Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Ekonomické problémy současného světa mají i své pozitivní dopady. V době ekonomického růstu totiž vlády obvykle dělají vše proto, aby jej nedomyšlenými regulacemi zastavily. Nyní, v době ekonomického poklesu se alespoň snaží vrátit věci zpátky do normálu. Je smutné, že k tomu potřebují až takovouto motivaci, ale buďme rádi, že nepotřebují ještě větší...

Poslaneckou sněmovnou českého parlamentu tak dnes prošla mj. novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která odstraňuje jednu z největších absurdit českého daňového systému - nemožnost odpočtu DPH u osobních vozů, využívaných pro firemní účely. Na osobní vůz tak bylo pohlíženo jako na specifický vstup, přitom se ale principielně vždy jednalo o náklad plně srovnatelný třeba s osobním počítačem, stolem do kanceláře, tiskárnou nebo papírem do kopírky, u kterých DPH odečíst vždy pochopitelně možné bylo. Tato nesmyslná výjimka byla dále umocněna tím, že odpočet DPH byl umožněn u nákladních vozů a dodávek, více sloužících „pracujícímu lidu”. Jako by snad lékař, právník, nebo obchodník nepotřebovali k výkonu své práce vůz tak, jako opravář praček, zedník nebo dopravce. Kam až situace zašla, víme všichni. Osobních aut, homologovaných jako nákladní, je dnes na trhu nespočet a bylo na čase, aby tomuto stavu, který se hodil snad akorát „mřížkové lobby”, někdo učinil přítrž.

Zjevně socialistické (nikoli sociální) ustanovení, které přežilo všechny české vlády a parlamenty, se tak nyní snad konečně stane minulostí a odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu. Pokud tuto změnu schválí senát a podepíše prezident, což se obecně předpokládá, vstoupí v platnost již od 1. dubna.

Co všechno tato změna udělá s českým trhem nových aut, můžeme zatím jen domýšlet. Je ovšem na místě očekávat zvýšený zájem o nové vozy, pramenící zejména z odložených firemních nákupů z posledních měsíců. Dá se též čekat významný pokles zájmu o vozy s karosérií kombi, které si spousta zákazníků pořizovala právě kvůli možné „přestavbě” na nákladní vůz a následnému odpočtu. Nižší zájem bude jistě též o takto homologované ojetini nižšího stáří, které budou muset být dále vybaveny mřížkou, která je většině zákazníků na obtíž. A konečně, mírně zřejmě poklesne i zájem o vozy SUV, u nichž byla homologace na nákladní vůz standardem. To vše pochopitelně zahýbe cenami a sekundární efekty mohou být velmi překvapivé.

Možné je ovšem i to, že většinu potenciálních zákazníků již opustila chuť (či možnost) investovat do čehokoli a nestane se téměř nic. Očekávám ale spíše první scénář a velmi dramatické změny na trhu. Uvidíme v dubnu.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků