(Ne)svícení v dešti aneb běžný den na D1

64 komentářů

Dušan D.
25. srpna • 11:16

Opět se tu rozproudila vášnivá diskuse jestli svítit furt nebo ne. Na článku je alarmující ale to, že ta auta mají za deště svítit už podle současných předpisů a nikdo to nekontroluje! Evidentně se česká policie zaměřuje na přestupky, za které se snadno vybírá na pokutách, a nikoliv na ty, které nás nejvíc ohrožují. Stejné je to třeba i s nedodržením bezpečné vzdálenosti, což je podle statistik jedna z nejčastějších příčin nehod u nás, ale neslyšel jsem, že by za to někdo dostal pokutu. Nejde jen o ty předpisy a důležitější změna než nějaké stálé svícení je změna v přístupu policie!

Ráďa
26. srpna • 0:30

Jo pokuta za nedodržení bezpečné vzdálenosti existuje, ale bylo to v Polsku.  Asi před 10 lety jel přes Czesin  jel štrůdl českých aut, tomu prvnímu tam kdosi vjel a všichni museli tak středně intenzivně brzdit. Pán za mnou měl jaksi pozdní reflex a potlačil mi zadek a ještě než se to sepisovalo tak dostal pokutu za nedodržení bezpečné vzálenosti a  levné  to nebylo.
Ale je souhlasím, že Policie často kontroluje jen méně podstatné a pro ni lehce zkontrolovatelné věci a u větších jaksi zkutek utek. Asi jako když v bance dlužíte 1000 Kč, to máte problém vy. Ale jakmile dlužíte 1.000.000.000 Kč tak nemáte problém vy ale ta banka

Fucker
25. srpna • 0:19

Já to tak nějak pořád nechápu. Dálniční policie dostala konečně trochu slušná auta a tak proč za deště nebo snížené viditelnosti nevyrazí po dálnici a všechny, co nesvítí, řádně nezpokutují. Vždyť každý, co za takových povětrnostních podmínek nesvítí, ohrožuje nejenom sebe, ale taky lidi okolo. To nikoho nezajímá? Do háje, tak na co ta auta cajti vlastně mají?
Jenže já jsem vlastně zapoměl. Ono zrovna nesvítí sluníčko a policajtům se asi nechce vylézat z auta na déšť. Je zajímavé, že když mají dalekohledem sledovat, kdo nemá dálniční nálepku, tak to z auta vylézt dokážou a i za deště!
Ať už se cajti konečně vy*erou na měření rychlosti a kontroly lékarniček a začnou po lidech vyžadovat dodržování předpisů tak, aby se na dálnicích dalo jezdit bezpečně a to za každé situace. Spousta lidí jezdí zbytečně v pruhu, kde nemají co dělat, kamióny předjíždí tam kde nemají, zip se začíná dostávat lidem do krve hodně pomalu, každý si svítí, jak se mu zachce, o přednosti z prava ani nemluvě. Ať se nejdřív zaměří na správné ježdění a teprve pak buzerujou za překročení rychlosti!

Ruda
25. srpna • 0:01

...pokud pominu vlastni zkusenosti, ktere jsou pochopitelne u kazdeho z nas subjektivni, cetl jsem v souvistlosti s timto tematem jiz radu clanku, polemik a nekolik odbronych studii. V Nemecku v letech 2001 a 2002 probihla na toto tema take rozvasnena dizkuse a nakonec nastesti nepodlehli populistickym tlakum. EU si dokonce na toto tema nechala vypracovat studii, ktera kupodivu ukazuje, ze celodenni sviceni muze byt dokonce nebezpecne. Pri porovnani statistik pred/potom v zemich, ktere behem minulych 20. let sviceni zavedly se nepodarilo prokazat primy vliv na zvyseni bezpecnosti silnocniho provozu.

Ted nektera fakta:
* nepodarilo se v zadne EU zemi s celodennim svicenim prokazat vyznamnejsi vliv na zvyseni bezpecnosti silnicniho provozu (bez vlivu ostatnich ukazatelu)
* sviceni za slunecniho dne (samozrejme tlumenymi svetly) muze byt v urcitych dennich hodinach nebezpecnejsi nez oslneni dalkovymi svetly za tmy (tento jev nesouvisi s intenzitou svetla, nybrz s interferenci se slunecnimi paprsky/jinymi optickymi vlastnostmi atmosfery za dennich teplot a nocnich teplot).
* automobil ma pri rozsvicenych svetlech priblizne o 10 % vyssi spotrebu (u maloobjemovych motoru je kolem 16 % u velkoobjemovych kolem 4 %) Toto se negativne promita do celkove spotreby energetickych rezerv a zateze zivotniho prostredi
* soucasne vozy neumoznuji zapinat zvlast svetla a vnitrni osvetleni vozu. Mimo luxusnich vozu, ktere maji toto osvetleni vetsinou reseno prostrednictvim LED, maji normalni vozy klasicke osvetleni ovladacich prvku. Toto osvetleni ma rozdilnou zivotnost nez vnejsi osvetleni. Navic u modernich vozu nelze zarovky uvnitr menit, aniz by to neovlivnilo nastaveni centralniho pocitace vozu (u nekterych modelu dochazi po takoveto svepomocne vymene a zablokovani nekterych funkci vozu). Coz predstavuje pro ridice bud - pockat do pristi servisni prohlidky (a v noci diky necitelnosti pristroju riskovat nehodu) nebo navstivit znackovy servis (nebo jiny vybaveny prisl. pocitacovou technikou) a nechat si zarovky vymenit. To zvysuje bezne provozni naklady vozu stredni tridy o cca. 3 % (v obdobi 4 let provozu)

...zminena studie uvadela jeste dalsi argumenty, ale chapu, ze kdyz se spolecnost pro neco nadchne, tak s tim nekolik jednotlivcu - byt to mysli dobre - nic nenadela.

Me osobne se libi varianta zavedena v nekterych statech USA, kdy se pouzivaji pozicni svetla. Ta maji oranzovou barvu. Diky vlnove delce se oranzove svetlo lepe siri atmosferou a nevznikaji interference se slunecnim svetlem. Alespon tak nehrozi, ze vas na nekolik sekund oslepi protijedouci auto, jehoz svetla pri urcitem uhlu zasahnou nepripravenou sitnici oka (to se stava predevsim na krizovatkach nebo v zatackach - a je to velice nebezpecne).
Nebo vybavit nove vozy standardne cidly, ktera by zajistovala automaticke rozsviceni svetel vozu pri splneni urcitych podminek (svetelnych, teplotnich, povetrnostnich nebo urcitem stylu jizdy...).

Skyline
25. srpna • 13:07

Ta "nektera fakta" biji do oci jako zjevne nesmysly a tak nejak nevim, kde je ten tvuj populismus. Spis na strankach te studie.
- o 10% vyssi spotreba je zcela nehorazna kravina. O 16% uz je to snad z rise snu. Rozsvicena svetla nepoznam vubec, zapnuta klima je 10-15% podle provozu (na dalnici tech 10 i min, za extra horkeho dne v kolone ve meste az tech 15). Pokud je podle vyse zminene studie provoz osvetleni narocny stejne, jako provoz klimatizace, pak o ostatnich zaverech studie netreba informovat. Jiste jsou stejne "kvality".
- svitim celorocne, za rok a pul mi neodesla (u 11 let stareho auta) jedina zarovka vnitrniho osvetleni. Bud to testovali na nejakych suntech, nebo vazne nevim. Jeste jsem nevidel nove auto, kde vymena zarovky (spis diody) pod knoflikem stelovani zrcatek nebo u budiku znamena interferenci s pocitacem. Mozna u nove S-klasse, ale to asi tak smerodatny udaj, jako pocet aktivnich velbloudu na nasich dalnicich.
 
Az me v zime (sviti se u nas povinne a v rozmezi listopad-unor si troufam tvrdit, ze alespon v Brne sviti minimalne 90% aut) nekdo oslni, dam vedet, ale jeste se mi to nestalo (nepocitam totalne neserizena svetla, coz je ale poznat hlavne v noci a neni to problem svitit/nesvitit, ale problem zodpovednosti ridicu za technicky stav sveho priblizovadla). Vic me oslnuji dementi, kteri zapinaji mlhovky.

Ruda
25. srpna • 18:14

O 10 % vyssi spotreba energie neni kravina, ale holy fakt. U bezneho auta stredni tridy vyrobeneho po roce 2000 predstavuji rozsvicena svetla celkove zhruba o 20 % zvyseni vykonu alternatoru. Celkove prumerne zatizeni baterie je na rozdil od provozu s vypnutymi svetly az o 30 % vyssi. Pricemz moderni klimatizace predstavuji celkove zatizeni v rozmezi 4 az 11 % - ano klimatizace v modernich vozech ovlivnuje spotrebu mene nez celodenni sviceni. Ta spotreba neni opravdu dana jen prostym souctem prikonu jedotlivych "zarovek"

Vim, ze se to zda na prvni pohled nepochopitelne, ale pokud neverite, existuje velke mnozstvi volne dostupnych odbornych publikaci.

V nekterych bodech mate ovsem pravdu. Napriklad u Mercedes tridy S funguje zminene propojeni uz vice nez 10. let a celkove mnozstvi MB tridy S a E na nasich silnicich bude opravdu "jen" nekolik tisic. Ja osobne tyto vozy potkavam na silnicich tak 4x az 5x denne (vzdyt se jich k nam rocne dovazi tisice kusu napr. z bazaru v zapadni Evrope). Mohu Vas ovem ujistit, ze toto propojeni interieru s pocitaci vozu se dnes uz vyskytuje prakticky u vetsiny vozu stredni tridy - takze se muze jednat radove o desitky tisic automobilu na nasich silnicich - a to uz vyda behem letniho sviceni na takovy maly "Temelin".

Ono u hodne, na prvni pohled "dobrych" napadu, se muze casem ukazat, ze vlastne byly celkem k nicemu. A podle meho nazoru celodenni sviceni v lokalite stredni Evropy patri jednim z nich.

doctorx
24. srpna • 21:47

No co bys chtěl od Pražáka. Je to sice trochu mimo téma, ale dneska jsem si v matičce zaparkoval autíčko, přijdu ve 12h a nějakej zk... Pražák mi vedle něj zaparkoval tak šikovně, že jsem nemohl popojet ani tam ani dozadu. Tak jsem se vydal MHD, přijedu o 6!!!, prosím 6 hodin později a co myslíte? Úplně to samé udělal nějakej jinej zk... Pražák. Chápu, že to stojí za houby, když není kde zaparkovat, ale tohle je moc, nemyslíte? A tak je to se vším....

a
24. srpna • 20:23

dnes som stravil niekolko hodin na dialnici za pomerne silneho dazda, ale az na predbiehajuce sa kamiony, musim vodicov celkom pochvalit.

Substance242
24. srpna • 16:22

Ja som myslel, ze taki setriaci blbci su len tu v Bavorsku, ti tiez svietia len ked uz sa inak neda (niekedy ani v tuneli nie) a smerovky si setria iba na velmi vynimocne prilezitosti.

Moik
24. srpna • 12:42

myslím, že před jízdou by se měl každý zamyslet a myslet by měl i při jízdě. Pokud někdo zapomene zapnout světla, když je potřeba, nepomůže na to ani zákon.
Já nesvítím celoročně, ale když je tak jak poslední týden, tak v podstatě pořád ano. Jsem si ale jistej, že svícení celodenně spása pro český silnice není

tim
24. srpna • 15:59

jediná věc která pomuže je benzin za 70kč litr

Tom
24. srpna • 12:10

1) Především souhlasím s tím, že by bylo potřeba kontrolovat cyklisty.
2) Zbytečně zapnuté mlhovky jsou protivné, ale pořád lepší než nezapnuté v hustém dešti na dálnici nebo okresce.
3) Nemám celkem nic proti celodennímu svícení, ale směju se argumentům, že se někdo nabourá, protože přehlédne ve dne neosvětlené auto (lhostejno jaké barvy). Kdo do háje tak špatně vidí, vůbec by neměl řídit!!! Každý by měl sebekriticky uznat svoje limity, kdo nemá v pořádku zrak, nepomůže mu ani kdyby všechna auta povinně svítila jak maják. Ano, když někdo nesvítí, a je opravdu špatná viditelnost, může jít o život, ale stejně tak, když někdo jede jak prase...
To se nedá všechno zachrnánit zákonnou regulací. Zapínám světla za šera, za nízkého zimního slunce, v dešti, atd., podobně se chová většina odpovědných řidičů. Řešení je sankcionovat ty neodpovědné, a ne přemíra regulace.

Ráďa
26. srpna • 0:15

souhlasím, nicméně vidím dobře a už se mi párkrát přes den stalo že jsem zejména stříbrné auto zahlídl na poslední chvíli

p0etrik
24. srpna • 14:50

Pletes hrusky s jabkama:
Pokud neco nevidis, protoze mas spatny zrak, nejsi proste schopen ten predmet rozeznat.
Pokud neco prehlednes, coz jsou caste priciny nehod, nejde o to, ze bys nebyl schopen dany predmet rozeznat, ale o to, ze sis jej proste nevsiml.

Neni to o kvalite oci ani o poctu dioptrii, je to o tom, jak se ten clovek vyspal, jak se na jizdu soustredi atd. V situaci, kdy druhou nejcastejsi pricinou dopravnich nehod motorovych vozidel je, ze se ridic plne nevenoval rizeni vozidla (viz www.mvcr.cz), radsi svitim.

Moik
24. srpna • 12:44

Vidím to úplně stejně.

elde
24. srpna • 13:19

Staci kdyz za slunecneho dne vlitnes do tmavsiho useku (les apod.), nebo kdyz je slunce na horizontu a nahle jedes proti nemu (zmena smeru, prejezd kopce). V techto pripadech jsou ti i sebelepsi oci na prd. Svitit furt a za kazdych podminek, a dat to zakonem, jen tak se setrilci nauci svetla pouzivat. Ne nadarmo se rika(valo) videt a byt viden.

Tom
24. srpna • 14:39

P.S.: Už kvůli chodcům !!! Protože ti chudáci nesvítí !!! Jestli ortodoxní zastánci svícení pořád a za každých okolností chtějí takto snížit nehodovost, ať se dá povinnost svítit VŠEM účastníkům silničního provozu, včetně chodců. Přece do háje, lidi, mějte trochu soudnosti, nemůžete vlítnout někam, kam nevidíte, a čekat, že vás (všechny) zachrání něčí světla.
S rozumem, uvažovat, jak tady někdo pode mnou napsal, přemýšlet před jízdou i při jízdě.

p3k
24. srpna • 16:58

Musím podpořit Toma. Nic se nemá přehánět. Nevidím důvod k svícení ve městě za slunečného počasí, potažmo dobré viditelnosti (chodců je tam min. stejně jako aut).
Povinné svícení si celodenně dovedu představit max. na dálnici.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Standa
24. srpna • 18:56

To potom ztrácí smysl. Situace bude stejná jako teď - tj. 50% lidí zapomente nebo se na to vykašle.

apex
24. srpna • 15:01

Myslím, že to vlítnutí bylo myšlený jinak. Několikrát se mi stalo, že i když jsem jel "předpisově a předvídavě", nebezpečně mě překvapilo neoznačené, neosvětlené auto, stojící v místě např. za zatáčkou (na frekventované silnici) a v přechodu intenzivního slunce a tmavého stínu v lese. Zatím to vždy dopadlo dobře, ale prostě tmavé, nesvítící auto spozoruješ zvlášť v některých situacích pozdějc. Přirovnal bych to k třetímu brzdovému světlu, nikdo snad nebude tvrdit, že je na nic...

Tom
24. srpna • 14:34

No jo, právě, to je ono: "...vlítneš..." Před takovým úsekem je hlavní zpomalit!!! Ne někam vlítnout a vymlouvat se, že někdo nesvítil. Být viděn, ale taky vidět!!! Jinak Ti nepomůže ani když to auto co potkáš bude mít všechny světla včetně dálkovejch. Jinak, nic proti svícení, ale opravdu, při krátkých pojížďkách ve městě to nemá za jasného dne cenu. Záleží asi kdo jak často jezdí, pokud někdo sedá do auta jen ráno a večer, nebo dokonce auto ani nepoužívá denně, vůbec to asi neřeší...

Sutrak
24. srpna • 10:41

A pak bych jeste apeloval na ridice, co jedou na dalnici v levem pruhu, nemaji se k predjizdeni a pred nimi jede auto v pravem. Je to docela humus v levem bocnim zrcatku. A jeste lepsi je, kdyz takovy levopruhovy jezdec jede s xenonama. Nemam nic proti xenomum, sam je mam na aute, ale kdyz muzu, tak jdu hned do praveho, protoze to jinak pekne oslnuje auta jedouci v pravem...

A co pomaha na takove ridice? Nekterym to dojde, kdyz jim bliknu pravym blinkrem... A kdyz jim to nedojde, tak jim pustim zadni mlhovku, zejmena v noci ucinne

CJ
24. srpna • 11:21

Mna ked oslepuju par krat bliknem vystraznymi svetlami, ak nic tak zapnem  hmlovku...
Inac nebolo by treba kontrolovat na osvetlenie len auta, ale poredovsetkym cyklistov. Mnohi nemaju ani len odrazka na pedaloch

Riccardo
24. srpna • 10:50

Často se mi stává, že ani tohle nepochopí ...

lukas
24. srpna • 11:18

jj je to tak, v sobotu v noci sem se vracel z plzně po okresce a předjel me nakej typ s yarisem, po chvíli sme ho dojel a on mel zaplou zadni mhovku....(jo lehce kapalo, ale nic moc). tak sem nejdřív zapnul přední mlhovky, jestli mu to dojde(needoslo), tak sem mu dalkouř dálkovejma a jel za ni asi 5kilometrů, behem togho mi pustil 4x všechyn blinkry(asi jestli vim, ze tam mam dalkovy), kdyz nepochopil o oc jde, tak sem nekolikrát po sobe zapnul a vypnul přčední mlhovky a pak konečne pochopil.....neni ni hnusnějšího než v noci zpalá mlhovka.

noname
24. srpna • 9:49

na 100% podporuji

C270CDI
24. srpna • 10:19

JJ, kdyz otocim klickem tak se rovnou zapnou bixenony, bez nich ani ranu   Když jedu po dálnici a prší 1)nejedu vic jak 130 2) ihned pouštim přední i zadní mlhovky 3) když přestane pršet a neni ještě uplně sucho nechavam puštěné přední mlhovky, možná se to zdá být jako zbytečnost ale čim víc sem vidět tim líp. 4) Jsem PRO celoroční svícení posledních 7let to už stejně praktikuji 5) bylo by fajn kdyby si policajt udělali akci na nesvítící řidiče a vydělali by tim pár stovek tisíc korun do státní pokladny

meme
24. srpna • 10:43

Ja by som spravil nepretrzitu akciu 24h/365dni na zadubencov co v dazdi a v noci svietia prednymi hmlovkami a ako pokutu by som im tie hmlovky vymontoval lebo nemaju dostatocny rozumovy potencial aby pochopili ze ked sa leskne cesta a oni tomu cloveku oproti zasvietia vsetko co na aute maju tak ten chudak neuvidi vobec nic!
Resp. mas pravdu, teba uvidi uplne vyborne. Avsak cestu uz vobec nie, nebodaj cyklistu na kraji cesty..

Ráďa
26. srpna • 0:10

přesně tak, mi lidi s předníma mlhovkama (pokud jsou standartní a ne mega reflektory jak na rallye) vůbec nevadí ani při čelním pohledu ani když mi svítí do zezadu do zrcátka

Ráďa
26. srpna • 0:10

přesně tak, mi lidi s předníma mlhovkama (pokud jsou standartní a ne mega reflektory jak na rallye) vůbec nevadí ani při čelním pohledu ani když mi svítí do zezadu do zrcátka

C270CDI
24. srpna • 18:34

1) cyklista na dalnici nema co delat 2) kvalitni mlhovky vubec neoslnuji, daleko vice je presviti bixenony.....

meme
25. srpna • 10:15

1) na dialnici nepotrebujes predne hmlovky vobec - vodici pred tebou ta velmi dobre uvidia aj s "obycajnymi" xenonmi a pri "znizeni" rychlosti na 130 za zlej viditelnosti a dazda (sam si to napisal) aj tak nepotrebujes vidiet co mas pod kolesami, pretoze na to nestihnes zareagovat (takze zase by som ti tie hmlovky vymontoval)
2) kazde hmlovky nie su smerovane, takze svietia vsade kde sa da, teda aj odrazy od mokrej cesty osvetluju (vymontovat)
P.S.> ak ti xenony presvietia hmlovky, na co ich vlastne zapinas?

Red_Dwarf
24. srpna • 12:59

Proč všem vadí mlhovky,když není mlha,silný děšť...Mně teda vůbec neoslňují.A radši člověk se zaplýma mlhovkama než úplně,třeba na lesní cestě,bez světěl.

Skyline
24. srpna • 13:40

Nesmis mit tak tmavy folie, pak bys to pochopil. Neni-li mlha nebo takovy dest, ze za auty zustava (treba na dalnici) vodni trist, jsou mlhovky svinstvo. Predevsim ve meste bych dementy, co jezdi na parkovacky za jasneho pocasi a pritom sviti mlhovkama kopal do prdele, az by se z nich prasilo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
apex
24. srpna • 14:45

Tak tak!!! Rosvícený mlhovky když není "snížená viditelnost" mě vyloženě dráždí! Možná mám citlivější oči, nevím. Hlavně ale nechápu, proč je někdo vůbec ve dne (bez deště, mlhy...) rosvěcí?

Bobek
24. srpna • 14:51

No asi aby bylo vidět, že na to má, vždyť to často je příplatková výbava Ale taky mě štvou...

meme
24. srpna • 13:28

Aby som sa citoval:
"...na zadubencov co v dazdi a v noci svietia prednymi hmlovkami a ako..."

Sutrak
24. srpna • 10:38

No, ono pustene predni mlhovky pri mokre vozovce a v situaci, kdyz uz neprsi, tak to pusobi jako dalkove. Je hezke, ze jste videt, ale je to docela bezohledne....

nik
24. srpna • 9:24

Samozřejmě svítit, ale svítit světly pro denní svícení a s tím, že by svítilo pouze vnější osvětlení a nikoliv i osvětlení palubní desky. Jinak žasnu, jak fantasticky má řada aut seštelovaná světla, vždycky když mne zezadu oslňuje tlumenými někdo o pět nebo deset aut za mnou, tak mát chuť seštelovat mu to krumpáčem ;-o) ...

mamlas
24. srpna • 11:13

vsechny argumenty proti celorocnimu sviceni jsou naprosto smesne (i v teto diskuzi se jich par obevilo) cili vubec nechapu ze parlament tuto povinnost davno neschvalil (i kdyz vzhledem k inteligencnimu potencialu snemovny to vlastne chapu)

podle meho nazoru existuje snad pouze jediny protiargument - pri povinnem sviceni vsech vozidel totiz budou mene videt motorky ......... ale vzhledem k poctu moto vs auto lze i tenhle argument eliminovat

Jogurt
24. srpna • 11:25

Což vzhledem k tomu že nemalá část motorkářů stejně nesvítí ani dnes je argument zbytečný.

Doupik
24. srpna • 10:57

Co jsou světla pro denní svícení?
Jinak třeba v mém autě můžu nastavovat úroveň vnitřního osvětlení (asi v 5 krocích) nezávisle na vnějších světlech.
No, ale pro mě je například příjemné, když mi svítí palubovka i ve dne.

JirkaK
24. srpna • 23:39

Světla pro denní svícení jsou taková, která namontuješ na auto jako přídavná. Mají žárovky po 6 wattech, a do dálky svítí v podstatě stejně jako tlumená. Ty sice mají 50 W, ale většina světla z nich jde těsně před auto.  Při doporučeném zapojení se rozsvítí automaticky s nastartováním motoru, a musí zhasnout při rozsvícení tlumených, aby v noci neoslňovaly. Příklad třeba na www.hella.cz .
Jenže u nás nejde nic jednoduše. Poslanci si vymysleli, že s nimi musí svítit i obrysovky a koncová světla, takže jedna velká výhoda padá. Přitom podle EU stačí samotná denní světla. Policajti si zase často myslí, že to jsou mlhovky a staví mě za každým rohem. Horší je, když jsou přesvědčení, že se u nás denní světla nesmí používat, a tak brzy čekám i správní řízení.  Holt je vidět, kde jsou největší blbci....
Druhá varianta, třeba v Británii je, že se místo samostatných denních světel rozsvítí samotná tlumená světla bez všeho ostatního, a ještě k tomu přes předřadný odpor na snížené napětí. Ale myslím že to ve dne potom nemůže být skoro vidět.
 

Ráďa
26. srpna • 0:06

Jo světla pro denní svícení  taky občas v německých časopisech vidím a líbí se mi to. Ale  je p*čovina aby k tomu musely svítít obrysovky a koncové,  ten dodatek k tomu mohl dát jen naprostý vůl, tím totiž jejich kouzlo víceméně padá.

Ráďa
24. srpna • 7:42

Jestli zavést non stop svícení zákonem je takové diskutabilní. Mi se libí nejvíc to co platí v Maďarsku, svítit povinně vždy mimo obec (v obci tj 50km/h  dle vlastního uvážení) . Při posunování ucpaným městem je totiž svícení všech aut trochu zvláštní. A když to nechce někdo furt přepínat tak ať svítí pořád jako já, mimochodem svícení má něco do sebe.  
Mi se taky líbí praxe, že novější a rychlejší auta přes den většinou svítí a staré a pomalé ne, tak hned z dálky poznám kdo proti mě jede můžu se podle toho líp zařídit (např při předjíždění)

Doupik
24. srpna • 10:55

No naše známá, zkušená řidička, měla za svůj celý život jedinou bouračku - dojela na křižovatku hned u jejího baráku, bylo už šero, rozhlídla se doleva doprava a rozjela se a PRÁSK...narazilo do ní stříbrné neosvětlené auto, nejhorší věc, co existuje! Do policejního protokolu pochopitelně uvedla, že ho neviděla.
Takže svítit i ve městě!

Jogurt
24. srpna • 10:44

Zcela jistě by se našel trouba, který by při vjezdu do každé vsi zhasínal. Pozitivum svícení vynikne hlavně tehdy, když svítí všichni, jinak je mamlas co nesvítí mezi ostatními svítícími ještě nebezpečnější.

ER
24. srpna • 14:24

Souhlasím. Za tuto situaci podle mě můžou naši vzdělaní poslanci, kteří zákonem o povinném svícení v zimě způsobili to že v létě část řidičů nesvítí (protože nemusí) a jiní dbají více na bezpečnost svou i ostatních a svítí. ER

Bartik
24. srpna • 7:36

...ale v obci (městě) bych udělal vyjímku. Kdo jezdí krátký tratě po městě, tak bude baterka dostávat docela záhul.

Skyline
24. srpna • 13:43

Ostatni uz ti to rekli, tak se zeptej tatky. Neverim, ze by to Mondeo bylo tvoje a ze bys s nim normalne jezdil, jinak bys takovou kravinu vubec nemohl napsat. Ano, baterka pri kratkych trasach po meste dostava zahul, ale MNOHEM VETSI ZAHUL DOSTAVA V ZIME. A jak vime, v zime uz povinnost svitit existuje.

Doupik
24. srpna • 10:51

Hehe, co na to říct ?

Jogurt
24. srpna • 10:01

Hlooooupost.
V téměř každém autě je alternátor. To je takový ten bazmek co vyrábí proud. A vyrábí ho od okamžiku kdy se začne točit motor. A vyrábí ho dost. Zapnutí světel proto akumulátor nepozná.

Anndy
24. srpna • 9:50

Blbost!! Jazdim denne do prace cca 4,2km (obe cesty spolu) a svietim stale. Je sice pravda, ze nie vzdy je to cela denna porcia km, ale asi tak 1x za 10dni  viac za den nenajazdim. A nemozem si stazovat na akumulator :).

mrazik
24. srpna • 9:33

Další nesmysl. Jezdím každý den 11 km do práce, svítím celoročně a ani jednou se mi nestalo, že by se baterka nestihla dobít.

Doupik
24. srpna • 1:33

Svítit po celý den, jednoznačně. Argumenty proti celodennímu svícení jsou úplně mimo. Snad to lidé ve vládě uzákoní a pak ať udělají policejní akci na toto zaměřenou a každému nesvíticímu dají 1000Kč pokutu.
Jinak být výrobci aut, tak bych auta udělal tak, že při zapnutí motoru se automaticky světla zapnou a jen pro jistotu bude někde tlačítko pro zapnutí pouze potkávaček nebo pro úplné vypnutí světel (pouze, pokud bude auto stát).

Aleš
24. srpna • 15:58

jo to mi nabízeli v Peugeotu, že mi to nastaví v palubním počítači a auto bude svítit automaticky furt. Takže až to uzákoní, zajedu si tam a bude to v pohodě

-Ferda-
24. srpna • 7:36

Ja svitim denně a mam pro to jednoduchou pomucku: otacim klickem pri startovani, druha ruka dela stejny pohyb a zapina svetla... Pri vypinani je to stejne: jedna ruka otaci klickem a druha vypina svetla => jednoduche, nemyslite?
 
Jsem zastancem celorocniho sviceni, auta jsou lepe videt.

Doupik
24. srpna • 10:50

Jo, já to mám taky automatický pohyb hned po startu motoru, stejně jako s pásy.

Hmm.
24. srpna • 8:25

Vidíte. Já nemusím dělat ani ten pohyb rukou. V autě mám zabudovaný nějakou věcičku co světla zapne automaticky. Dá se to přepnout na "letní" a "zimní" provoz kde se světla nezapínají nebo zapínají. Ale mám to nustále zaplé na zimní takže svítím celoročně. Ani nemusím na nic pamatovat (automatické pohyby, ...) akorát raz za čas dojed do servisu překontrolovat světla.
 

Anndy
24. srpna • 9:53

No na toto (jazdenie do servisu len kvoli svetlam) je jeden maly trik :). Ak clovek jazdi v meste castejsie, tak proste staci ked stoji napr. na cervenej v rade (a nie je prvy :D) si vsimnut odrazy svetiel v aute prednim - a je to vidiet aj za letneho slnecneho dna obvykle. Takze je to pomerne jednoducha, nenarocna a casta kontrola. Samo, ze min. pri garancke (obvykle 1x rocne) si necham, alebo aj je predpisane, skontrolovat nastavenie svetiel - co je dolezite.

Fidel Castrol
24. srpna • 6:42

Nojo, jenže nejen tady v diskusi ale i v parlamentu se najde dostatek pitomců co budou plácat nesmysly o zkrácení životnosti žárovek, zvýšení spotřeby paliva o 0.0002l a vyhynutí mouchy domácí na Kuřimsku díky vyšším exhalacím díky vyšší spotřebě díky svícení.

Standa
24. srpna • 1:24

Já jsem určitě spíš pro celoroční svícení. Argumenty, že už je teď zákonem nařízeno svícení v noci,z a děště, mlhy atd. neberu. Lidé jsou totiž lajdáci (pochopitelně ne všichni) a zapomínají zapínat světla, když je to potřeba (nebo na to kašlou). Při celeročním svícení ale nebude hrozit situace zmíněná v článku.

Určitě se tady objeví názory, že jedno nesvítící auto v řadě svítících může způsobit nehodu a podobně. Osobně si myslím, že víc nehod způsobí řidiči, kteří zapomenout rozsvítit světla.

David
24. srpna • 0:32

 Když se chtěji lidé zabít,at si pustí plyn a neohrožují ostatní!!!

Alex..
24. srpna • 0:27

hmm..pěkné fotky..škoda, že nevyjíždí..

Doporučujeme

Články odjinud