Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

Kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) v loňském roce klesl zisk před zdaněním o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby šly dolů nižším tempem, o jedenáct procent na 39,7 miliardy. Výši čistého zisku firma neuvedla.
Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

„Hlavní příčiny jsou jednak nižší výroba a stejné fixní náklady, jednak pokles prodejní ceny našich vozů a také to, že skončilo odepisování předvýrobních investic,“ řekl novinářům prezident TPCA Satoši Tačihara.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Výsledky výroby také ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy.

Ze tří modelů vyráběných v Kolíně se přitom Toyota Aygo nejvíce prodává v Itálii, Peugeot 107 v Nizozemsku a Citroën C1 ve Francii.

Neradostné prognózy

Výhled pro letošní rok je nižší než loni, podle dřívějších neoficiálních informací automobilka sníží výrobu o pětinu na 221 tisíc vozů.

„Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky  evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ uvedl již dříve Tačihara.

Firma proto pracuje na vývoji nového modelu, bližší informace k němu zatím TPCA nezveřejnila.

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o sedmnáct procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje meziročně nárůst o čtvrtinu.

Krátká historie

Společný podnik automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën vznikl v roce 2002,
výroba začala o tři roky později. Do vybudování podniku firma investovala devatenáct miliard korun. V té době to byla největší zahraniční investice v ČR, k jejímuž umístění přispěl i příslib investičních pobídek státu až 3,5 miliardy korun. Podle údajů CzechInvestu po spuštění výroby přispěla firma k HDP v České republice jedním procentním bodem.

Pobídky využila TPCA z poloviny

Ze třiapůlmiliardové investiční pobídky českého státu využila zatím TPCA necelou polovinu, sdělil prezident společnosti Satoši Tačihara. Do roku 2016 může ještě čerpat slevu na dani z příjmu. Podle analytika KPMG Jana Linharta je výše pobídky jen malou částkou oproti celkové devatenáctimiliardové investici. „Fungující závod této velikosti nemůže být výhodné stěhovat pouze kvůli daňovým prázdninám,“ řekl deníku E15 Linhart na častý dotaz, zda firma zamýšlí po skončení daňových prázdnin republiku opustit.

Zdroj: E15.cz
 

 

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků