Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

65 komentářů

Kameník
6. března • 20:57

Poznámka o socialistickém ustanovení ukazuje na hloupost a nevzdělanost autora článku - za socialusmu neexistovala DPH ani tiím méně takové ustanovení.

Pavel
7. března • 10:46

Nejde o to, že by to platilo za socialismu, ale o to, že v intencích socialistického uvažování někteří úředníci stále považují auto za výraz luxusu a nikoliv normálního pracovního nástroje. A přiznejme si, že za socialismu auto skutečně bylo spíše výrazem luxusu než každodenní spotřební věci...

kicko
4. března • 23:07

... kedy toto schvali u nas KSSmer. V EU sme tusim, ako sa hovori, posledny mohykan 3-[

Radek Ondrášík
5. března • 10:47

Ano, v některých zemích je legální sex až ve 21, to chete mít také? Jinde jsou jiné zvyky apod. Prostě oni to mají, musíme to mít taky?Máte jiné blbosti, třeba šrotovné...

x12345678
5. března • 15:01

To už jsme tu řešili. Šrotovné je nesystémová věc. Jenže drtivá většina daní jde na nesystémové výdaje. Pokud by šrotovné posloužilo k omlazení autoparku v ČR, tak s ním souhlasím. Ale muselo by být bombenfest zabezpečené proti zneužití českými vyčuránky. A to je fakt nemožné.

Skyline
5. března • 23:22

To je preci nesmysl. Srotovne nemuze byt zabezpecene proti zneuziti, vzdyt prave vidina zneuziti a napakovani se vede k jeho zavadeni. Tj. ve finale je to o tom, jak moc se "tam nahore" pohybuji lide, kteri maji moznost na tom vydelat a tedy zajem to prosadit. Driv jsem mel zivotni heslo "zivot je boj", ale cim dal, tim vic se jim stava "cui bono".

ronick
4. března • 6:56

Měl bych jen takovou malou otázku. Kolikpak MUDrů a JUDrů a jim podobných jsou plátci DPH ??? Podle mě mnoho ne. Já plátcem jsem a někdy je to k zteku. V určitých situacích se oproti mě má líp neplátce DPH a to se pohybuju ve stavebnictví, kde se s DPH dá občas trochu čarovat. Nedovedu si dost dobře představit MUDra plátcem DPH. :-|

Pavel
4. března • 7:55

No věř tomu, že třeba MUDr. Rath se svoji soukromou klinikou nepochybně plátcem DPH je :-))) Jinak privátní lékaři asi většinou na limit pro platbu DPH nedosáhnou. Co se týká právníků (a hlavně těch pražských) tak možná už leckdo plátcem je. Nicméně důležité je, že i když limit pro plátce DPH někdo nesplňuje, může se jím dobrovolně stát a "užívat si" :-))))

Vana666
4. března • 7:21

co vím jaké sumy účtují právnící tak ten milioń rozhodný pro povinné plátcovství DPH musí přesáhnout asi každý ... :-/

Jogurt
4. března • 10:09

Medicína je řešená jinak. I velké nemocnice jsou plátci DPH jen v hospodářských činnostech a to ještě jen některé.

ronick
4. března • 6:59

k vzteku samo. Mea culpa :-O

Vladimír
3. března • 22:37

potřebují zase vyprat své špinavé milióny, už vidím jak si budou kupovat drahá luxusní auta pro podnikatelské účely a ¨přitom budou v nich vozit své milenky !!!!!!!!!!!!!!!! 3-[ A co my poctiví obyčejní občané, jaká úleva bude pro nás ?????? ptám se. Jsme vykořisťovaní za nízké mzdy a často jsme nuceni jezdit s 15-ti letými až 20-ti letým starými auty. 3-[ protože naše nízké mzdy neumožňují pořídit si modernější automobil !!!!!!!! Pracuji jako prodavač v Hypernově za 10.000,- Kč hrubého.

Drago5
4. března • 9:10

No,Vladimír to napsal špatně s příchutí závisti.Spíš by mě zajímalo,proč si v době rádoby krize (u mě bohudík žádná není) nemůže též koupit vůz a odpsat si dph v ročním zúčtování? I když nic,bylo by to hezké gesto i pro ne-podnikatele.Co si budeme povídat, obě strany (zaměstnavatel, zaměstnanec) se v 80% potřebují, je to symbióza. Pro info : jsem expert ve svém oboru, plat více než průměrný...1,5 násobek

Radek Ondrášík
4. března • 13:29

Pokud dobře chápu, ptáte se proč jako zaměstnanec si nemůžete odepsat DPH z auta?Pokud se takto ptáte odpověď je jednoduchá, protože plat dostáváte s DPH, proto i to DPH platíte. Firma dostane zaplaceno, ale bez DPH a tedy musí nakupovat bez DPH.Příklad:
vy dostanete výplatu 11900, tedy 10000 + 1900 DPH a koupíte si něco za 10 000 Kč + 1900 DPH tedy 11900 Kč. Výsledek 0firma dostane za váš výrobek 11 900 Kč, ale těch 1900 Kč DPH odvede státu a zbyde ji tedy jenom 10 000 Kč.Teď si půjde koupit auto za 10 000 Kč + DPH 1900 Kč. Pokud si nemůže odepsat DPH zaplatí za něj 11900 Kč. A je tedy 1900 Kč v minusu. Pokud si ale DPH odepíše, tak za něj zaplatí sice 11900 Kč, ale stát ji těch 1900 Kč vrátí. Výsledek je 0O tom to prostě je. Firma pokud je plátce DPH to DPH nedostává a tím pádem jej ani neplatí. Spotřebitel to DPH dostane v podstatě ve výplatě a pak jej samozřejmě platí. Ve výsledku je to nastejno, ale nejhorší je, když máte příjem bez DPH a DPH máte platit, pak vás vyjde vše o 19% dráž, než neplátce DPH.

Drago5
4. března • 16:16

Díky za vysvětlení.Já se v daních neorientuju, a tvá odpověď je efektivní.Tak už vím proč to nejde :o) Já nepodnikám, protože nemám tu odvahu pustit se do války s papírama a byrokracií.Ale možná časem.....:-/

x12345678
4. března • 14:17

Mzda se daní z přidané hodnoty nezatěžuje.
Princip DPH je v tom, že se daň na výrobek nabaluje postupně během jeho celého procesu od výroby přes obchod až po konečného spotřebitele. Ten ji nakonec zaplatí ze svého. Ostatní, pokud jsou plátci daně, si daň na vstupu (pokud to jde...) započtou proti dani na výstupu a zaplatí státu jen rozdíl, tedy daň z hodnoty, kterou produktu sami přidali. Proto se jmenuja daň z přidané hodnoty. Mzda se DPH opravdu nedaní.Odlišný je systém daně z obratu. Ta se na výrobek nenabaluje postupně jako DPH ale až na konci. Je to jednodušší alevnější, stát ale nekasíruje průběžně a proto v EU je DPH zatímco například v USA je DzO.

Radek Ondrášík
4. března • 14:32

Samozřejmě, že u platu běžného člověka to DPH není, bylo to pro představu.Běžný člověk dostane 11900 Kč (a v obchodech platí věci s DPH)OSVČ Plátce DPH vydělá 11900 Kč a 1900 Kč odvede státu jako DPH (a v obchodech platí věci bez DPH)výsledek stejný.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jogurt
4. března • 18:04

OSVČ plátce daně ale odečte daň na vstupu a státu tedy odvede jen svůj podíl na přidané hodnotě.

MadMack
4. března • 18:22

U prace jako takove ma OSVC vstupy 0 a tedy odvadim plnych 19% DPH statu z prace. Stejne je to u marze na zbozi - odvadi 19% z toho, oc draz dokaze vec prodat nez koupit. At se na to divam, jak se na to divam, porad OSVC odvadi 19% DPH z toho, co "vydela".

x12345678
5. března • 14:59

Ano a ne. Svůj byznys vede v cenách bez daně. Finální svou cenu zatíží DPH, tu mu zákazník zaplatí a OSVČ ji odevzdá státu. Takže z pohledu lberního to ze svého nedává. Ale z pohledu logického ano, protože zákazník hodnotí cenu jako celek, t.j. včetně DPH a podle té se rozhoduje zda koupí nebo nekoupí.Filozoficky je každá daň nemravná, protože někoho okrádá. A naproti tomu je mravná, protože by měla sloužit k bohulibému účelu. Jenže tuto podmínku plní jen malá část vybraných daní.

x12345678
4. března • 12:39

O reálné existenci této krize se skutečně dá pochybovat.
Reálný je v podstatě jediný parametr - krize úvěrová, zejména pak hypotéční a spotřebních úvěrů, způsobená chamtivostí finančníků, kteří zapomněli na zdravý rozum i pud sebezáchovy a půjčovali kdekomu na kdeco a to i v jasně nevratných případech. Půjčovat bez ručitele sockám na vánoční dárky a na dovolenou a na zjevně nadstandardní bydlení je zběsilost. A prodože jsme v globálně mediální epoše, chopila se toho média a způsobila celosvětovou hysterickou reakci, která v podobě náhlého snížení poptávky po všem. Řetězovou reakcí této hysterie je následný pokles výroby a propouštění. Stejně hystericky se zachovaly banky a v podstatě zařízly jak bezibankovní trh tak úvěrování i smysluplných podnikatelských projektů. Věc dočasná a krátkodobá, nicméně aktuální. Skutečná krize to není, je to jen mediálně spuštěná hysterie.

Drago5
4. března • 12:52

Absolutně skvěle napsáno.Souhlasím na 100%.

Pavel
4. března • 7:50

Klid bolševíku, pdne Ti cévka a Hypernova přijde o námezdní sílu:-D Měl ses ve škole lépe učit, byl bys taky podnikatelem a mohl by sis DPH odpočíta. Prostě každý strůjcem svého štěstí:-D

MadMack
4. března • 7:44

Vladimire, vasemu prispevku k absolutni pravde a dokonalosti chybi jedna informace - kolik brala loni Zagorka ... :-)

Filip
4. března • 7:37

"Špinavé miliony, luxusní auta" ..... bože, bože ... Komunisté se na mnoha lidech opravdu podepsali hlubokou myšlenkovou stopou.
Vladimíre - bolševické idioty jako jste vy v Maďarsku v 50 letech vešeli na lampy veřejného osvětlení.

Posraldescu
4. března • 7:16

Vladimir rulez!

John
3. března • 23:48

A proc nezacnete podnikat, kupovat si draha auta a vozit v nich milenky? Podle Vaseho popisu to vypada, ze je to sranda, jednoduche bez rizika. Temhle narkum moc nerozumim, na podnikani neni treba nic jineho nez zivnostensky list za 1000 Kc, zacit muze kazdy. Nakonec i prodavac muze v pohode podnikat, necitite se na to, tak pak jsou takove vykriky zcela zcestne, nemate tuseni co musi vetsina podnikatelu ci majitelu firem obetovat a projit...

Kofi
3. března • 23:46

Vážený pane, zkuste také podnikat. Jsem obyčejný živnostník, mám pět zaměstnanců, dělám 12 hodin denně včetně soboty a za to co odvedu na DPH za rok bych si koupil Fabii. Takže odečet 19% DPH mne absolutně nevytrhne. Těch daní je tolik, že toto je defakto výsměch a absolutně to nepovažuji jako úlevu. Znovu Vám navrhuji zkuste to také, starat se sám o sebe, sehnat práci pro sebe a svou firmu a zjistíte že to není žádný med. Nezlobte se ale jste úplně mimo. Jestli máte malou mzdu tak zkuste jinou práci, kde je větší zodpovědnost a tam jsou také větší peníze nebo dělejte těch 12 hodin, nebo znovu Vám říkám začněte podnikat a nevymlouvejte se na to že nemámte kapitál, já začínal se 40 000Kč.

m
3. března • 23:45

a co se vic snazit abys vydelaval vic? .a promin,ale adekvatni vuz k cloveku co dela pokladni v obchode za 10tis. je opravdu 15let stary vuz.

Tom
3. března • 23:40

Vladimíre,někdo by tě měl co nejdřív zastřelit. Bylo by to v zájmu lidstva

blok
3. března • 22:42

To je dobre :-) Nevydal byste Vase prispevky knizne?

Jogurt
3. března • 23:18

Myslím že by se pak Vladimírovi zhroutil svět. Jeho sentence by byly bestsellerem, napakoval by se jak Rowlingová a to by mohl duševně neunést....B-]
Ale jeho příspěvky mi vždycky zvednou náladu a koutky směrem vzhůru.:-):-)):-D

Radek Ondrášík
3. března • 22:30

Mne by spíše zajímalo ohledně těch odpočtů. Pokud si to auto koupí firma jako nové v novém systému a odepíše DPH, tak pokud si to od ni koupí jiná firma, ta si to taky odepíše, tak jako u současné úpravy, nebo to půjde jenom při nákupu nového?

Jogurt
3. března • 23:12

Každé pořízení se bere samostatně a základem je kupní cena bez DPH (u plátců dph samozřjmě). Takže pokud si dnes koupíte nové auto N1 za 500 000+DPH a zvolíte rovnoměrné odepisování, dáte po dobu 5 let (i letos) každý rok do nákladů odpis 100000,- Kč. Za 4 roky má vaše auto odpisovou hodnotu (posledních) 100 tisíc ale vy ho prodáte (třeba) nějakému podnikateli za 300 tisíc. Nový maitel pořídil investiční majetek za 300 tisíc a jako takový ho odepisuje. takže 5 let, při rovnoměrných odpisech tedy 60 tis. ročně. Vy jste prodal za víz než je odpisová cena a rozdíl, v tomto případě 200 tisíc jde do zisku ke zdanění. Lumpárna, co? Nojo, ale z něčeho se Chánov, Janov a Chomutov sponzorovat musí..... 3-[

Jogurt
3. března • 23:15

jen dodávám, že takhle to funguje samozřejmě jen u podnikatelských subjektů, vedoucích účetnictví formou přímy-výdaje. Malých podnikatelů s paušálem a fyzickýh osob nepodnikajících se to netýká, tam je to jinak.

Brabus
3. března • 22:21

Je to pěkné, ale trochu pozdě. Nepůjde to nějak obejít i u starších aut např. při jejich prodeji, nebo když jsou v leasingu ? Koupil jsem auto loni a těch cca. 250tis. na DPH mě pořád trochu štve. Tak co nebude na to nějaký fígl ? B-]

Radek Ondrášík
3. března • 22:29

V první řadě je třeba si uvědomit, že DPH se neodepíše z pořizovací ceny, ale z rozdílu mezi nákupem a prodejem. A zpětnou platnost to jistě mít nebude.

Jogurt
3. března • 23:06

U aut dříve pořízených do majetku určitě ne. U aut ve finančním leasingu teoreticky ano ale je třeba počkat na konečné znění zákona, zda tam není napsáno například "nových automobilů". U aut v operatovním leasingu platí totéž.

Permon
3. března • 21:00

Je tahle veta pravdiva? Cituji: "odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu".
Neni nahodou v zakone o dani z prijmu stanovena castka 1,5mil Kc, jez lze uplatnit do nakladu? Castka nad 1,5mil Kc jde ze zisku.... jak se tohle bude dotykat odpoctu DPH, kdo vi, at napise.

Jannis
3. března • 21:16

Pravda, tohle by me take zajimalo!? Vite nekdo kompletni novelizaci jak to je? Už ale nemůžu vydržet , ať už je duben ... rychle nakoupit, než si to zase někdo rozmyslí :)

Jogurt
3. března • 21:44

Jen ne nedočkavostí nepočůrej. Vydrží to. Nejde jen o protikrizovou podporu, víc je to náprava pokřiveného režimu, který tu přežíval. Kalousek o tom mluvil už před krizí, šlo o neudržitelný stav.
U zrychlených odpisů ale už tolik slunečno není. Budou platit jen pro majetek pořízený v příštích cca 15 měsících.

Vana666
3. března • 22:17

Odpisy moc nepomůžou. Pokud má zrychlení podpořit firmy kterým se nedaří, tak takové stejně nemají příjmy a nepotebujou proto vyšší náklady
odpis je stejně jen časové rozložení nákladů
se změnou odpočtu DPH ale plně souhlasím

Jogurt
3. března • 23:06

Může to ale být daňová rezerva pro příští tučná léta.

Jogurt
3. března • 21:08

Tak to prosím už dávno není. Zjistilo se, že je to k ničemu. Bylo přesnadné to obejít, tak to zrušili.

Permon
3. března • 21:15

ajo, koukam, ze to zrusili k 1.1.2008.... ale stejne mne zajima, jak se nakupovali auta za 5mega a udelal se z toho nakup za 1,49mil B-]

Milan
3. března • 21:26

A auta za 5 milionu nevim, u vozu za 1,8 atd. se rozpocitavaly dily samostatne - a pochopitelne premrstene - sada hlinikovych kol za 150.000 .- atd. atd.

Radek Ondrášík
3. března • 21:28

Jenže na toto zákon pamatuje a nejde to tak dělat ;) Nejde koupit výfuk za 200tis. motor za 300tis. apod. Samostatná kola jdou koupit, ale auto z dílů nejde.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jogurt
3. března • 21:42

Houby. kupovalo se to na roční operativní leasing s následným odkupem za zůstatkovou cenu pod 1,5M. jinak řečeno - za první rok se v nákladech na nájemné OL zaplatilo vše nad 1,5M a pak se to za 1,45 odkoupilo. Pro leasingové společnosti bezva byznys.

Filip
4. března • 7:33

Tak těch způsobů byla samozřejmě celá řada - tu kterou popisujete Vy (mimochodem finančně značně nevýhodná a která byla na hraně zákona), formou dlouhodobého pronájmu s kaucí nákupu vozu za 1 korunu, dokoupením dílů do vozu jak tu někdo popisoval atd. atd. Nicméně všechny varianty byly ve výsledku snahou o obcházení zákona - jen logicky jen dobře, že byl limit (původně dokonce jen 900.000 .- Kč) zrušen.

Jogurt
4. března • 8:49

Nesprávně jste to pochopil a zaměnil FL s OL. Cestou OL to bylo zcela v souladu se zákonem a rozhodně nikoliv nevýhodné. MF by muselo zakázat OL a tím rozbít celý fleetový obchod, což by mu u rozhodujících plátců DPPO težko prošlo. Navíc bychom asi těžce narazili u EU, která tyhle strupidní bariéry neuznává.

x12345678
4. března • 12:28

To je tím, že většina lidí nemá ponětí co je operativní leasing a zná jen leasing finanční.
Pořídit automobil formou operativního leasingu za 3miliony, sjednat s pronajímatelem měsíční nájemné ve výši 150 tisíc Kč, po roce OL skončí a vůz je na prodej. Uzavře se kupní smlouva na automobil, nezávislá na původní smlouvě o pronájmu. A automobil si původní nájemce koupí za 1499999,- Kč.
Na tomto postupu, pokud nebyl odkup sjednán již v původní smlouvě o nájmu, není nic nelegálního. Náklady LS jsou plně kryty s běžnou mírou zisku, rozhodně jde o daleko levnější postup než zaplatit daň a vozidlo financovat z volných peněz. Nakonec pokud firma peníze investuje, má majetek, který může užívat a nebo v nouzi prodat. Peníze zaplacené na daních jsou ale z pohledu poplatníka jednou provždy spláchnuty do WC.Tím nenavádím k daňováým únikům. Tím jen tvrdím, že daňová optimalizace v rámci zákona je vždy výhodná pro všechny zúčastněné, včetně státu. A to není paradox, to je logické, stát je vždy tím nejhorším hospodářem, jakého lze potkat. Nakonec podívejte se, jak velký díl z daňových příjmů spotřebuje stát (a to prosím nejen náš absurdistán) na nesmysly a jak málo z onoho koláče jde na smysluplné a prospěšné cíle.

Milan
3. března • 21:40

Samozřejmě základní díly jako motor atd. nelze, ale jiná je situace s navigací, "výměnou" oken za determální skla, výměnou za sportovní volant, dodělávky elektrických sedadel s pamětí a bederní opěrkou, atd - záleželo na tom, jaka byla specifikace vozu a pak také tedy jak byl dovozce odvážný

Radek Ondrášík
3. března • 21:42

Bohužel si nyní nevzpomenu na ten přesný název, ale toto má přesný právní výraz, který je nelegální. Řešili jsme toto také a bohužel to nešlo, tak mne udivuje, že to šlo. I když bych se tomu nedivil.

Nimra
4. března • 12:40

obcházení zákona .-)

Jannis
3. března • 21:20

Super, diky :)

Permon
3. března • 21:09

Ha, to je novinka. Jak se to obchazelo? :-O

Milan
3. března • 20:49

No tak teď ještě zrušit stupiditu s pětiletým odpisem místo předchozích 3 let a uvidíme, jak hned prodeje nových aut poskočí tím správným směrem

Radek Ondrášík
3. března • 20:52

Na tom se už dohodli. Zkrátí se druhá odpisová skupina z 5ti na tuším 2 roky. A první ze dvou na jeden.

El Carlos
3. března • 20:58

...tak potom schází už jenom opravdu zázrak třeba v podobně kompletně dostavené D1 do 2 let :-D

Sutrak
3. března • 19:09

Ono to nebylo socialisticke opatreni, on to byl jen duvod, jak si radoby levicove a radobypravicove vlady nechtely nechat ukrojit z rozpoctu a donutit se tak lepe hospodarit...

Jogurt
3. března • 21:07

Pánové si především spočítali, že "osobních" aut se v podnikatelské sféře prodá tak zoufale málo, že tím stát o nic nepřijde. Tedy kromě provizí do kapsy od prznitelů aut mřížkami a polepy skel kufru.

Pavel
3. března • 18:58

Pane Janda, gratuluji. Je to asi poprvé co čtu tenhle server a s Vaším článkem bezezbytku souhlasím, dokonce bych se pod něj snad i podepsal. Jen tak dál:-P Každopádně za zrušení téhle daňové abnormality díky bohu a Kalouskovi:-D Konečně někdo pochopil, že auto k podnikání není nějaký luxus, ale normální výrobní prostředek jako třeba počítač nebo kancelářská židle...

Jogurt
3. března • 21:05

Jen jsme se tím dostali blíž do Evropy, kde tohle platí už dávno a kromě rakouska tam mříže a N1 neznají.

Tomáš Marný
6. března • 13:50

Od kdy to platí v Německu?

Jogurt
8. března • 13:56

Od 1.4.1999
pokud je vozidlo využíváno ve smíšeném provozu pro firemní i soukromé použití, odpočte se pouze část DPH, odpovídající poměru mezi firemním a soukromým provozem. Pokud není používáno soukromě, odpočítá se DPH celá.

Doporučujeme

Články odjinud