Nepřezout zpět na letní pneumatiky může být velmi nebezpečné

Posledním březnovým dnem končí pro motoristy povinnost mít na voze namontovány zimní pneumatiky. Mnoho řidičů však nepřezouvá v domnění, že tak ušetří finanční prostředky za nákup letních pneumatik. Zimní pneumatika se však pro provoz v letních měsících nehodí. Zhoršuje brzdnou dráhu, hrozí vyšší riziko defektu a také zvyšuje spotřebu paliva. Podle zjištění AutoESA nepřezouvá zimní pneumatiky až třetina řidičů.

„V loňském roce jsme zaznamenali, že až třetina zákazníků, kteří u nás zakoupili v zimních měsících vozidlo na zimních pneumatikách, v létě nepřezouvá“, říká Tomáš Svoboda z AutoESA a vysvětluje: „Našim klientům jsme totiž v létě nabídli zvýhodněnou servisní kontrolu klimatizace. Přibližně třetina vozidel však přijela na tento servis na zimních pneumatikách“.  Řada motoristů prostě nepřezouvá ze zimních pneumatik zpátky na letní. Zdůvodňují to především finančními důvody. Podle Svobody však motoristé tímto způsobem žádné peníze neuspoří. Naopak -  zhoršují se jízdní vlastnosti auta, prodlužuje se brzdná dráha a tím se zhoršuje celková bezpečnost provozu. Zimní pneumatiky totiž ve vyšších teplotách nefungují pořádně a jejich používání je podobný hazard jako jízda na sněhu na letních. Na zimních pneumatikách totiž automobil mnohem hůře brzdí. Nezávislé testy ukazují, že průměrná zimní pneumatika má vedle letní pneumatiky na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h. Nezdá se to moc, ale v momentě, kdy auto na letních už stojí, jede auto na zimních gumách rychlostí ještě 37 km/h!

Zimní pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva. Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor a tím roste spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km, a tedy zvýšené náklady na kilometr jízdy. Nepříjemným jevem je i vyšší hlučnost zimních pneumatik a tím nižší komfort posádky auta. Hlavním důvodem, proč přezouvat zpátky na letní, je však bezpečnost. „Ovladatelnost na zimních pneumatikách je v letních teplotách výrazně horší, hrozí i přehřátí pneumatiky a její defekt,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zejména na dálnici při vyšší rychlosti se zimní pneumatiky v létě silně přehřívají a hrozí jejich prasknutí.

Pozor však při nákupu pneumatik. Důležité je dát si pozor nejen na správný rozměr a odpovídající specifikaci, ale také pohlídat si stáří pneumatiky. Někteří obchodníci jsou totiž schopni prodat pneumatiku, která ležela několik let ve velkoskladu. Pneumatika přitom postupem času ztrácí své vlastnosti. Na pneumatice je výrobní štítek, zpravidla čtyřciferný, který určuje týden a rok výroby. Například číslo 4012 značí pneumatiku vyrobenou 40. týden v roce 2012.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků