Netankujtevcr.cz: ceny paliv vyprovokovaly akci na internetu

Pokaždé vás po zaplacení u pumpy naštve, kolik jste museli zaplatit? Neztotožňujete se s výší spotřební daně z paliv a rozčilujete se nad tím, v jakém stavu jsou naše silnice a dálnice? Očividně to vadí i autorům výzvy netankujtevcr.cz. 

Cílem jejich akce je snižovat počet lidí kupujících pohonné hmoty v Česku a donutit tak ministerstvo financí k nápravě. Podle autorů výzvy již dnes neexistují na dálkových trasách autodopravci, kteří by tankovali v ČR. 

Tvrdí, že cena benzínu u nás představuje zhruba z 55 procent daň z přidané hodnoty a spotřební daň, přibližně 36 procent je cena z rafinérií ropy a zbylých devět připadá na distribuční marže. Pokud tedy zaplatíte u pumpy 35 korun za litr benzínu, tak ten ve skutečnosti stojí zhruba 15,70 Kč i s marží distributora, zbytek je daň státu. Ceny nafty tvoří z asi 50 procent daň z přidané hodnoty a spotřební daň, cena rafinérií je 42 procent a zbývajících osm inkasuje distributor. Zatímco spotřební daň je pořád stejná a nezávisí na ceně paliva, DPH s cenou paliva stoupá.

Ve světě má větší podíl spotřební daně než Česká republika pouhých deset zemí. Mezi ně patří Norsko, Dánsko, Finsko či Monako. Má někdo pocit, že se můžeme srovnávat s takto bohatými státy, ptají se autoři výzvy. Jsou naše peněženky v takovém stavu, jako u občana Monackého knížectví?

Přitom zvýšení spotřební daně u pohonných hmot se v Česku nevyplácí. Řidiči dálkové dopravy tankují levnější naftu v sousedních zemích. Jen za prvních pět měsíců proto výběr spotřební daně klesl až o dvacet procent, píše se ve výzvě. Stát zatím o snížení této sazby neuvažuje, i když na tom může ročně tratit až sedm miliard korun.

Klepněte pro větší obrázek

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků