Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Ekonomické problémy současného světa mají i své pozitivní dopady. V době ekonomického růstu totiž vlády obvykle dělají vše proto, aby jej nedomyšlenými regulacemi zastavily. Nyní, v době ekonomického poklesu se alespoň snaží vrátit věci zpátky do normálu. Je smutné, že k tomu potřebují až takovouto motivaci, ale buďme rádi, že nepotřebují ještě větší...

Poslaneckou sněmovnou českého parlamentu tak dnes prošla mj. novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která odstraňuje jednu z největších absurdit českého daňového systému - nemožnost odpočtu DPH u osobních vozů, využívaných pro firemní účely. Na osobní vůz tak bylo pohlíženo jako na specifický vstup, přitom se ale principielně vždy jednalo o náklad plně srovnatelný třeba s osobním počítačem, stolem do kanceláře, tiskárnou nebo papírem do kopírky, u kterých DPH odečíst vždy pochopitelně možné bylo. Tato nesmyslná výjimka byla dále umocněna tím, že odpočet DPH byl umožněn u nákladních vozů a dodávek, více sloužících „pracujícímu lidu”. Jako by snad lékař, právník, nebo obchodník nepotřebovali k výkonu své práce vůz tak, jako opravář praček, zedník nebo dopravce. Kam až situace zašla, víme všichni. Osobních aut, homologovaných jako nákladní, je dnes na trhu nespočet a bylo na čase, aby tomuto stavu, který se hodil snad akorát „mřížkové lobby”, někdo učinil přítrž.

Zjevně socialistické (nikoli sociální) ustanovení, které přežilo všechny české vlády a parlamenty, se tak nyní snad konečně stane minulostí a odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu. Pokud tuto změnu schválí senát a podepíše prezident, což se obecně předpokládá, vstoupí v platnost již od 1. dubna.

Co všechno tato změna udělá s českým trhem nových aut, můžeme zatím jen domýšlet. Je ovšem na místě očekávat zvýšený zájem o nové vozy, pramenící zejména z odložených firemních nákupů z posledních měsíců. Dá se též čekat významný pokles zájmu o vozy s karosérií kombi, které si spousta zákazníků pořizovala právě kvůli možné „přestavbě” na nákladní vůz a následnému odpočtu. Nižší zájem bude jistě též o takto homologované ojetini nižšího stáří, které budou muset být dále vybaveny mřížkou, která je většině zákazníků na obtíž. A konečně, mírně zřejmě poklesne i zájem o vozy SUV, u nichž byla homologace na nákladní vůz standardem. To vše pochopitelně zahýbe cenami a sekundární efekty mohou být velmi překvapivé.

Možné je ovšem i to, že většinu potenciálních zákazníků již opustila chuť (či možnost) investovat do čehokoli a nestane se téměř nic. Očekávám ale spíše první scénář a velmi dramatické změny na trhu. Uvidíme v dubnu.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků