Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!

Pokud se jen trochu zajímáte o závody trucků, nemohli jste ho přehlédnout: v červené kombinéze se ve svém Renaultu řítí zatáčkami okruhů, vždy se usmívá a nikdy neodmítne žádost o autogram.
Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
Sympatický závodník Frankie Vojtíšek si získal obdiv diváků nejen svým vystupováním, ale také svými výkony, i když loni skončil na „pouze“ čtvrtém místě. Proč se tak stalo, a na mnohé další jsem se ho zeptala v závěru sezóny.

Už ve čtyřiadvaceti jste jel svoji první rallye Paříž – Dakar, jak se Vám to podařilo?

První závodní zkušenosti jsem začal sbírat v motokrosu. Potom jsem začal pracovat v Liazu, Klepněte pro větší obrázekve vývojovém oddělení a zároveň jsem začal závodit za tehdejší Automoto klub Liazu. A když se pak začalo uvažovat o tom, že se podnik zúčastní rallye, vybíralo se z lidí, kteří už měli zkušenosti se závoděním a ze členů Automoto klubu. Měl jsem štěstí, že jsem se do této nominace dostal a prošel náročným sítem testů, ať už to byly psychické testy, fyzické testy, ale také, v tehdejší době, testy politické způsobilosti. Naštěstí jsem tím vším prošel a rallye jsem se zúčastnil jako jeden z nejmladších účastníků toho ročníku. Tehdy se vlastně můj koníček stal mou prací.

Nyní jste závodní jezdec a majitel závodního týmu v jedné osobě. Proč jste Liaz opustil a vydal se na sólovou dráhu?

Já jsem loni jel už patnáctou sezonu mistrovství Evropy kamionů na okruzích, z toho třináct sezon jsem sedal za volant vozů Liaz a Škody. V roce 2000 se změnily předpisy FIA, podle kterých se zúčastňujeme těchto závodů. Mimo jiné bylo rozhodnuto, že se nesmí zúčastnit Klepněte pro větší obrázekvozidlo, kde není vyrobeno sto kabin a na sto vozech namontované přední kotoučové brzdy. Škoda v té době neměla potřebný počet vyrobených vozů, takže abych se mohl zúčastnit soutěže podle závazných pravidel, rozhodli jsme se pro Renault, který potřebné předpisy splňoval. Rozhodovali jsme se mezi několika automobilkami a nakonec to byla právě tato značka, která našim záměrům vyhovovala nejvíc. Svou roli pochopitelně sehrála i cena náhradních dílů a samotného vozidla. Výběru jsem nikdy nelitoval, protože Renault disponuje silným zázemím, patří k vývojářské špičce a všichni lidé kolem této značky nám vycházejí maximálně vstříc.

Jak byste zhodnotil uplynulou sezonu?

Dneska už s odstupem času po posledních závodech, které se jely ve Španělsku, mohu říct, že to celkové čtvrté místo považujeme za úspěch, i když do sezony jsme šli s tím, že chceme vyhrát a získat titul. S tím ale vstupujeme do každé sezony, a myslím, že předsevzetí bojovat o třetí, čtvrté nebo o druhé místo, to by byl špatný přístup! Ovšem je potřeba si uvědomit, že letos jsme jeli poprvé celou sezonu s novým motorem a s novým autem, kde se nám pochopitelně nevyhnuly technické problémy a je trochu paradox, že to byly spíše problémy s převodovou skříní než s motorem. Ale celkové čtvrté místo z 28 klasifikovaných vozidel považujeme, jak už jsem řekl, za úspěch už jenom proto, že na prvních třech místech se umístily Manny, jejichž vozy jsou již dlouhodobě odzkoušené.

A lišila se nějak tato sezona od těch předchozích?

Tak lišila se především tím, že jsme jeli s novým vozem Renault Premium a s novým motorem Common rail a byli jsme tak jediní účastníci tohoto seriálu, kteří jeli s tímto novým systémem. Museli jsme také připravit nový software, protože motor je řízen počítačem. Celou sezonu jsme se vlastně učili využívat a používat celý nový systém a tím byla také tato sezona odlišná.

Koho považujete za svého největšího soupeře?

To už vlastně vyplývá z toho, že na prvních třech místech se umístily Manny. Za největšího konkurenta považuji německého jezdce Bernaua. Na prvních závodech, které jsme vyhráli, on skončil čtvrtý, ale on pak v celkovém hodnocení zvítězil, a my zůstali čtvrtí. První vyhrání, z kapsy vyhání! Ale myslím si, že Manny zůstanou našimi největšími konkurenty i v roce 2002.

Máte nějaký obvzlášť oblíbený okruh?

V loňské sezoně bylo vypsáno jedenáct závodů na jedenácti okruzích. Hrozně rád závodím na okruhu v Mostě, kde se vždy chceme ukázat v tom nejlepším světle před naším publikem, což se nám loni podařilo a vyhráli jsme jeden ze závodů. Jinak nemám žádný okruh rád nebo nerad víc než ty ostatní. Mám raději technické okruhy a mám rád okruhy, na které zaprší, protože pak se eliminuje rozdíl ve výkonech motorů a my bohužel máme o šedesát koní nižší výkon než naše konkurence. Na mokrém povrchu tak mohu bez znevýhodnění bojovat o příčky nejvyšší.

Jaké změny chystáte na letošní sezonu?

Už po posledních závodech jsme provedli některé testy a zjistili jsme možnosti vylepšení. Budeme se hlavně zaměřovat na výkon motoru - chtěli bychom ho upravit tak, aby se jeho výkon zvýšil o osmdesát koní. Důležitá bude i úprava akcelerace a brzd, aby se tak urychlil průjezd zatáčkami.

Jaká vlastnost je podle Vás u závodního jezdce nejdůležitější?

Já patřím mezi jezdce, kteří nejsou nervozní. Myslím, že je důležité, aby zavodník uměl fungovat pod psychickým tlakem a nedělal chyby, což všichni v naší třídě neumí. Když pak jedu za takovým člověkem, třeba na druhém místě, vím, že to nevydrží a já ho jistě předjedu. Je prostě nutné naučit se mít chladnou hlavu a řešit vše s klidem.

Děkujeme za rozhovor.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků