NERV: na stavbách silnic a mostů se používají repliky a padělky

Při stavebních pracích na českých komunikacích se vyskytují padělané materiály, které mohou po nějakém čase ohrozit bezpečnost jejich uživatelů. Toto zjištění vyplývá ze zprávy, kterou projednávala Národní ekonomická rada vlády (NERV) v pracovní komisi pro boj s korupcí. Ve středečním vydání o tom píší Hospodářské noviny.

Státu přerostla přes hlavu betonová lobby. Působí korupčně na stavební dozor tím, že si ho i sama vybírá. Příkladem jsou některé úseky D47, na nichž jedna firma pracovala pro společnost, která dálnici budovala, a současně jako stavební dozor hlídala pro stát kvalitu její práce.

Stát zároveň nedokáže včas reklamovat zmetky stavebních firem a pak musí na opravy sáhnout do vlastní kapsy. Neexistuje pořádná nezávislá kontrola prováděných prací a lobbisté blokují přijetí norem, které by dodavatele donutily odvádět kvalitní výsledky.

Celý most šel do šrotu

Studie upozorňuje i na to, že stavby silnic a dalších dopravních projektů nikdo pořádně nemonitoruje. Dodavatelé tak mohou používat výrobky, které jsou levnější a neodpovídají normám. „Dělají se například repliky, padělky svodidel nebo betonářské oceli pro tunely a mosty. Svodidla pak nemusí vydržet takový náraz, jaký by měla, a u mostů může po určité době dojít k havárii,“ říká Miloslava Pošvářová z poradenské firmy Mott MacDonald, která studii zpracovávala.

Autor textu označil podle materiálu NERV jako nekvalitní práci několik mostů: na obchvatu u Jablunkova musel jít do šrotu most za 60 milonů korun, na Pražském okruhu byl zaplacený dodavatelem most v prvotřídní kvalitě, ačkoliv hrozí ohrožení jeho statiky, problémy jsou i u mostu na D1 u Píště.

Děravý asfalt podle české normy

Ve studii je jednoznačně uvedeno, že se v České republice při asfaltování používá méně kvalitní materiál než jinde v Evropě. Může za to česká norma, kterou prosadila skupina zhotovitelů. Tento asfalt je prý odolnější proti vyjetí kolejí a vzniku boulí, ale objevují se v něm častěji výtluky.

NERV se neztotožnil ani se snahou ministra dopravy Víta Bárty stlačit ceny dodavatelů na nejnižší možnou úroveň, protože v důsledku toho používají stavební firmy nekvalitní materiály. „Musí začít fungovat skutečný stavební dozor. Pouhá kontrola dokladů nic neřeší,“ píše se ve studii.

_MG_9478.jpg _MG_9977.jpg

Doporučujeme

Články odjinud