Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

Kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) v loňském roce klesl zisk před zdaněním o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby šly dolů nižším tempem, o jedenáct procent na 39,7 miliardy. Výši čistého zisku firma neuvedla.
Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

„Hlavní příčiny jsou jednak nižší výroba a stejné fixní náklady, jednak pokles prodejní ceny našich vozů a také to, že skončilo odepisování předvýrobních investic,“ řekl novinářům prezident TPCA Satoši Tačihara.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Výsledky výroby také ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy.

Ze tří modelů vyráběných v Kolíně se přitom Toyota Aygo nejvíce prodává v Itálii, Peugeot 107 v Nizozemsku a Citroën C1 ve Francii.

Neradostné prognózy

Výhled pro letošní rok je nižší než loni, podle dřívějších neoficiálních informací automobilka sníží výrobu o pětinu na 221 tisíc vozů.

„Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky  evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ uvedl již dříve Tačihara.

Firma proto pracuje na vývoji nového modelu, bližší informace k němu zatím TPCA nezveřejnila.

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o sedmnáct procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje meziročně nárůst o čtvrtinu.

Krátká historie

Společný podnik automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën vznikl v roce 2002,
výroba začala o tři roky později. Do vybudování podniku firma investovala devatenáct miliard korun. V té době to byla největší zahraniční investice v ČR, k jejímuž umístění přispěl i příslib investičních pobídek státu až 3,5 miliardy korun. Podle údajů CzechInvestu po spuštění výroby přispěla firma k HDP v České republice jedním procentním bodem.

Pobídky využila TPCA z poloviny

Ze třiapůlmiliardové investiční pobídky českého státu využila zatím TPCA necelou polovinu, sdělil prezident společnosti Satoši Tačihara. Do roku 2016 může ještě čerpat slevu na dani z příjmu. Podle analytika KPMG Jana Linharta je výše pobídky jen malou částkou oproti celkové devatenáctimiliardové investici. „Fungující závod této velikosti nemůže být výhodné stěhovat pouze kvůli daňovým prázdninám,“ řekl deníku E15 Linhart na častý dotaz, zda firma zamýšlí po skončení daňových prázdnin republiku opustit.

Zdroj: E15.cz
 

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků