spíš na lidech zodpovědných jak to bude ve finále vypadat/ bylo to, že jim nepřišlo divné , že to auto prostě nemá šmrnc a že to vypadá divně. Ta první zmijovka na 14" gumách to byla designová hrůza.
Přitom stačilo málo/pamatujete prolisy a podložky pod disky/ aby to vypadalo k světu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
homer
18. července • 14:41

co furt nesmyslne pises "zmijovka"? Byla to uzovka a zacalo se ji tak rikat po faceliftu na model M aby jsme si je odlisili. Uzovka = uzka, ty zmijovko - to je odjakziva kulich s klikatym vzorkem.

Jyrka Syrka
18. července • 14:52

:-D
Tak jsem to spletl nnóóó,
že se tomu říká užovka jsem zaznamenal až nedávno kdesi v diskusi...myslím jinde.
PS zmije je taky úzká...tak už se na mě prosím nehněvej.;-)

Jyrka Syrka
18. července • 14:57

PS
užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,užovka úzká,
ještě to napíšu 200x a už to nepopledu...doufám
;-)

Twan
18. července • 15:26

Podle mého názoru byla úzká verze škodovky hezčí než pozdější hranatý model. Vycházela z původního designu Škody 720 a ta přední maska je prostě hezká. Bohužel jako celek to nefunguje, to je výsledek kompromisů Moskevského velení (nesměla být větší než Lady, které veliké nebyly atd...)

Dan Vítek
18. července • 21:55


Škoda 105-120/M 4160-1595-1400/4200-1610-1400 Lada,VAZ,Žiguli 4045-1610-1440,4165-1610-1440

homer
18. července • 16:00

jaka zase hranata? eMko bylo kulatejsi, sirsi vcetne rozchodu. Uzovka vypadala od zacatku silene zejmena na uzkejch diagonalnich ctrnactkach a nenalozena. Kola se skladaly pod auto jako u prazdny tatry 138.

Twan
18. července • 16:58

Nemáš abstraktní myšlení? Navíc z designového hlediska, o kterém se bavíme, byla úzká povedenější, protože nějaký design měla. Hranatá (ano, budu to používat protože všichni krom tebe si pod tím představí co mají) byla prostě produktem doby a zjednodušování výroby.

homer
18. července • 21:54

na eMku nic hranatyho neni ty abstrakto

Jyrka Syrka
19. července • 10:07

Tak nechci být hnidopich, ale já vidím přinejmenším hodně hranaté světlomety.;-)

Twan
18. července • 17:01

Ještě bych dodal, že tebou popsané problémy se týkaly všech Škodovek a vycházejí z konstrukce. To, že kola byla výrazněji "vyhlá", než v případě modernější varianty, pramení z užšího rozvoru. Škoda chtěla používat vlečnou nápravu, měla jí připravenou a používala se v motorsportu, karoserie na ní byla připravená ale důvod proč jí nepoužila neznám.

Jyrka Syrka
18. července • 18:33

Z dnešního pohledu jsou ty problémy, které měli konstruktéři absolutně nepochopitelné.
Viz ten konstruktér Favorita ve videu " nebyl polykarbonát tak jsme museli použít skleněné světlomety" Nevím jestli homokinetické klouby na Favorita se vyráběly u nás nebo je vozili z venku, ale co jsem četl, tak v době kdy se rozhodovalo o předním pohonu škodovek cca v polovině 70. let tak to krachlo na neschopnosti našeho průmyslu takový kloub vyrobit a na dovoz chyběly devizy. Tak holt nastoupila konstrukčně zastaralá užovka.

Allamarein
18. července • 13:53

Uměla, ale ne levně, což byl hlavní cíl.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Twan
18. července • 14:07

To není přesné, chyběly peníze na stroje. Jinak by to výrobu nijak zvlášť neprodražovalo. Nebo tak tomu bylo alespoň v případě Škody.

Allamarein
19. července • 10:17

No, náklady na stroje se do ceny výroby rozpočítávají, takže máme pravdu oba. A že socialistické plánování chtělo hlavně levně vyrábět, to je zkrátka smutná realita...

Jyrka Syrka
18. července • 13:41

Ale jo, na tehdejší dobu to opravdu nevypadá zle. Já si myslím, že opravdových talentů mezi designery je nemnoho a ostatní tak trochu opisují a zachycují trendy. Není na tom nic špatného děje se to třeba i v oděvním designu. Ty návrhy škodovek ze 70. to všechno byly nepodařené kopie už jezdících západních vozů a karoserie š120 nakonec vyšla z toho nerealizovaného " Itala" s předním náhonem. T613 "Ital" Favorit dtto.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Twan
18. července • 14:04

Talentů je dost, ale málokterým se podaří prorazit a většinou ti hloupější mají díky chybějící "inteligenci" větší průbojnost. Jestli byli návrhy ze 70. let kopie tak se za ně stydím ještě o něco víc. A mou domnělou hloupost designérů ta 613 jen potvrzuje, protože italové nám v době komunismu prodávali jenom nepovedené a odmítnuté designy co se jim váleli po studiu. Viz rozdíl designu právě 613 a třeba Škody 720. 613 stála designově zahouby (i když to většina aut z té doby, nevím co je k těm podivnostem vedlo) ale 720 je krásná dodnes. Je o tom mnoho důkazů a třeba návrh na Favorita koloval po několika automobilkách, než si ho vzali češi, pokud si dobře pamatuji.

puk123
20. července • 9:48

Návrh T613 je krásné dílo. Když uvážíme koncepci, technologická omezení, Italové odvedli skvělou práci. A nedodali jen malůvky, ale sériovou podobu auta. Krásné bylo i kupé, které se pak nedělalo.

Mara
20. července • 10:34

Naprostý souhlas

Jyrka Syrka
18. července • 14:17

S favoritem to fakt bylo trochu jinak a na netu se to dohledat i s vyjádřením našich lidí, kteří byli takříkajíc u toho.
Zkusím dohledat a dát link.

Jyrka Syrka
18. července • 14:25

PS
https://www.youtube.com/watch...
Ale je to dlouhé :-))

Twan
18. července • 14:45

Kouknu na to večer, děkuji. Každopádně s nějakým designem pro Škodu to tak bylo, jen už nevím s jakým. Napadá mně jestli to není případ až porevolučního designu....nejsem si jist.

Twan
18. července • 14:45

Kouknu na to večer, děkuji. Každopádně s nějakým designem pro Škodu to tak bylo, jen už nevím s jakým. Napadá mně jestli to není případ až porevolučního designu....nejsem si jist.

Mara
18. července • 11:41

Z té podivné realizace bych nicméně designéra nevinil.

Jyrka Syrka
18. července • 14:30

Já přímo také ne, ale odkazuji na co níže napsal Allamarein.
Prostě na obrázku to může vypadat dobře ale v praxi to nemusí být technicky proveditelné.
Dnešní designeři ví o čem mluvím, že ? Čím větší kola tím víc Adidas :-))

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Joe Doe
22. července • 12:54

Presne tak. Napr. vyklopne svetlomety vznikli preto, lebo nebolo mozne vyrobit klasicky svetlomet (so strukturovanym plastom/cockou, tzv. dipping headlamp) v sklone, ktory si ziadalo znizovanie a aerodynamizovanie celnych partii aut.Dnes tam das projektor a hotovo.

Doporučujeme

Články odjinud