Nesprávné uskladnění může poškodit pneumatiky

Letní pneumatiky mají již všichni touto dobou přezuté a zimní pneumatiky čeká ještě několik měsíců odpočinku. Aby nedošlo k jejich deformaci či zbytečnému zkracování jejich životnosti, je třeba dodržovat zásady jejich správného skladování. Roli přitom hraje poloha pneumatik při uskladnění, ale i okolní podmínky, jako je teplota, vlhkost nebo čistota.

Pneumatiky zvlášť, nebo celá kola?

Někteří motoristé používají jen jednu sadu ráfků, na nichž na začátku každé sezóny mění sady pneumatik. Toto řešení však není ideální. Přezouvání obutí je totiž poměrně drahé, a navíc každé zutí a obutí pneumatiky namáhá její patky, což může omezit její životnost. Racionálním řešením je proto mít dvě kompletní sady disků a pneumatik, jednu pro zimní a druhou pro letní sezónu. Na léto jsou nejlepší lité ráfky. Na zimu jsou naopak vhodnější plechové disky, jež lépe odolávají účinku posypových solí i případným deformacím v důsledku nárazu. Na začátku každé sezóny ušetříme za zouvání a obouvání, kola stačí vždy jen nechat převážit a namontovat.

Řada servisů nabízí sezónní uskladnění pneumatik či kol, ovšem za příslušný poplatek. Pokud tedy máme tu možnost, uschovejme si je sami, a ušetříme. Podmínky nejsou nijak náročné a s přehledem jim vyhoví běžný sklep. Vymezený prostor by měl být suchý, chladný, tmavý a bez průvanu. Pneumatiky by pak rozhodně neměly přijít do styku s oleji či jinými ropnými produkty a chemikáliemi. Neméně významnou roli pak hraje jejich správná poloha. „Samostatné pneumatiky je třeba skladovat ve stoje vedle sebe, nejlépe je umístit do stojanu. Kompletní kola naopak skládáme na sebe do sloupce. V obou případech je pak vhodné jednou za měsíc kola pootočit či přeskládat, aby nedošlo k deformaci pláště nebo se na pneumatikách nevytvořily plošky,“ doporučuje Jan Foltán z internetového obchodu Kupuj pneu. „Celá kola je přitom nejlepší zavěsit za ráfky či nasunout na vodorovnou, pevně uchycenou tyč. Díky tomu není na pneumatiky vyvíjen zbytečný tlak,“ doplňuje Foltán.

Jak připravit kola na uskladnění?

Po každém sejmutí kol je vhodné pneumatiky opláchnout proudem vody a zbavit je zaklesnutých kamínků a dalších mechanických nečistot, jež by mohly zkreslovat jejich parametry při pozdějším vyvažování. „Posezónní ukládání kol je vhodnou příležitostí pro zběžné prohlédnutí stavu běhounů,“ upozorňuje Jan Foltán z e-shopu Kupuj pneu. „Je třeba přitom hledět nejen na zákonem stanovenou hloubku dezénu, ale také na jeho případné asymetrické opotřebení, jež může naznačovat špatně nastavenou geometrii kol nebo závadu na pružinách či tlumičích,“ dodává Foltán. Zároveň kontrolujeme také stáří pneumatiky. To by nemělo přesáhnout šest let a snadno jej rozpoznáme podle čtyřmístného číselného kódu DOT. Například údaj 3209 značí, že pneumatika byla vyrobena ve 32. týdnu roku 2009.
 
Věnovat pozornost správnému uskladnění vám zabere jen několik minut. Uvedené rady jsou tak tím nejmenším, co můžete pro své pneumatiky, ale i svou budoucí bezpečnost udělat.
 

Jan Foltán, e-shop Kupuj-pneu.cz

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 2 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky