Nepřezout zpět na letní pneumatiky může být velmi nebezpečné

Posledním březnovým dnem končí pro motoristy povinnost mít na voze namontovány zimní pneumatiky. Mnoho řidičů však nepřezouvá v domnění, že tak ušetří finanční prostředky za nákup letních pneumatik. Zimní pneumatika se však pro provoz v letních měsících nehodí. Zhoršuje brzdnou dráhu, hrozí vyšší riziko defektu a také zvyšuje spotřebu paliva. Podle zjištění AutoESA nepřezouvá zimní pneumatiky až třetina řidičů.

„V loňském roce jsme zaznamenali, že až třetina zákazníků, kteří u nás zakoupili v zimních měsících vozidlo na zimních pneumatikách, v létě nepřezouvá“, říká Tomáš Svoboda z AutoESA a vysvětluje: „Našim klientům jsme totiž v létě nabídli zvýhodněnou servisní kontrolu klimatizace. Přibližně třetina vozidel však přijela na tento servis na zimních pneumatikách“.  Řada motoristů prostě nepřezouvá ze zimních pneumatik zpátky na letní. Zdůvodňují to především finančními důvody. Podle Svobody však motoristé tímto způsobem žádné peníze neuspoří. Naopak -  zhoršují se jízdní vlastnosti auta, prodlužuje se brzdná dráha a tím se zhoršuje celková bezpečnost provozu. Zimní pneumatiky totiž ve vyšších teplotách nefungují pořádně a jejich používání je podobný hazard jako jízda na sněhu na letních. Na zimních pneumatikách totiž automobil mnohem hůře brzdí. Nezávislé testy ukazují, že průměrná zimní pneumatika má vedle letní pneumatiky na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h. Nezdá se to moc, ale v momentě, kdy auto na letních už stojí, jede auto na zimních gumách rychlostí ještě 37 km/h!

Zimní pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva. Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor a tím roste spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km, a tedy zvýšené náklady na kilometr jízdy. Nepříjemným jevem je i vyšší hlučnost zimních pneumatik a tím nižší komfort posádky auta. Hlavním důvodem, proč přezouvat zpátky na letní, je však bezpečnost. „Ovladatelnost na zimních pneumatikách je v letních teplotách výrazně horší, hrozí i přehřátí pneumatiky a její defekt,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zejména na dálnici při vyšší rychlosti se zimní pneumatiky v létě silně přehřívají a hrozí jejich prasknutí.

Pozor však při nákupu pneumatik. Důležité je dát si pozor nejen na správný rozměr a odpovídající specifikaci, ale také pohlídat si stáří pneumatiky. Někteří obchodníci jsou totiž schopni prodat pneumatiku, která ležela několik let ve velkoskladu. Pneumatika přitom postupem času ztrácí své vlastnosti. Na pneumatice je výrobní štítek, zpravidla čtyřciferný, který určuje týden a rok výroby. Například číslo 4012 značí pneumatiku vyrobenou 40. týden v roce 2012.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků