Nepodceňujte kontrolu sbíhavosti kol

Správná geometrie náprav, daná především nastavením sbíhavosti kol, má významný vliv nejen na jízdní vlastnosti vozu a jeho bezpečnost, ale také na opotřebení pneumatik a dalších součástí auta.
Nepodceňujte kontrolu sbíhavosti kol

Její kontrola přitom stojí jen pár set korun a pouze několik desítek minut čekání.

Závěsy kol automobilů se vyvíjejí od konce 19. století, ale ani dnes nelze jejich vývoj považovat za ukončený. I přes stále výraznější unifikaci jednotlivých technických řešení v konstrukci osobních i nákladních vozů tak různí výrobci používají často různě řešené závěsy. Za běžný standard lze považovat přední nápravu s modifikovanými pružícími jednotkami McPherson a zadní kola spočívající na víceprvkových závěsech. Složitost a rozmanitost těchto řešení je dána především snahou automobilek vyhovět různorodým požadavkům zákazníků. Někteří z nich kladou důraz na komfort, jiní na jednoduchost a nízké servisní náklady a další třeba na sportovní jízdní vlastnosti. „Značné úsilí, které automobilky závěsům kol a jejich ladění věnují, však může vyjít vniveč, pokud dojde k zanedbání údržby,“ konstatuje Jakub Pyšný z e-shopu Kupuj Pneu.

Nároky na chování kol během jízdy jsou značné. Jde zejména o to, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách či při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si i při razantní akceleraci či zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost. Proto jsou závěsy kol moderních automobilů složité, ovšem nastavovat na nich lze zpravidla pouze jejich sbíhavost. „Pod pojmem sbíhavost rozumíme symetrické úhly, které svírají podélné osy kol k podélné ose vozu v jeho klidovém stavu. Na jízdní vlastnosti vozu má vliv především nastavení sbíhavosti předních kol. Ovšem i nevhodně nastavená geometrie kol zadních způsobuje asymetrické opotřebení pneumatik, které může vést až k nutnosti je předčasně vyměnit,“ varuje Jakub Pyšný z internetového obchodu Kupuj Pneu. 

Ke změně sbíhavosti kol může dojít například při výměně některého z prvků jejich závěsů. Změnu geometrie však často zapříčiní také projetí výraznou nerovností na vozovce.  Výraznější poškození se může projevit tendencí vozu zatáčet do stran, a to buď při klidné jízdě, nebo při brzdění. Menší poškození se ale projeví až s odstupem času právě asymetrickým sjetím pneumatik. Pouze vůz se správně nastavenou geometrií kol může mít jízdní vlastnosti a stabilitu takových kvalit, s nimiž jej jeho výrobce zkonstruoval a vyrobil.

Kontrolu a případné seřízení geometrie kol je vhodné provést při každé sezónní výměně pneumatik. „Cena tohoto úkonu se v současnosti pohybuje okolo 500 Kč a provádí se zpravidla mimořádně přesnými laserovými snímači, které se montují na kola. Snímače jsou zkoordinovány s počítačem, v němž jsou přednastaveny výrobní hodnoty sbíhavosti pro každý typ automobilu. Díky tomu pak technik může dosáhnout snadného a dokonale přesného nastavení,“ vysvětluje Jakub Pyšný z Kupuj pneu. „Teprve po takovém seřízení má řidič opravdovou jistotu, že si jeho vůz zachová předvídatelné a bezpečné jízdní vlastnosti za všech provozních podmínek,“ dodává Pyšný.
 

Jakub Pyšný, KupujPneu.cz

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 2 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků