Netankujtevcr.cz: ceny paliv vyprovokovaly akci na internetu

Pokaždé vás po zaplacení u pumpy naštve, kolik jste museli zaplatit? Neztotožňujete se s výší spotřební daně z paliv a rozčilujete se nad tím, v jakém stavu jsou naše silnice a dálnice? Očividně to vadí i autorům výzvy netankujtevcr.cz. 

Cílem jejich akce je snižovat počet lidí kupujících pohonné hmoty v Česku a donutit tak ministerstvo financí k nápravě. Podle autorů výzvy již dnes neexistují na dálkových trasách autodopravci, kteří by tankovali v ČR. 

Tvrdí, že cena benzínu u nás představuje zhruba z 55 procent daň z přidané hodnoty a spotřební daň, přibližně 36 procent je cena z rafinérií ropy a zbylých devět připadá na distribuční marže. Pokud tedy zaplatíte u pumpy 35 korun za litr benzínu, tak ten ve skutečnosti stojí zhruba 15,70 Kč i s marží distributora, zbytek je daň státu. Ceny nafty tvoří z asi 50 procent daň z přidané hodnoty a spotřební daň, cena rafinérií je 42 procent a zbývajících osm inkasuje distributor. Zatímco spotřební daň je pořád stejná a nezávisí na ceně paliva, DPH s cenou paliva stoupá.

Ve světě má větší podíl spotřební daně než Česká republika pouhých deset zemí. Mezi ně patří Norsko, Dánsko, Finsko či Monako. Má někdo pocit, že se můžeme srovnávat s takto bohatými státy, ptají se autoři výzvy. Jsou naše peněženky v takovém stavu, jako u občana Monackého knížectví?

Přitom zvýšení spotřební daně u pohonných hmot se v Česku nevyplácí. Řidiči dálkové dopravy tankují levnější naftu v sousedních zemích. Jen za prvních pět měsíců proto výběr spotřební daně klesl až o dvacet procent, píše se ve výzvě. Stát zatím o snížení této sazby neuvažuje, i když na tom může ročně tratit až sedm miliard korun.

Klepněte pro větší obrázek

 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků