Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!

Pokud se jen trochu zajímáte o závody trucků, nemohli jste ho přehlédnout: v červené kombinéze se ve svém Renaultu řítí zatáčkami okruhů, vždy se usmívá a nikdy neodmítne žádost o autogram.
Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
Sympatický závodník Frankie Vojtíšek si získal obdiv diváků nejen svým vystupováním, ale také svými výkony, i když loni skončil na „pouze“ čtvrtém místě. Proč se tak stalo, a na mnohé další jsem se ho zeptala v závěru sezóny.

Už ve čtyřiadvaceti jste jel svoji první rallye Paříž – Dakar, jak se Vám to podařilo?

První závodní zkušenosti jsem začal sbírat v motokrosu. Potom jsem začal pracovat v Liazu, Klepněte pro větší obrázekve vývojovém oddělení a zároveň jsem začal závodit za tehdejší Automoto klub Liazu. A když se pak začalo uvažovat o tom, že se podnik zúčastní rallye, vybíralo se z lidí, kteří už měli zkušenosti se závoděním a ze členů Automoto klubu. Měl jsem štěstí, že jsem se do této nominace dostal a prošel náročným sítem testů, ať už to byly psychické testy, fyzické testy, ale také, v tehdejší době, testy politické způsobilosti. Naštěstí jsem tím vším prošel a rallye jsem se zúčastnil jako jeden z nejmladších účastníků toho ročníku. Tehdy se vlastně můj koníček stal mou prací.

Nyní jste závodní jezdec a majitel závodního týmu v jedné osobě. Proč jste Liaz opustil a vydal se na sólovou dráhu?

Já jsem loni jel už patnáctou sezonu mistrovství Evropy kamionů na okruzích, z toho třináct sezon jsem sedal za volant vozů Liaz a Škody. V roce 2000 se změnily předpisy FIA, podle kterých se zúčastňujeme těchto závodů. Mimo jiné bylo rozhodnuto, že se nesmí zúčastnit Klepněte pro větší obrázekvozidlo, kde není vyrobeno sto kabin a na sto vozech namontované přední kotoučové brzdy. Škoda v té době neměla potřebný počet vyrobených vozů, takže abych se mohl zúčastnit soutěže podle závazných pravidel, rozhodli jsme se pro Renault, který potřebné předpisy splňoval. Rozhodovali jsme se mezi několika automobilkami a nakonec to byla právě tato značka, která našim záměrům vyhovovala nejvíc. Svou roli pochopitelně sehrála i cena náhradních dílů a samotného vozidla. Výběru jsem nikdy nelitoval, protože Renault disponuje silným zázemím, patří k vývojářské špičce a všichni lidé kolem této značky nám vycházejí maximálně vstříc.

Jak byste zhodnotil uplynulou sezonu?

Dneska už s odstupem času po posledních závodech, které se jely ve Španělsku, mohu říct, že to celkové čtvrté místo považujeme za úspěch, i když do sezony jsme šli s tím, že chceme vyhrát a získat titul. S tím ale vstupujeme do každé sezony, a myslím, že předsevzetí bojovat o třetí, čtvrté nebo o druhé místo, to by byl špatný přístup! Ovšem je potřeba si uvědomit, že letos jsme jeli poprvé celou sezonu s novým motorem a s novým autem, kde se nám pochopitelně nevyhnuly technické problémy a je trochu paradox, že to byly spíše problémy s převodovou skříní než s motorem. Ale celkové čtvrté místo z 28 klasifikovaných vozidel považujeme, jak už jsem řekl, za úspěch už jenom proto, že na prvních třech místech se umístily Manny, jejichž vozy jsou již dlouhodobě odzkoušené.

A lišila se nějak tato sezona od těch předchozích?

Tak lišila se především tím, že jsme jeli s novým vozem Renault Premium a s novým motorem Common rail a byli jsme tak jediní účastníci tohoto seriálu, kteří jeli s tímto novým systémem. Museli jsme také připravit nový software, protože motor je řízen počítačem. Celou sezonu jsme se vlastně učili využívat a používat celý nový systém a tím byla také tato sezona odlišná.

Koho považujete za svého největšího soupeře?

To už vlastně vyplývá z toho, že na prvních třech místech se umístily Manny. Za největšího konkurenta považuji německého jezdce Bernaua. Na prvních závodech, které jsme vyhráli, on skončil čtvrtý, ale on pak v celkovém hodnocení zvítězil, a my zůstali čtvrtí. První vyhrání, z kapsy vyhání! Ale myslím si, že Manny zůstanou našimi největšími konkurenty i v roce 2002.

Máte nějaký obvzlášť oblíbený okruh?

V loňské sezoně bylo vypsáno jedenáct závodů na jedenácti okruzích. Hrozně rád závodím na okruhu v Mostě, kde se vždy chceme ukázat v tom nejlepším světle před naším publikem, což se nám loni podařilo a vyhráli jsme jeden ze závodů. Jinak nemám žádný okruh rád nebo nerad víc než ty ostatní. Mám raději technické okruhy a mám rád okruhy, na které zaprší, protože pak se eliminuje rozdíl ve výkonech motorů a my bohužel máme o šedesát koní nižší výkon než naše konkurence. Na mokrém povrchu tak mohu bez znevýhodnění bojovat o příčky nejvyšší.

Jaké změny chystáte na letošní sezonu?

Už po posledních závodech jsme provedli některé testy a zjistili jsme možnosti vylepšení. Budeme se hlavně zaměřovat na výkon motoru - chtěli bychom ho upravit tak, aby se jeho výkon zvýšil o osmdesát koní. Důležitá bude i úprava akcelerace a brzd, aby se tak urychlil průjezd zatáčkami.

Jaká vlastnost je podle Vás u závodního jezdce nejdůležitější?

Já patřím mezi jezdce, kteří nejsou nervozní. Myslím, že je důležité, aby zavodník uměl fungovat pod psychickým tlakem a nedělal chyby, což všichni v naší třídě neumí. Když pak jedu za takovým člověkem, třeba na druhém místě, vím, že to nevydrží a já ho jistě předjedu. Je prostě nutné naučit se mít chladnou hlavu a řešit vše s klidem.

Děkujeme za rozhovor.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků