Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!

Pokud se jen trochu zajímáte o závody trucků, nemohli jste ho přehlédnout: v červené kombinéze se ve svém Renaultu řítí zatáčkami okruhů, vždy se usmívá a nikdy neodmítne žádost o autogram.
Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
Sympatický závodník Frankie Vojtíšek si získal obdiv diváků nejen svým vystupováním, ale také svými výkony, i když loni skončil na „pouze“ čtvrtém místě. Proč se tak stalo, a na mnohé další jsem se ho zeptala v závěru sezóny.

Už ve čtyřiadvaceti jste jel svoji první rallye Paříž – Dakar, jak se Vám to podařilo?

První závodní zkušenosti jsem začal sbírat v motokrosu. Potom jsem začal pracovat v Liazu, Klepněte pro větší obrázekve vývojovém oddělení a zároveň jsem začal závodit za tehdejší Automoto klub Liazu. A když se pak začalo uvažovat o tom, že se podnik zúčastní rallye, vybíralo se z lidí, kteří už měli zkušenosti se závoděním a ze členů Automoto klubu. Měl jsem štěstí, že jsem se do této nominace dostal a prošel náročným sítem testů, ať už to byly psychické testy, fyzické testy, ale také, v tehdejší době, testy politické způsobilosti. Naštěstí jsem tím vším prošel a rallye jsem se zúčastnil jako jeden z nejmladších účastníků toho ročníku. Tehdy se vlastně můj koníček stal mou prací.

Nyní jste závodní jezdec a majitel závodního týmu v jedné osobě. Proč jste Liaz opustil a vydal se na sólovou dráhu?

Já jsem loni jel už patnáctou sezonu mistrovství Evropy kamionů na okruzích, z toho třináct sezon jsem sedal za volant vozů Liaz a Škody. V roce 2000 se změnily předpisy FIA, podle kterých se zúčastňujeme těchto závodů. Mimo jiné bylo rozhodnuto, že se nesmí zúčastnit Klepněte pro větší obrázekvozidlo, kde není vyrobeno sto kabin a na sto vozech namontované přední kotoučové brzdy. Škoda v té době neměla potřebný počet vyrobených vozů, takže abych se mohl zúčastnit soutěže podle závazných pravidel, rozhodli jsme se pro Renault, který potřebné předpisy splňoval. Rozhodovali jsme se mezi několika automobilkami a nakonec to byla právě tato značka, která našim záměrům vyhovovala nejvíc. Svou roli pochopitelně sehrála i cena náhradních dílů a samotného vozidla. Výběru jsem nikdy nelitoval, protože Renault disponuje silným zázemím, patří k vývojářské špičce a všichni lidé kolem této značky nám vycházejí maximálně vstříc.

Jak byste zhodnotil uplynulou sezonu?

Dneska už s odstupem času po posledních závodech, které se jely ve Španělsku, mohu říct, že to celkové čtvrté místo považujeme za úspěch, i když do sezony jsme šli s tím, že chceme vyhrát a získat titul. S tím ale vstupujeme do každé sezony, a myslím, že předsevzetí bojovat o třetí, čtvrté nebo o druhé místo, to by byl špatný přístup! Ovšem je potřeba si uvědomit, že letos jsme jeli poprvé celou sezonu s novým motorem a s novým autem, kde se nám pochopitelně nevyhnuly technické problémy a je trochu paradox, že to byly spíše problémy s převodovou skříní než s motorem. Ale celkové čtvrté místo z 28 klasifikovaných vozidel považujeme, jak už jsem řekl, za úspěch už jenom proto, že na prvních třech místech se umístily Manny, jejichž vozy jsou již dlouhodobě odzkoušené.

A lišila se nějak tato sezona od těch předchozích?

Tak lišila se především tím, že jsme jeli s novým vozem Renault Premium a s novým motorem Common rail a byli jsme tak jediní účastníci tohoto seriálu, kteří jeli s tímto novým systémem. Museli jsme také připravit nový software, protože motor je řízen počítačem. Celou sezonu jsme se vlastně učili využívat a používat celý nový systém a tím byla také tato sezona odlišná.

Koho považujete za svého největšího soupeře?

To už vlastně vyplývá z toho, že na prvních třech místech se umístily Manny. Za největšího konkurenta považuji německého jezdce Bernaua. Na prvních závodech, které jsme vyhráli, on skončil čtvrtý, ale on pak v celkovém hodnocení zvítězil, a my zůstali čtvrtí. První vyhrání, z kapsy vyhání! Ale myslím si, že Manny zůstanou našimi největšími konkurenty i v roce 2002.

Máte nějaký obvzlášť oblíbený okruh?

V loňské sezoně bylo vypsáno jedenáct závodů na jedenácti okruzích. Hrozně rád závodím na okruhu v Mostě, kde se vždy chceme ukázat v tom nejlepším světle před naším publikem, což se nám loni podařilo a vyhráli jsme jeden ze závodů. Jinak nemám žádný okruh rád nebo nerad víc než ty ostatní. Mám raději technické okruhy a mám rád okruhy, na které zaprší, protože pak se eliminuje rozdíl ve výkonech motorů a my bohužel máme o šedesát koní nižší výkon než naše konkurence. Na mokrém povrchu tak mohu bez znevýhodnění bojovat o příčky nejvyšší.

Jaké změny chystáte na letošní sezonu?

Už po posledních závodech jsme provedli některé testy a zjistili jsme možnosti vylepšení. Budeme se hlavně zaměřovat na výkon motoru - chtěli bychom ho upravit tak, aby se jeho výkon zvýšil o osmdesát koní. Důležitá bude i úprava akcelerace a brzd, aby se tak urychlil průjezd zatáčkami.

Jaká vlastnost je podle Vás u závodního jezdce nejdůležitější?

Já patřím mezi jezdce, kteří nejsou nervozní. Myslím, že je důležité, aby zavodník uměl fungovat pod psychickým tlakem a nedělal chyby, což všichni v naší třídě neumí. Když pak jedu za takovým člověkem, třeba na druhém místě, vím, že to nevydrží a já ho jistě předjedu. Je prostě nutné naučit se mít chladnou hlavu a řešit vše s klidem.

Děkujeme za rozhovor.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků